35 261 läst · 433 svar
35k läst
433 svar
Boxer slutar med programkort?
Det är ett ganska stort spann som föräldrar vågar lämna sina barn ensamma också.Alfredo skrev:
Min son är 8 och vill cykla hem själv från skolan och vara själv i 2+ timmar och har klarat sig någon halvtimme själv i flera år. Mitt ex lät inte hennes 10-åring någonsin vara själv hemma. Kanske att hon vågade lämna henne länge nog att hämta in posten...
Vadå valfritt? Någon borde väl 2024 kunna ordna så jag kan titta på vilken kanal jag vill och sedan betala till de jag tittat på i efterhand.A AndersS skrev:
Det hade ju kunnat kallas valfrihet.
Dessa förbannade paket med 15 skitkanaler för att man ska kunna få en bra.
Jaa du, jag har beteendemässigt inställningen till att utgå från vad som finns och sedan göra det bästa av de val som finns. Tycker det känns meningslöst att bränna "kraft och tid" på att det som inte finns.K karlmb skrev:
Anpassar mig när det förändras eller så avstår jag, dvs väljer bort.😉
Om jag startar ett streamingbolag med min inriktning, kommer du som kund då?A AndersS skrev:
Lite så är det för mig med även om jag i dagsläget har kanaler via sattelit, både gratis och betal.Dan1891 skrev:
Men tycker gratisutbudet är enormt på både sattelit och stream. Sen om jag väl vill se nån film t ex på Viaplay då är det "hyr 49kr" och tom än högre priser.
Sen har vi Youtube som har det mesta.
Så visst streamar jag också.
Men när det gäller filmer är det nästan mer lönt köpa dessa på Blueray. Ibland tom billigare den vägen "ta 2 för 99kr" osv. Om man nu jämför vad en sketen streamtjänst kostar och sen kräver att du ska hyra filmen du vill se.
Jag hoppas att det är ok med ett inlägg som håller sig till ämnet?
För den som är Boxerkund med kort, och undrar vad hen ska göra nu så tror jag inte att tyska satelliter eller hemprogrammerad ubuntuserver med gigantisk hårddisk finns på kartan.
Tvärtom tror jag att dessa personer faktiskt VILL titta på linjärTV från svenska kanaler, med eller utan reklam. Som tidigare inlägg avhandlat finns det inte så mycket att välja på:
Gör inget, och klara dig på TV1.2 och 4. (fortfarande gratis)
Skaffa parabol och hoppas på att Allente blir kvar i satelliten. Tveksamt hur länge, eftersom deras "bästa tjänster" går mer och mer via bredband.
Köp Tele2-lösningen.
Även om dom som aldrig haft Boxer eller "bara streamar" eller är mer intresserade av att spela in än titta kanske inte håller med mig, så vill jag här lugna dom som "tvingas på en googlepuck" att Tele2 faktiskt har en ganska bra lösning!
Visst var jag tveksam i början av alla möjliga orsaker, men efteråt så ser jag det som en klar förbättring från gamla boxerabonnemanget.
!- Bredbandskravet, Jag hade mobilt Telia via familjen, med tveksam kapacitet. Fick en billigare lösning med Tele2 mobilt. Blev först besviken att det "bara" var en 4G-router, men den funkar helt utan klagomål.Jag vet att det säkert finns tiotals hushåll som inte har vettig 4G-täckning eller fiber, men för dom är kanske inte Boxer huvudproblemet....Jag är i alla fall nöjd.
2. Pucken/nya fjärren. Den har inte lika många knappar som den gamla, och jag vill inte fippla med två kontroller. Med en rimligt modern TV fixar man till så Tele2-fjärren också hanterar AV/PÅ och volym. Då kan man gömma TVns fjärr längst ner i någon låda.
Inga siffror? Nej, när man vill byta kanal trycker man på knappen för programguide, bläddrar upp eller ner, läser vad som sänds och väljer något bättre. Så gjorde vi förut också eftersom det var många år sedan vi slutade titta i tidningen vad som sändes ut.Jag och min gamla hustru tycker bättre om den nya fjärren än den gamla
3.Inspelning. Det fanns tillfällen förut när vi hade velat spela in program, oftast vid de få tillfällen två bra program gick samtidigt i olika kanaler. Med Tele2pucken kom det en ny funktion som tom pensionärer kan hantera. Bläddrar man upp till toppen på programguiden kan man välja att kolla på programmen som gick igår eller i torsdags. Med detta försvann vårt intresse av att spela in totalt Att man också kan titta på missade program från början och pausa När man behöver en pisspaus i Antikrundan passar också min åldersgrupp perfekt!
Så jag tvekar inte att rekommendera även äldre personer att byta till nya lösningen, Den är faktiskt lättare att lära sig en det var att lära sig den gamla fjärren!
Om streaming är en grej för boxerkunden, så är det i princip ingen skillnad, så där har jag inget att tillföra.
Klart slut
3
För den som är Boxerkund med kort, och undrar vad hen ska göra nu så tror jag inte att tyska satelliter eller hemprogrammerad ubuntuserver med gigantisk hårddisk finns på kartan.
Tvärtom tror jag att dessa personer faktiskt VILL titta på linjärTV från svenska kanaler, med eller utan reklam. Som tidigare inlägg avhandlat finns det inte så mycket att välja på:
Gör inget, och klara dig på TV1.2 och 4. (fortfarande gratis)
Skaffa parabol och hoppas på att Allente blir kvar i satelliten. Tveksamt hur länge, eftersom deras "bästa tjänster" går mer och mer via bredband.
Köp Tele2-lösningen.
Även om dom som aldrig haft Boxer eller "bara streamar" eller är mer intresserade av att spela in än titta kanske inte håller med mig, så vill jag här lugna dom som "tvingas på en googlepuck" att Tele2 faktiskt har en ganska bra lösning!
Visst var jag tveksam i början av alla möjliga orsaker, men efteråt så ser jag det som en klar förbättring från gamla boxerabonnemanget.
!- Bredbandskravet, Jag hade mobilt Telia via familjen, med tveksam kapacitet. Fick en billigare lösning med Tele2 mobilt. Blev först besviken att det "bara" var en 4G-router, men den funkar helt utan klagomål.Jag vet att det säkert finns tiotals hushåll som inte har vettig 4G-täckning eller fiber, men för dom är kanske inte Boxer huvudproblemet....Jag är i alla fall nöjd.
2. Pucken/nya fjärren. Den har inte lika många knappar som den gamla, och jag vill inte fippla med två kontroller. Med en rimligt modern TV fixar man till så Tele2-fjärren också hanterar AV/PÅ och volym. Då kan man gömma TVns fjärr längst ner i någon låda.
Inga siffror? Nej, när man vill byta kanal trycker man på knappen för programguide, bläddrar upp eller ner, läser vad som sänds och väljer något bättre. Så gjorde vi förut också eftersom det var många år sedan vi slutade titta i tidningen vad som sändes ut.Jag och min gamla hustru tycker bättre om den nya fjärren än den gamla
3.Inspelning. Det fanns tillfällen förut när vi hade velat spela in program, oftast vid de få tillfällen två bra program gick samtidigt i olika kanaler. Med Tele2pucken kom det en ny funktion som tom pensionärer kan hantera. Bläddrar man upp till toppen på programguiden kan man välja att kolla på programmen som gick igår eller i torsdags. Med detta försvann vårt intresse av att spela in totalt Att man också kan titta på missade program från början och pausa När man behöver en pisspaus i Antikrundan passar också min åldersgrupp perfekt!
Så jag tvekar inte att rekommendera även äldre personer att byta till nya lösningen, Den är faktiskt lättare att lära sig en det var att lära sig den gamla fjärren!
Om streaming är en grej för boxerkunden, så är det i princip ingen skillnad, så där har jag inget att tillföra.
Klart slut
3
Jag har en känsla av att dessa personer som tycker det är så enkelt och bra med streamad veckotv.Alfredo skrev:
Aldrig har ens ägt en video i sitt liv och bara sett och varit helt beroende av tablå tv 🤔 eller helt enkelt inte haft tekniska kunskapen spela in alternativt haft operatörernas diverse skitboxar som inte lyder, hänger sig osv som Allentes vita box 😂
Ps. Till oss som gillar spela in och spara innehåll finns det dock såna här möjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det lite trist om man helt tvingas till det här. Inte lika bra och enkelt som att spela in från epg guiden.
Sen håller inte stream tv riktigt samma kvalite heller som sattelitv. Där håller dock inte marknätet heller riktigt samma kvalite då de är lägre bitrate än de flesta sattelitsändningar.
Redigerat:
Gällande pris då tänker jag att det bör kunna kosta samma per månad som ett normalpaket. Men kanske att vissa kanaler är dyrare än andra så ser man bara dessa en månad så kostar det mer än om man håller sig till TV3 o liknande.A AndersS skrev:
Ja eller inslag med reklam = gratis.K karlmb skrev:
Betal tv/stream = utan reklam
Det här är nåt man borde nästan lagstifta om! Speciellt nu när även streamingtjänster börjar ha olika prisplaner för stortsett samma innehåll.
Jag hoppas att du är medveten om att du antagligen begår ett brott när du spelar in en utsändning numera. Det står inte i dina villkor att du får spara media på din egen enhet. Brott mot upphovsrätt ger fängelse.kisumisu skrev:
Är detta något som har (nyligen) ändrats? Att spela in diverse program för eget bruk har ju folk gjort alltsedan Philips VCR blev tillgänglig för konsumenter, för drygt 50 år sedan utan att bolagen har knorrat.Cheesen skrev: