34 422 läst · 433 svar
34k läst
433 svar
Boxer slutar med programkort?
Nu är det då att bolagen är vinstdrivande så inte får Bengt o Kalle som bor i hemgården i norrlands inland någon hög prio när de vill ha hjälp med tv o telefoni sen kopparledningen klipptes. Terracom som äger våra tv master bryr sig inte heller utan bara kommer med otydliga svar vid klagan...Digitala signaler måste ha äppen väg och är också väldigt känslig för väderlek...
Stämmer inte men det kan krävas att de tar hjälp om de inte själva har kunskapen, håller med om att utvecklingen gått fort de sista tjugo åren och att man kan behöva hjälp och medför kostnad.kenth gustafsson skrev:Nu är det då att bolagen är vinstdrivande så inte får Bengt o Kalle som bor i hemgården i norrlands inland någon hög prio när de vill ha hjälp med tv o telefoni sen kopparledningen klipptes. Terracom som äger våra tv master bryr sig inte heller utan bara kommer med otydliga svar vid klagan...Digitala signaler måste ha äppen väg och är också väldigt känslig för väderlek...
För telefoni och bredband finns bl.a. denna hjälp att få av PTS, om det krävs en speciallösning kostar den 5000 kr.
https://pts.se/internet-och-telefoni/grundlaggande-internet-och-telefoni
För TV i fritidshuset fick vi byta både antenn och TV för att klara förändringarna som gjordes i marknätet.
Njau, försökte hitta om staten har några avkastningskrav på Teracom men tror inte det.kenth gustafsson skrev:Nu är det då att bolagen är vinstdrivande så inte får Bengt o Kalle som bor i hemgården i norrlands inland någon hög prio när de vill ha hjälp med tv o telefoni sen kopparledningen klipptes. Terracom som äger våra tv master bryr sig inte heller utan bara kommer med otydliga svar vid klagan...Digitala signaler måste ha äppen väg och är också väldigt känslig för väderlek...
Sista rapporten jag hittade
https://www.regeringen.se/contentas...ttelse-for-bolag-med-statligt-agande-2022.pdf
Teracom ska nog bara få siffrorna att gå ihop och sedan sköter de ju samhällsviktiga funktioner som Rakeltelefoni samt VMA.
(sen är det ju PTS man vänder sig til för lösningar som AndersS skriver)
Har ni inte fiberföreningar i Norrland?kenth gustafsson skrev:Nu är det då att bolagen är vinstdrivande så inte får Bengt o Kalle som bor i hemgården i norrlands inland någon hög prio när de vill ha hjälp med tv o telefoni sen kopparledningen klipptes. Terracom som äger våra tv master bryr sig inte heller utan bara kommer med otydliga svar vid klagan...Digitala signaler måste ha äppen väg och är också väldigt känslig för väderlek...
prio1 är det inte på tv o internet sen är ju många
rädda av all skrämselpropaganda som snurrat flitigt
senaste åren...medelåldern på inlandet är också hög
och torde vara över 70+ på många håll. Samt att folk
på inlandet inte följt med utan haft andra intressen.
rädda av all skrämselpropaganda som snurrat flitigt
senaste åren...medelåldern på inlandet är också hög
och torde vara över 70+ på många håll. Samt att folk
på inlandet inte följt med utan haft andra intressen.
Skrämselpropaganda? Gällande ?kenth gustafsson skrev:
Kanske dags att ta lite eget ansvar?
internetbedragare telefonbedragare mm. Internet har blivit smutsigt
av detta och många väljer bort det av rädsla...En bekant har t.om klöst
bort blippfunktionen på sitt betalkort..."För det kan ju hackas" Och många
prioriterar bort tv o internet pga. att deras ekonomi inte klarar de utgifterna.
av detta och många väljer bort det av rädsla...En bekant har t.om klöst
bort blippfunktionen på sitt betalkort..."För det kan ju hackas" Och många
prioriterar bort tv o internet pga. att deras ekonomi inte klarar de utgifterna.
Ok. Men ifall man skulle stänga ner marknätet så kunde man ju erbjuda de med mer än 500m till en lina ett nödpaket bekostat av Teracom då. Lär ju bli billigare.kenth gustafsson skrev:
Tror inte det blir hela byar då de flesta vill ha uppkoppling trots allt.
Ja, det är problematiskt. Det är därför vi som gör inlägg i trådarna ska tänka till om vi för falsk information vidare och även förstärker skrönor.kenth gustafsson skrev:
Men de du hänvisar till kommer inte att få det bättre om de inte tar hjälp då jag tolkar dig som att det är telefoni som är deras problem. Det är ungefär som att ta hjälp av en hantverkare, men det är historiskt etablerat. Bredband, telefoni och tv med ny teknik är samma sak men hos många inte accepterat att det kan ha en kostnad, har många gånger hört "de knappar ju bara lite", men ser man någon utföra något mera fysiskt "gör man ju något för pengarna".😇
Lång tråd och mycket avhandlat.
Sitter just och försöker få till en lösning för min gamla svärmor, som haft Boxerkanaler via centralantennen i lägenheten hon bor i, direkt in i TV:n med CA-modul. Allt fixades i vintras och hon var såååå nöjd.
Skall nu tvingas på en "mini-hub" och en extra fjärr till det. Huset har ingen fiber, så det mobila bredbandet måste också ändras - från att ha varit några tiotal GB/mån (räckt gott för hennes minimala surf och mail) till "obegränsat", hos en annan operatör. Vi får se hur den omställningen fungerar.
Någon nämnde att gå över till Allente och parabol, men fick kommentaren att de också kommer gått över till streaming via Internet inom ett par år.
Det är inget Allente går ut med, men vi som har Allente via satellit har de senaste åren märkt att allt fler kanaler helt sonika tas bort, samtidigt som priset höjs. Ibland ersätts de av andra, okända och givetvis väldigt billiga kanaler, men allt oftare inte alls. History-kanalerna togs bort med suspekta motiveringar att "ingen tittade på dem", men efter den storm som det utlöste bland abonnenterna backade man och lade tillbaks dem. MEN, bara via streaming (som ju blir mycket billigare, ingen transponderhyra)....
Animal Planet ersattes av en fullständigt okänd naturkanal (Love Nature) med program som ofta är rent usla. BBC klumpades ihop till en kanale och ett par andra försvann samtidigt. Men visst fick vi paraboltittare en kanal som sänder klassiska konserter nästan dygnet runt ! Men trots att jag lyssnar på mycket klassiskt är innehållet på den kanalen tämligen både okänt och därmed ointressant. Men säkert riktigt billig för Allente.
Disney försvann med motiveringen att "de lagt ner kanalen". Men de sänder ju fortfarande i Tyskland, dessutom i flera fall som okodat där (Astra 19°Ö).
Samtidigt höjer Allente priset flera gånger om året, nu vid kommande årsskifte med nästan 10%. Igen. Motiveringen är "ökade kostnader till kanalleverantörerna", vilket låter helt befängt eftersom de skrotar känd kanal efter kanal och ersätter med billigt trams. Eller ersätter oftast inte alls, inte via satellit i alla fall. Betalar nu över 500:-/mån trots att jag inte har några film eller specifika sportkanaler. Visst har jag smart-TV och kan gå över till app och streama, men då måste jag ju först bestämma vad jag vill titta på. Mitt TV-tittande funkar inte riktigt så.
Så om ett par år kommer Allente säkerligen att ta beslutet att helt sluta sända via satellit helt och hållet. Det går dithän med sjumilakliv just nu.
Stackars dem som inte har fiber eller bredband med riktigt hög hastighet. Eller bara vill ha enkelheten att slå på TV:n, trycka på kanalknappen stega runt bland kanalerna. Inte först välja bland olika streamingappar och knappa bort sig.
Sitter just och försöker få till en lösning för min gamla svärmor, som haft Boxerkanaler via centralantennen i lägenheten hon bor i, direkt in i TV:n med CA-modul. Allt fixades i vintras och hon var såååå nöjd.
Skall nu tvingas på en "mini-hub" och en extra fjärr till det. Huset har ingen fiber, så det mobila bredbandet måste också ändras - från att ha varit några tiotal GB/mån (räckt gott för hennes minimala surf och mail) till "obegränsat", hos en annan operatör. Vi får se hur den omställningen fungerar.
Någon nämnde att gå över till Allente och parabol, men fick kommentaren att de också kommer gått över till streaming via Internet inom ett par år.
Det är inget Allente går ut med, men vi som har Allente via satellit har de senaste åren märkt att allt fler kanaler helt sonika tas bort, samtidigt som priset höjs. Ibland ersätts de av andra, okända och givetvis väldigt billiga kanaler, men allt oftare inte alls. History-kanalerna togs bort med suspekta motiveringar att "ingen tittade på dem", men efter den storm som det utlöste bland abonnenterna backade man och lade tillbaks dem. MEN, bara via streaming (som ju blir mycket billigare, ingen transponderhyra)....
Animal Planet ersattes av en fullständigt okänd naturkanal (Love Nature) med program som ofta är rent usla. BBC klumpades ihop till en kanale och ett par andra försvann samtidigt. Men visst fick vi paraboltittare en kanal som sänder klassiska konserter nästan dygnet runt ! Men trots att jag lyssnar på mycket klassiskt är innehållet på den kanalen tämligen både okänt och därmed ointressant. Men säkert riktigt billig för Allente.
Disney försvann med motiveringen att "de lagt ner kanalen". Men de sänder ju fortfarande i Tyskland, dessutom i flera fall som okodat där (Astra 19°Ö).
Samtidigt höjer Allente priset flera gånger om året, nu vid kommande årsskifte med nästan 10%. Igen. Motiveringen är "ökade kostnader till kanalleverantörerna", vilket låter helt befängt eftersom de skrotar känd kanal efter kanal och ersätter med billigt trams. Eller ersätter oftast inte alls, inte via satellit i alla fall. Betalar nu över 500:-/mån trots att jag inte har några film eller specifika sportkanaler. Visst har jag smart-TV och kan gå över till app och streama, men då måste jag ju först bestämma vad jag vill titta på. Mitt TV-tittande funkar inte riktigt så.
Så om ett par år kommer Allente säkerligen att ta beslutet att helt sluta sända via satellit helt och hållet. Det går dithän med sjumilakliv just nu.
Stackars dem som inte har fiber eller bredband med riktigt hög hastighet. Eller bara vill ha enkelheten att slå på TV:n, trycka på kanalknappen stega runt bland kanalerna. Inte först välja bland olika streamingappar och knappa bort sig.
Redigerat:
Om TVn är från detta årtusende så har den stöd för CEC och du kan använda TVns ELLER minihubbens fjärr för att styra båda enheterna.I Ingper skrev:
Kontakta boxer/tele2, de har väldigt prisvärda alternativ (49kr per månad) för mobilt bredband som duger för detta, om de har ok täckning där svärmor bor.I Ingper skrev:
Jag hade Canaldigital via parabol i många år, sedan blev det Allente och vi fortsatte, men, för många år sedan slutade vi att ta signalen via parabolen och streamade allt via apparna istället. Jag tycker mig se en annan trend än att utbudet minskar. Det senaste året har man lagt till Amazon Prime, TV 4 Plus och MAX (där kan man dock diskutera om det blev bättre eftersom annat försvann eller fick reklam).I Ingper skrev:
Ej heller ser jag att priset går upp. Jag har under många års tid nu förlängt i ett eller två år och betalar då halva listpriset på deras Premiumpaket. Uppenbarligen är det så att man blir lite lurad om man betalar mer än hälften.Minnet sviker mig lite, men det kan nog vara sjätte året jag har ett sådant upplägg, så det är ingen engångsgrej.
Jo, men jag talar om utbudet via parabol, ju. Det blir tunnare och tunnare för högre och högre pris. Du talar om streaming, och det är ju det som är min poäng - Allente går över till det mer och mer, och kommer framöver knappast heller vara ett alternativ för dem som inte har "brett" band utan vill ta ner kanalerna med någon typ av antenn. Dvs det tråden egentligen startade med.MathiasS skrev:....sedan slutade vi att ta signalen via parabolen och streamade allt via apparna istället. Jag tycker mig se en annan trend än att utbudet minskar. Det senaste året har man lagt till Amazon Prime, TV 4 Plus och MAX (där kan man dock diskutera om det blev bättre eftersom annat försvann eller fick reklam).
Jodå, det är ju redan gjort och på gång. Men Tele2 kan inte garantera täckning (hon kör Hallon/Tre idag) där hon bor, så vi får se.MathiasS skrev:
Jag har kört boxer mer eller mindre enbart för att jag vill ha så lite skit runt tv'n som möjligt och man kan använda tv'ns fjärrkontroll till allt.
Har svårt att se hur boxer kommer klara sig, redan tittat på bättre kanal paket, mer kanaler för mindre pengar. Sänker dom inte priset och skaffar bättre avtal så kan det nog innebära slutet för dom.
Dom skickade hit en tele2 box de vill att jag ska använda. Ska skicka tillbaka denna till dom eftersom jag kommer fixa ett annat kanalpaket om jag ändå ska ha en box efter nyår när det släcks ned.
Har svårt att se hur boxer kommer klara sig, redan tittat på bättre kanal paket, mer kanaler för mindre pengar. Sänker dom inte priset och skaffar bättre avtal så kan det nog innebära slutet för dom.
Dom skickade hit en tele2 box de vill att jag ska använda. Ska skicka tillbaka denna till dom eftersom jag kommer fixa ett annat kanalpaket om jag ändå ska ha en box efter nyår när det släcks ned.
Jag har ett parabol-abbonemang men du har rätt i att jag streamar (man kan göra båda), playtjänsterna är alltid tillgängliga.I Ingper skrev:Jo, men jag talar om utbudet via parabol, ju. Det blir tunnare och tunnare för högre och högre pris. Du talar om streaming, och det är ju det som är min poäng - Allente går över till det mer och mer, och kommer framöver knappast heller vara ett alternativ för dem som inte har "brett" band utan vill ta ner kanalerna med någon typ av antenn. Dvs det tråden egentligen startade med.
Jag kommer tillbaka till att Google TV är suveränt och inbyggt i många apparater redan. Eller så har man Googles box till det bakom TVn.
Jag har det inbyggt i TVn (som även har inbyggd soundbar) så jag har inte haft så få anslutningar till TVn som jag har idag sedan 90-talet.
Alla större streamingtjänster stöds...
Jag har det inbyggt i TVn (som även har inbyggd soundbar) så jag har inte haft så få anslutningar till TVn som jag har idag sedan 90-talet.
Alla större streamingtjänster stöds...