12 662 läst · 196 svar
13k läst
196 svar
Boverket utreder ett bygglovsbefriat småhus - Sverigehuset
Varför bara ett antal? Typgodkännande är en process som inte borde vara begränsat i antal.H hapazard skrev:
Samtliga hus som uppfyller kraven borde vara möjliga att typgodkänna i så fall.
SD börjar i helt fel ände
Den här arkitekturrörelsen är ändå lite fascinerande, ur ett kulturhistoriskt perspektiv. Det är någon slags nationalistisk falang av samma idé som Arkitektupproret står för? Man försöker, med hjälp av klipp-klistra-design, nyspråk ("klassisk arkitektur") och en skopa historierevisionism hålla ihop en nation som alltid varit spretig. Som ett eko av det tidiga 1900-talet då bland annat Sverigedräkten togs fram. Det skall se traditionellt ut men det blir ofrånkomligt nytt.M MetteKson skrev:Du tycker inte om anskrämliga lådor på attraktiva lägen. Andra (jag) tycker inte om det anskrämliga Sverigehuset någonstans. Att det ska spegla traditionell arkitektur håller jag inte med om. Man har plockat element från alla möjliga epoker men tagna ur sin kontext blir det inte någon traditionell enhet. Jag tänker att de som ritat huset hade goda intentioner men helheten känns spretig. Istället för både och blev det varken eller. Och, återigen, välj hus efter plats, inte tvärtom. Men det tankesättet har kataloghusbranchen i och för sig redan förstört, så det ska jag inte lasta Sverigehuset för.
Vad jag tycker om pastischer på traditionell arkitektur tar vi en annan gång.
Intressant att man kan tänka så olika. 🙂
Så som ofta är fallet med konst och kultur så är det en rörelse som springer ideologiska ärenden. Men när det handgripligen kommer från högsta ort så ekar det även av Sovjetisk kulturpolitik.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 738 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 738 inlägg
Arkitekturupproret är ingen nationalistisk rörelse, den är uttalat internationell i sina ambitioner. Men det är en reaktion på att arkitektkåren internationellt har snöat in på modernism som stil och därmed förkastar den stiltradition som vi har utvecklat sedan årtusenden. Och modernismen är ju i grunden en auktoritär idé.S Staffan-N skrev:Den här arkitekturrörelsen är ändå lite fascinerande, ur ett kulturhistoriskt perspektiv. Det är någon slags nationalistisk falang av samma idé som Arkitektupproret står för? Man försöker, med hjälp av klipp-klistra-design, nyspråk ("klassisk arkitektur") och en skopa historierevisionism hålla ihop en nation som alltid varit spretig. Som ett eko av det tidiga 1900-talet då bland annat Sverigedräkten togs fram. Det skall se traditionellt ut men det blir ofrånkomligt nytt.
Så som ofta är fallet med konst och kultur så är det en rörelse som springer ideologiska ärenden. Men när det handgripligen kommer från högsta ort så ekar det även av Sovjetisk kulturpolitik.
Ja precis, det finns några tydliga skillnader. Arkitekturuppropet vill ha rätt arkitektur på rätt plats, vet inte om detsamma kan sägas och Sverigehuset. Min poäng var att det är en produkt av samma tidsanda och samma post-post-modernistiska rörelse.Claes Sörmland skrev:Arkitekturupproret är ingen nationalistisk rörelse, den är uttalat internationell i sina ambitioner. Men det är en reaktion på att arkitektkåren internationellt har snöat in på modernism som stil och därmed förkastar den stiltradition som vi har utvecklat sedan årtusenden. Och modernismen är ju i grunden en auktoritär idé.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 738 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 738 inlägg
Samma tidsanda i så måtto att det i dag finns en folklig trötthet på 1900-talets gamla övervintrade ideologiska projekt. Och denna ideologiska prägling är ju fortfarande rätt stark i delar av nomenklaturan, t ex inom arkitektskrået, kultursfären, Myndighetsverige, public service o s v.S Staffan-N skrev:
På så sätt kan man ju säga att Arkitekturupproret och SD båda är kritiska till eliten i vårt samhället och vill ha förändring. Men ungefär där stannar likheterna, SD vill ju införa en annan gammal trött 1900-talsideologi. Det vill inte Arkitekturupproret, den folkrörelsen vill rubba den ideologiska modernismens premisser inom arkitekturen så vi får mer tilltalande stadsbyggnad än i dag. Naivt kanske, att tro att man kan ge sig på maskinen. Men viss framgång har ju rörelsen haft, även internationellt. Och arkitektur är ju p g a dem en partipolitisk fråga idag. Något denna tråd visar.
Får intrycket att arkitekturskolorna i Sverige iaf fått en rådande hegemoni där modernismen råder. Och det är rätt svårt att avvika från sådant som student.Claes Sörmland skrev:
Det var runt 1930-talet arkitekturen tog en snedsväng får man säga.
Således behöver kraften för att bryta upp detta komma utifrån.
Inga fler skolådor, tack.
Ja precis, breda kulturella strömningar har historiskt sett ofta varit motreaktioner drivna av trötthet på det som råder. Jag tror nog att arkitekturupproret kommer få ett visst genomslag på stadsbilden. Det ligger så rätt i tiden. Det är ju alltid svår att läsa den tid vi lever i från ett utzoomat perspektiv, men för mig ser det ut som ett försök att "göra om" postmodernismen igen, men att "göra rätt" den här gången. Med folklighet och optimism istället för pessimism.Claes Sörmland skrev:Samma tidsanda i så måtto att det i dag finns en folklig trötthet på 1900-talets gamla övervintrade ideologiska projekt. Och denna ideologiska prägling är ju fortfarande rätt stark i delar av nomenklaturan, t ex inom arkitektskrået, kultursfären, Myndighetsverige, public service o s v.
På så sätt kan man ju säga att Arkitekturupproret och SD båda är kritiska till eliten i vårt samhället och vill ha förändring. Men ungefär där stannar likheterna, SD vill ju införa en annan gammal trött 1900-talsideologi. Det vill inte Arkitekturupproret, den folkrörelsen vill rubba den ideologiska modernismens premisser inom arkitekturen så vi får mer tilltalande stadsbyggnad än i dag. Naivt kanske, att tro att man kan ge sig på maskinen. Men viss framgång har ju rörelsen haft, även internationellt. Och arkitektur är ju p g a dem en partipolitisk fråga idag. Något denna tråd visar.
”Får man bestämma vilken potatissort”M mrsnhp skrev:Det där är ju rent ut sagt skrämmande. Vad är nästa steg, bygglovsbefriad utbyggnad om du målar huset rött med vita knutar, går med i Partiet och flaggar varje dag? Får man bestämma själv vilken potatissort man ska odla, eller om man överhuvudtaget vill odla potatis?
Folk tycker att bygglovsreglerna är begränsande, men inte fasen blir det mindre begränsande att få bygga ”bygglovsfritt” med villkoret att man bygger efter exakt en ritning med exakt en färg.
Jag känner som du fast när det gäller bygglov generellt.
Varför ska jag behöva be om lov för att byta färg på mitt hus? Varför ska jah behöva be om lov för att byta fönster? Byta panel, rimliga utbyggnader?
Min mark mina regler - så hade jag velat ha det
Det är mycket mer relevant att fråga närmsta grannar och vid en tvist gå via bygglov.
Skolor och universitet har alltid värnat om den rådande idébilden.spikplanka skrev:Får intrycket att arkitekturskolorna i Sverige iaf fått en rådande hegemoni där modernismen råder. Och det är rätt svårt att avvika från sådant som student.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 738 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 738 inlägg
Och inte blir det bättre av att arkitektutbildningarna är så tribalistiska och starkt identitetsformativa. Det är ju en del av deras styrka att studenterna s a s skolas in i arkitektskrået och skapar en särskild identitet. Går man högskolepedagogiska utbildningar (jag har gjort det!) så får man höra att detta är något eftersträvansvärt eftersom utbildningar som ger en känsla av tillhörighet, något som tilltalar människan och motiverar henne att arbeta hårdare (=lära sig i utbildningssammanhang).spikplanka skrev:Får intrycket att arkitekturskolorna i Sverige iaf fått en rådande hegemoni där modernismen råder. Och det är rätt svårt att avvika från sådant som student.
Det andra sidan av myntet är ju att tribalismen kräver att man utesluter alla andra som inte ingår i stammen, att man utvecklar en särskild syn som man exklusivt kan dela med sina arkitektkollegor. Och vissa särskilda koncept som ofta har vissa kodord. Arkitekturupproret har ju gjort det tydligt vad vissa av dessa koncept är som t ex en fullständig relativism avseende synen på estetik, ett överdrivet intresse för "materialval" och en märklig idé om att allt som inte är modernism är högerextremism.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 625 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 625 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 625 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 625 inlägg
Men det behöver verkligen inte vara så heller. Det här är ett område med detaljplan och inget hus ser ut som något annat (allt utom några få kvarvarande sommarstugor är byggt efter detaljplanen trätt i kraft. Alla har valt ett utseende som de gillar och inget ser ut som en röd stuga med vita knutar.H hapazard skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.hitta.se/kartan!~63.169...+57&st=combined&sst=plc&sids=1010470629&srb=0
Är bara en delmängd av de två gatorna på bilden.