I Ingvar 58 skrev:
Man skulle ju behöva se över alltihop i så fall. Det är hutlösa avgifter på precis allt, varav bygglovet är en mindre del. Sen ska elbolaget ha 40 000 för att peta i ett skåp i en timme, kontrollansvarig ska ha sitt, är det avstyckning så ska lantmäteriet ha sitt. Är det kommunalt så har man alla anslutningsavgifter.

Så det handlar ofta om 100 - 200 000 i kostnader innan man ens kan börja gräva.

Frågar man en politiker vad den tycker om det så blir förmodligen svaret * det hade jag ingen aaaning om*

( ni som är tillräckligt gamla vet om det klassiska Palmeuttrycket) :)
Håller med! Var och en har inte kostnaderna ökat extremt i kronor räknat.
Men alla kostnader totalt har fullständigt spårat ur.

13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, enligt en av de som kommit med förslaget verkar de vilja begränsa mängden typhus:
[länk]
Det är ju helt orimligt att förvänta sig att sådan här statlig klåfingrighet går obemött.

Det kommer ju bli fråga om minst ett typhus per parti. Varav minst ett 14vånings lägenhetshus pga. det inte så subtila hånet mot hyresrätter.

spikplanka spikplanka skrev:
Man får hoppas att Sverigehus(en) blir en tillfällig lösning tills man långsiktigt har kvastat byråkratin runt bygglov.
Förslaget öppnar ju med att ålägga kommunerna ytterligare byråkratiska processer. Förslaget ger inga exempel på regler eller processer som bör tas bort.

Att samtidigt vilja göra bygglovsprocessen billigare och snabbare, med pristak och en maximal längsta handläggningstid, och dessutom menar att man kan behålla god byggstandard, är anmärkningsvärt.

Det är fundamentala motsatsförhållanden mellan det de vill åstadkomma.

Redigerat:
Man borde även passa på att kapa avgifter för färskvatten, dagvatten, avlopp, elanslutning, fiber, etc.
Det får du göra själv isåfall, de kommunala bolagen har bara högre kostnader för vatten och avlopp att erbjuda framöver.

Elanslutning lär knappast bli billigare framöver, ska du @spikplanka ha det billigare än det är nu får du nog gå off grid.

BirgitS
gp.se: Småbrukarhistoria i Bohuslän (2010-10-25)
"den som skulle flytta in hade små möjligheter att påverka resultatet."

Således är källorna inte överens.
Ytterligare ett citat från den källan:.
"de flesta byggdes efter ritningar från 1935,"
Så tydligen inte alla?

Jag vet inte vad som är rätt. Men det är klart att om det finns färdiga ritningar så är det enklare att följa dem än att göra egna. Det är ju därför som många kan komma att bygga Sverigehuset, man litar på att det som någon annan har bestämt är bra i stället för att tänka själv. Det byggdes tydligen 7000 Per Albin-torp men att bygga bara 7000 Sverigehus är ju inte vad regeringen önskar när de skriver om att det ska bli en ny egnahemsrörelse (som pågick i typ 60-70 år och ledde till många fler hus än så och med mycket varierande utseenden).

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Förslaget öppnar ju med att ålägga kommunerna ytterligare byråkratiska processer. Förslaget ger inga exempel på regler eller processer som bör tas bort.
Det kringgår istället regelverket genom att bestämma ovanifrån "detta är godkännt, basta!". De kan hålla på med sitt svällande regelverk mm men om någon kommer med ett typgodkänt hus har de inget att säga till om i princip.

J Jaggatagga skrev:
Att samtidigt vilja göra bygglovsprocessen billigare och snabbare, med pristak och en maximal längsta handläggningstid, och dessutom menar att man kan behålla god byggstandard, är anmärkningsvärt.
Eftersom bygglovsprocessen har svällt så behöver man sätta en tids och prisram för verksamheten. De flesta verksamheter har en bortre gräns för tid och pris.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju därför som många kan komma att bygga Sverigehuset, man litar på att det som någon annan har bestämt är bra i stället för att tänka själv.
Överlappet mellan gruppen 'kan bygga hus själv' och 'vill bygga just denna specifika husmodell' torde vara minimalt.

Om du menar 'låta bygga hus själv' så finns det Smålandsvillan, Älvsbyhus och en uppsjö andra.

Villa Åkesson är lösningen på ett problem som inte finns.

Det kringgår istället regelverket genom att bestämma ovanifrån "detta är godkännt, basta!". De kan hålla på med sitt svällande regelverk mm men om någon kommer med ett typgodkänt hus har de inget att säga till om i princip.

Eftersom bygglovsprocessen har svällt så behöver man sätta en tids och prisram för verksamheten. De flesta verksamheter har en bortre gräns för tid och pris.
De kringgår inte regelverket. Byggreglerna ska ju fortfarande följas för Villa Åkesson. De har ju bara fattat beslutet istället för den lokala byggnadsnämnden.

BirgitS
J Jaggatagga skrev:
Om du menar 'låta bygga hus själv' så finns det Smålandsvillan, Älvsbyhus och en uppsjö andra.
Det är en mycket vanlig betydelse.
Nu skulle väl det typgodkända Sverigehuset, enligt regeringen, bli mycket billigare än hustillverkarnas andra husmodeller, varför det kan bli en utträngningseffekt.
J Jaggatagga skrev:
Villa Åkesson är lösningen på ett problem som inte finns.
Det håller jag med om.

BirgitS BirgitS skrev:
Nu skulle väl det typgodkända Sverigehuset, enligt regeringen, bli mycket billigare än hustillverkarnas andra husmodeller, varför det kan bli en utträngningseffekt.
Mm ja men bara extra kostnaden för takhöjden på 2.7m överstiger ju vida eventuella besparing på bygglovet.

BirgitS
J Jaggatagga skrev:
Mm ja det står det i förslaget ja men bara extra kostnaden för takhöjden på 2.7m överstiger ju vida eventuella besparing på bygglovet.
Ja, fråga inte mig hur SD/regeringen har kommit till åsikten.

J Jaggatagga skrev:
Villa Åkesson är lösningen på ett problem som inte finns
Såsom jag ser det är problemet att olika kommuner tolkar regelverket olika. I många kommuner har det blivit alldeles för krångligt att bygga i egen regi.
SD lösningar är dock inte så bra.

J J Vos skrev:
Såsom jag ser det är problemet att olika kommuner tolkar regelverket olika. I många kommuner har det blivit alldeles för krångligt att bygga i egen regi.
Vad vi behöver är klara statliga byggregler, inget kommunalt tyckande.

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
I min backe har 11 hus byggts på 2000-talet. En fastighet är ännu inte bebyggd. Skulle typ Sverigehus byggas på denna tomt kommer vi andra som råttorna på båten (jag inkluderad) fly snabbt som f-n.

yonna yonna skrev:
I min backe har 11 hus byggts på 2000-talet. En fastighet är ännu inte bebyggd. Skulle typ Sverigehus byggas på denna tomt kommer vi andra som råttorna på båten (jag inkluderad) fly snabbt som f-n.
🤣

G
Istället för Sverigehuset hade man väl kunnat höja friggeboden från 15kvm till 50kvm. Känns som en betydligt vettigare reform.

• Gilla
Peter #11
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.