N
Jag är en STOR vän av satellit-TV och har tillgång till ett brett utbud tack vare ett flertal paraboler riktade mot flera olika positioner.
Mycket brittisk, tysk och italiensk TV blir det. Allt helt gratis (förutom utrustningen för att ta emot det då).
Detta är dock knappast ett alternativ för "var man/kvinna".
Något abonnemang för satellit-TV har jag aldrig haft.

Det har jag dock på ett antal streamingtjänster (Prime Video, SkyShowtime, Max och Discovery+).
Den stora fördelen med steaming är ju att man kan välja att se program när det passar utöver att vissa program bara finns tillgängliga den vägen. Att man dessutom slipper reklamavbrott gör inte saken sämre.

• Gilla
  • Älska
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jag är en STOR vän av satellit-TV och har tillgång till ett brett utbud tack vare ett flertal paraboler riktade mot flera olika positioner.
Mycket brittisk, tysk och italiensk TV blir det. Allt helt gratis (förutom utrustningen för att ta emot det då).
Detta är dock knappast ett alternativ för "var man/kvinna".
Något abonnemang för satellit-TV har jag aldrig haft.

Det har jag dock på ett antal streamingtjänster (Prime Video, SkyShowtime, Max och Discovery+).
Den stora fördelen med steaming är ju att man kan välja att se program när det passar utöver att vissa program bara finns tillgängliga den vägen. Att man dessutom slipper reklamavbrott gör inte saken sämre.
Intressant!

Har du tips på nån mottagare som inte är alltför dyr?
Tänkte plocka fram min gamla macab parabol med 2 lnb på.

N Nalleman64 skrev:
Att man dessutom slipper reklamavbrott gör inte saken sämre.
Det gör man inte på all streaming tyvärr. Exempelvis TV4s gratistjänst har reklam, även om jag upplever avbrotten som kortare än avbrotten i deras reguljära sändningar.

Alfredo Alfredo skrev:
Det gör man inte på all streaming tyvärr. Exempelvis TV4s gratistjänst har reklam, även om jag upplever avbrotten som kortare än avbrotten i deras reguljära sändningar.
Det där går att slippa med retrospect addon i kodi.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Det där går att slippa med retrospect addon i kodi.
Kanske borde ta en titt på det. Sen jag la ner dreamboxandet har jag mest kört "standard-TV", vad det nu är idag...

Du har ingen superbra länk till någonstans där fördelarna med Kodi och systemets bästa egenskaper beskrivs på en kvarts A4 eller så?

N
Dan1891 Dan1891 skrev:
Intressant!

Har du tips på nån mottagare som inte är alltför dyr?
Tänkte plocka fram min gamla macab parabol med 2 lnb på.
Det finns fortfarande många bra mottagare.
Själv kör jag huvudsakligen med VU+ DUO 4K SE men den tillhör de dyrare eftersom den även klarar 4K och har plats för CA-modul (används till italiensk TV som inte kräver något abonnemang utan enbart en engångskostnad för kort och modul).
Allt handlar om ditt behov men kolla på t.ex. satpro.se och Amazon - där finns garanterat något för dina behov.
T.ex. Octagon är fina och mycket prisvärda mottagare. Har en SF8008 som jag har till min "frukost-TV". Även den klarar 4K men har ingen plats för CA-modul.

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
TV4 är jag inte intresserad av alls.
Även SkyShowtime och Max har abonnemang med reklam som är billigare (precis som Viaplay).
Jag har dock reklamfria abonnemang med bra pris tack vare halva prisetdealen.
SkyShowtime kör en kampanj på sitt Premiumabonnemang (innehåller bl. a. 4K och upp till fem samtidiga streamar) just nu med halva priset för evigt.

N Nalleman64 skrev:
SkyShowtime kör en kampanj på sitt Premiumabonnemang (innehåller bl. a. 4K och upp till fem samtidiga streamar) just nu med halva priset för evigt.
Jag kommer skippa den och behålla standard med halva priset istället. Det är nästan så att det är för mycket med tanke på hur litet deras utbud är.

149 kr för SkyShowtime med mindre innehåll än prime som kostar 59 kr och inkluderar 4K+fri frakt? Priserna är helt uppåt väggarna bland streamingtjänsterna just nu.

Alfredo Alfredo skrev:
Kanske borde ta en titt på det. Sen jag la ner dreamboxandet har jag mest kört "standard-TV", vad det nu är idag...

Du har ingen superbra länk till någonstans där fördelarna med Kodi och systemets bästa egenskaper beskrivs på en kvarts A4 eller så?
Nja, jag tänkte mest på att slippa reklamen på gratis TV4 play...
Kodi är ett gammalt hederligt media center, för musik, filmer osv. och med addons för diverse videotjänster.
Det ersätter inte streaming tjänster på det viset.

A aka_the_barf skrev:
Jag har kört boxer mer eller mindre enbart för att jag vill ha så lite skit runt tv'n som möjligt och man kan använda tv'ns fjärrkontroll till allt.
Har svårt att se hur boxer kommer klara sig, redan tittat på bättre kanal paket, mer kanaler för mindre pengar. Sänker dom inte priset och skaffar bättre avtal så kan det nog innebära slutet för dom.

Dom skickade hit en tele2 box de vill att jag ska använda. Ska skicka tillbaka denna till dom eftersom jag kommer fixa ett annat kanalpaket om jag ändå ska ha en box efter nyår när det släcks ned.
Vi gick över på tele2 (boxer) via mobilt bredband för pappa för några dagar sen. Han hade ett boxer flex som han betalade 320:-/månad för. Har fiber i lägenheten, men behövde boxer på landet. Tele2 har en kampanj via mail där deras flex, vilket ör betydligt mer omfattande än det gamla boxer flex för 399:- inkl mobilt bredband i 24mån. Via kundtjänst hade fe ytterligare en rabatt på 100:- då nu betalar han 299:- inkl bredband. Det gamla fiberabonemanget för 400:- /mån sägs upp nästa månad. Då totalt mer utbud för mindre pengar än innan. Tror det idag är snudd på omöjligt att komma billigare undan om man inte har något centralt avtal i lägenhet etc.

I Ingper skrev:
Lång tråd och mycket avhandlat.
Sitter just och försöker få till en lösning för min gamla svärmor, som haft Boxerkanaler via centralantennen i lägenheten hon bor i, direkt in i TV:n med CA-modul. Allt fixades i vintras och hon var såååå nöjd.

Skall nu tvingas på en "mini-hub" och en extra fjärr till det. Huset har ingen fiber, så det mobila bredbandet måste också ändras - från att ha varit några tiotal GB/mån (räckt gott för hennes minimala surf och mail) till "obegränsat", hos en annan operatör. Vi får se hur den omställningen fungerar.

Någon nämnde att gå över till Allente och parabol, men fick kommentaren att de också kommer gått över till streaming via Internet inom ett par år.
Det är inget Allente går ut med, men vi som har Allente via satellit har de senaste åren märkt att allt fler kanaler helt sonika tas bort, samtidigt som priset höjs. Ibland ersätts de av andra, okända och givetvis väldigt billiga kanaler, men allt oftare inte alls. History-kanalerna togs bort med suspekta motiveringar att "ingen tittade på dem", men efter den storm som det utlöste bland abonnenterna backade man och lade tillbaks dem. MEN, bara via streaming (som ju blir mycket billigare, ingen transponderhyra)....

Animal Planet ersattes av en fullständigt okänd naturkanal (Love Nature) med program som ofta är rent usla. BBC klumpades ihop till en kanale och ett par andra försvann samtidigt. Men visst fick vi paraboltittare en kanal som sänder klassiska konserter nästan dygnet runt ! Men trots att jag lyssnar på mycket klassiskt är innehållet på den kanalen tämligen både okänt och därmed ointressant. Men säkert riktigt billig för Allente.
Disney försvann med motiveringen att "de lagt ner kanalen". Men de sänder ju fortfarande i Tyskland, dessutom i flera fall som okodat där (Astra 19°Ö).

Samtidigt höjer Allente priset flera gånger om året, nu vid kommande årsskifte med nästan 10%. Igen. Motiveringen är "ökade kostnader till kanalleverantörerna", vilket låter helt befängt eftersom de skrotar känd kanal efter kanal och ersätter med billigt trams. Eller ersätter oftast inte alls, inte via satellit i alla fall. Betalar nu över 500:-/mån trots att jag inte har några film eller specifika sportkanaler. Visst har jag smart-TV och kan gå över till app och streama, men då måste jag ju först bestämma vad jag vill titta på. Mitt TV-tittande funkar inte riktigt så.

Så om ett par år kommer Allente säkerligen att ta beslutet att helt sluta sända via satellit helt och hållet. Det går dithän med sjumilakliv just nu.
Stackars dem som inte har fiber eller bredband med riktigt hög hastighet. Eller bara vill ha enkelheten att slå på TV:n, trycka på kanalknappen stega runt bland kanalerna. Inte först välja bland olika streamingappar och knappa bort sig.
Ge henne en smarttv så behövs ingen extra burk o fjärr.
Sedan är de flesta idag möjliga att ställa in så man kommer till samma app o kanal man var på sist.

N
S sjoelund skrev:
Jag kommer skippa den och behålla standard med halva priset istället. Det är nästan så att det är för mycket med tanke på hur litet deras utbud är.

149 kr för SkyShowtime med mindre innehåll än prime som kostar 59 kr och inkluderar 4K+fri frakt? Priserna är helt uppåt väggarna bland streamingtjänsterna just nu.
Samma här - jag byter inte heller bort mitt nuvarande avtal hos SkyShowtime.
Får se hur länge Discovery+ får hänga med. Det mesta finns ju hos Max nu men inte riktigt allt.
Hos Prime (Amazon) betalar jag per helår och då blir kostnaden utslaget per månad bara lite drygt 45:- SkyShowtime 49,50:- och Max 64,50:-. Så Discovery då 109:-.
Sammantaget helt ok tycker jag.

Sedan Disney+ 1390/år (116/månad) och Netflix 199/månad. Bra att man fortfarande kan dela konto via VPN hos dem. Annars skulle de kastats ut för länge sedan...

kisumisu
I Ingper skrev:
Lång tråd och mycket avhandlat.
Sitter just och försöker få till en lösning för min gamla svärmor, som haft Boxerkanaler via centralantennen i lägenheten hon bor i, direkt in i TV:n med CA-modul. Allt fixades i vintras och hon var såååå nöjd.

Skall nu tvingas på en "mini-hub" och en extra fjärr till det. Huset har ingen fiber, så det mobila bredbandet måste också ändras - från att ha varit några tiotal GB/mån (räckt gott för hennes minimala surf och mail) till "obegränsat", hos en annan operatör. Vi får se hur den omställningen fungerar.

Någon nämnde att gå över till Allente och parabol, men fick kommentaren att de också kommer gått över till streaming via Internet inom ett par år.
Det är inget Allente går ut med, men vi som har Allente via satellit har de senaste åren märkt att allt fler kanaler helt sonika tas bort, samtidigt som priset höjs. Ibland ersätts de av andra, okända och givetvis väldigt billiga kanaler, men allt oftare inte alls. History-kanalerna togs bort med suspekta motiveringar att "ingen tittade på dem", men efter den storm som det utlöste bland abonnenterna backade man och lade tillbaks dem. MEN, bara via streaming (som ju blir mycket billigare, ingen transponderhyra)....

Animal Planet ersattes av en fullständigt okänd naturkanal (Love Nature) med program som ofta är rent usla. BBC klumpades ihop till en kanale och ett par andra försvann samtidigt. Men visst fick vi paraboltittare en kanal som sänder klassiska konserter nästan dygnet runt ! Men trots att jag lyssnar på mycket klassiskt är innehållet på den kanalen tämligen både okänt och därmed ointressant. Men säkert riktigt billig för Allente.
Disney försvann med motiveringen att "de lagt ner kanalen". Men de sänder ju fortfarande i Tyskland, dessutom i flera fall som okodat där (Astra 19°Ö).

Samtidigt höjer Allente priset flera gånger om året, nu vid kommande årsskifte med nästan 10%. Igen. Motiveringen är "ökade kostnader till kanalleverantörerna", vilket låter helt befängt eftersom de skrotar känd kanal efter kanal och ersätter med billigt trams. Eller ersätter oftast inte alls, inte via satellit i alla fall. Betalar nu över 500:-/mån trots att jag inte har några film eller specifika sportkanaler. Visst har jag smart-TV och kan gå över till app och streama, men då måste jag ju först bestämma vad jag vill titta på. Mitt TV-tittande funkar inte riktigt så.

Så om ett par år kommer Allente säkerligen att ta beslutet att helt sluta sända via satellit helt och hållet. Det går dithän med sjumilakliv just nu.
Stackars dem som inte har fiber eller bredband med riktigt hög hastighet. Eller bara vill ha enkelheten att slå på TV:n, trycka på kanalknappen stega runt bland kanalerna. Inte först välja bland olika streamingappar och knappa bort sig.
Stämmer att Disney sänder okodat på Astra 19ö.
Det gör även TLC, Nickelodeon, CNN, Eurosport mm

Jodå mycket är påhitt.
Dock har du ju ändå betydligt mer kanaler hos Allente än Boxer nånsin haft!

Varför inte köra parabol så länge de går?
Du behöver ju inte betala nåt för installation?! Inte har dom väl slutat sälja heller. Tänker på Allente.

Obegränsat internet kostar också om man inte använder det till nåt annat än tv är det ju bara löjligt.

Sen förstår jag inte stressen folk har, tänk om tv3, kanal5 etc börjar sända fritt i marknätet! Borde ju finnas lite i deras intresse också få folk som tittar på deras reklam tv.

Väljer dom att släcka ner helt så låt dem göra det och låt dem ta konsekvenserna av bla förlorade tittare och reklamintäkter. Hela tv slocknar ju inte ändå. Svt och Tv4 fortsätter garanterat efter 1.1.2025.

Som nån annan nämde här så är det ganska unikt i Sverige att man betalar för reklam tv.

Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Obegränsat internet kostar också om man inte använder det till nåt annat än tv är det ju bara löjligt.
Om man inte vill titta när man har tid då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.