J JonasElander skrev:
”Får man bestämma vilken potatissort”

Jag känner som du fast när det gäller bygglov generellt.
Varför ska jag behöva be om lov för att byta färg på mitt hus? Varför ska jah behöva be om lov för att byta fönster? Byta panel, rimliga utbyggnader?

Min mark mina regler - så hade jag velat ha det

Det är mycket mer relevant att fråga närmsta grannar och vid en tvist gå via bygglov.
Jag tror tyvärr att vi inte vet hur illa många villaområden skulle se ut om vi släppte färg och form helt fritt.
I en fin värld skulle folk välja anständiga färger, fasadmaterial, fönster mm som passar in i området och omgivningen etc.
Tyvärr gäller inte det alla och planbestämelserna togs fram med måttot "din fastighet är dina grannars utsikt".
För att värna om helheten och områdena karaktär.
Ingenting gott som inte har något ont med sig.
jag föredrar områdesplaner.
Som tur är skiljer de sig åt och man kan ofta hitta en som passar det man önskar bygga. Och utanför tätbebyggda områden är det friare.
Men byta färg behöver i många fall bara vara en fråga om en bygganmälan.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag tror tyvärr att vi inte vet hur illa många villaområden skulle se ut om vi släppte färg och form helt fritt.
I en fin värld skulle folk välja anständiga färger, fasadmaterial, fönster mm som passar in i området och omgivningen etc.
Tyvärr gäller inte det alla och planbestämelserna togs fram med måttot "din fastighet är dina grannars utsikt".
För att värna om helheten och områdena karaktär.
Ingenting gott som inte har något ont med sig.
jag föredrar områdesplaner.
Som tur är skiljer de sig åt och man kan ofta hitta en som passar det man önskar bygga. Och utanför tätbebyggda områden är det friare.
Men byta färg behöver i många fall bara vara en fråga om en bygganmälan.
Vi vet nog, ta lite nyare områden med liberala detaljplaner. Det är en av varje kataloghus. 80-talspasticher från Älvsbyhus varvat med pastischer på modernistiska lådor med fuskputs och fejktimmerhus i nån sorts dalaschweizerstil. Och ett och annat omotiverat rött och brunt hus bland alla glansiga vita trähuset med träpanel.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi vet nog, ta lite nyare områden med liberala detaljplaner. Det är en av varje kataloghus. 80-talspasticher från Älvsbyhus varvat med pastischer på modernistiska lådor med fuskputs och fejktimmerhus i nån sorts dalaschweizerstil. Och ett och annat omotiverat rött och brunt hus bland alla glansiga vita trähuset med träpanel.
Ja regeltolkningen och bygglovskontorens ambitionsnivå vad det gäller områdens skönhetsvärden är ganska ordentligt nedprioriterade under de sista decennierna. Mer fritt, men ändå inom lite ramar.

Det skulle garanterat se betydligt värre ut utan planbestämelser.
Är helt övertygad om att 100år gamla välplanerade områden med krav på samstämmighet mellan färg, form, husens placering på tomten, vägarnas dragning etc av de flesta uppfattas som betydligt mer harmoniska, gemytliga och med större skönhetsvärden.

Men båda formerna bör ju kunna få finnas tycker jag.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Ja regeltolkningen och bygglovskontorens ambitionsnivå vad det gäller områdens skönhetsvärden är ganska ordentligt nedprioriterade under de sista decennierna. Mer fritt, men ändå inom lite ramar.

Det skulle garanterat se betydligt värre ut utan planbestämelser.
Är helt övertygad om att 100år gamla välplanerade områden med krav på samstämmighet mellan färg, form, husens placering på tomten, vägarnas dragning etc av de flesta uppfattas som betydligt mer harmoniska, gemytliga och med större skönhetsvärden.

Men båda formerna bör ju kunna få finnas tycker jag.
Det som uppfattas mest gemytligt (av mig) är gamla, gyttriga, kvarter med ett heterogent husbestånd. Sämst är det homogena moderna (70 tal och frammåt) villamattorna i raka rader med lika hus.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
G
Titeln arkitekt är inte skyddad och vilken pajas som helst kan kalla sig det.

H hapazard skrev:
Det som uppfattas mest gemytligt (av mig) är gamla, gyttriga, kvarter med ett heterogent husbestånd. Sämst är det homogena moderna (70 tal och frammåt) villamattorna i raka rader med lika hus.
Håller med. Hus i rader i samma färg och alla i identiskt utförande och placering är lika fult som motsatsen.

H hapazard skrev:
Planläggningstrenderna har kommit och gått i vågor. De äldsta villaområdena, tex gamla enskede och mälarhöjden, är ganska spretiga. Gamla Enskede blir ändå hyffsat enhetligt eftersom alla hus är samtida. Mälarhöjden är kaos eftersom det har byggts från tidigt 1900-tal till 80-talet. En årsring längre ut, på Enskedefältet och i Tallkrogen från 30-talet, så är det raka led av identiska hus som gäller. På 40-50 talet så blev det brokigt igen även om det finns en tydlig gemensam estetik. Sen kom miljonprogrammet med raka rader av bruna joddlarbalkonger...från 80-talet och framåt verkar det ju som man får välja valfri pastisch från huskatalogen :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Man skulle ju behöva se över alltihop i så fall. Det är hutlösa avgifter på precis allt, varav bygglovet är en mindre del. Sen ska elbolaget ha 40 000 för att peta i ett skåp i en timme, kontrollansvarig ska ha sitt, är det avstyckning så ska lantmäteriet ha sitt. Är det kommunalt så har man alla anslutningsavgifter.

Så det handlar ofta om 100 - 200 000 i kostnader innan man ens kan börja gräva.

Frågar man en politiker vad den tycker om det så blir förmodligen svaret * det hade jag ingen aaaning om*

( ni som är tillräckligt gamla vet om det klassiska Palmeuttrycket) :)

• Gilla
anthill och 2 till
  • Laddar…
Per Albin torpen från 1933 - 1945 som nämnts i sammanhanget med Sverighuset fanns i tre versioner man kunde bygga om man ville få de statliga lånen. Här iaf minst ett av dessa:
svenskmjwiki.se: Per Albin-torp (2024-08-25)
Ritning
sketchup-forum.de: Schwedische Sommerhütte Per-Albin Torp (2018-11-03)
Ritning

Det räntefria lånet på 6000 kronor borde motsvara cirka 141 000 SEK i dagsläget.

I Ingvar 58 skrev:
( ni som är tillräckligt gamla vet om det klassiska Palmeuttrycket)
Kan du utveckla det ?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS
spikplanka spikplanka skrev:
Per Albin torpen från 1933 - 1945 som nämnts i sammanhanget med Sverighuset fanns i tre versioner man kunde bygga om man ville få de statliga lånen.
Så här står det på din första länk:
För att stödja de som fick lån till Per Albin-torp tog man så småningom fram typritningar till de byggnader som kunde behövas. Dessa var dock aldrig tvingande, utan var tänkta att vara ett förslag på hur byggnaderna kunde byggas.
Så inga regler om utseende eller typgodkännande i förväg.

Förhoppningsvis är detta ett steg mot att mjuka upp alla galna regler kring bygglov.

• Gilla
keeej
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Förhoppningsvis är detta ett steg mot att mjuka upp alla galna regler kring bygglov.
Jag tror tyvärr inte det.
Detta känns bara som ytterligare ett sätt att hitta vägar att runda krångliga regler istället för att backa tillbaka och fixa det från grunden. Lättare för politikerna att uppfinna massa undantag istället för att kavla upp ärmarna och göra en riktig fix.

• Gilla
J Vos och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jag tror tyvärr inte det.
Detta känns bara som ytterligare ett sätt att hitta vägar att runda krångliga regler istället för att backa tillbaka och fixa det från grunden. Lättare för politikerna att uppfinna massa undantag istället för att kavla upp ärmarna och göra en riktig fix.
Du har säkert rätt. Istället för att minska mängden byråkrati i Sverige så ökar man det istället med massor av undantag.

• Gilla
Jaggatagga
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Du har säkert rätt. Istället för att minska mängden byråkrati i Sverige så ökar man det istället med massor av undantag.
Man får hoppas att Sverigehus(en) blir en tillfällig lösning tills man långsiktigt har kvastat byråkratin runt bygglov. Man borde även passa på att kapa avgifter för färskvatten, dagvatten, avlopp, elanslutning, fiber, etc.

• Gilla
keeej och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.