yonna yonna skrev:
Skulle typ Sverigehus byggas på denna tomt kommer vi andra som råttorna på båten (jag inkluderad) fly snabbt som f-n.
Varför skulle 1 tomt utav 12 stycken utgöra en sådan negativ faktor?

J J Vos skrev:
Såsom jag ser det är problemet att olika kommuner tolkar regelverket olika. I många kommuner har det blivit alldeles för krångligt att bygga i egen regi.
SD lösningar är dock inte så bra.
Vad är det som gör det krångligt i vissa kommuner att rita och bygga själv?
I Huddinge och Botkyrka verkar det iaf inte vara några som helst problem.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det som gör det krångligt i vissa kommuner att rita och bygga själv?
I Huddinge och Botkyrka verkar det iaf inte vara några som helst problem.
Kommunala tjänstemän som inte kan reglarna eller försöker stoppa någon från att bygga pga politiska åsikter.
Jag fick tex. höra att jag skulle få avslag pga att köket inte skulle vara handikappanpassad. Det krävdes 130 cm avstånd mellan 2 köksbänkar och det krävdes att det skulle finnas en spis. En separat ugn blev inte godkänt. Ett rum på andra våningen där jag hade angett att det skulle kunna bli ett framtida badrum blev underkänt pga att jag inte hade ritat en toalett. Trots godkänt förhandsbesked ansågs tomten vara för nära en skog (25 meter). Jag fick köpa en bullerutredning pga att det finns en tågbana som inte hörs på fastigheten. Osv osv.
Jag har även hört om katologhus som ansågs inte uppfyller kraven.

J J Vos skrev:
eller försöker stoppa någon från att bygga pga politiska åsikter.
Fast handikappanpassning är väl inte så åsiktsrelaterat?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Kommunala tjänstemän som inte kan reglarna eller försöker stoppa någon från att bygga pga politiska åsikter.
Jag fick tex. höra att jag skulle få avslag pga att köket inte skulle vara handikappanpassad. Det krävdes 130 cm avstånd mellan 2 köksbänkar och det krävdes att det skulle finnas en spis. En separat ugn blev inte godkänt. Ett rum på andra våningen där jag hade angett att det skulle kunna bli ett framtida badrum blev underkänt pga att jag inte hade ritat en toalett. Trots godkänt förhandsbesked ansågs tomten vara för nära en skog (25 meter). Jag fick köpa en bullerutredning pga att det finns en tågbana som inte hörs på fastigheten. Osv osv.
Jag har även hört om katologhus som ansågs inte uppfyller kraven.
Jag förstår att du tycker bygglovsprocessen var krånglig, men på vilket sätt gjorde tjänstemännen fel? Att tillgängligheten ska vara uppfylld är knappast en åsikt, det är ett lagkrav. Fick du inget lov trots att du hade ett beviljat förhandsbesked?

M MetteKson skrev:
Att tillgängligheten ska vara uppfylld är knappast en åsikt, det är ett lagkrav.
Fast här verkar det som att de gick på petitesser.

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Fast här verkar det som att de gick på petitesser.
Nu vet vi inte exakt vad byggnadsnämnden påpekat i det här fallet, men när det kommer till tillgängligheten är lagstiftningen ”petig”. Om man sedan tycker det är bra eller inte är en annan fråga.

Fast handikappanpassning är väl inte så åsiktsrelaterat?
Om du kan visa mig regelverket kring handikappanpassad ugn i kök vore jag väldigt tacksam. Köksleverantören och KA hade ingen information. I det här fallet verkar det vara åsiktsrelaterad.

M MetteKson skrev:
Jag förstår att du tycker bygglovsprocessen var krånglig, men på vilket sätt gjorde tjänstemännen fel? Att tillgängligheten ska vara uppfylld är knappast en åsikt, det är ett lagkrav. Fick du inget lov trots att du hade ett beviljat förhandsbesked?
Det gick väldigt trögt, till slut fick kommunen backa. De hittade på allt möjligt för att försöka trötta ut mig.

Jag skulle kunna skriva 100 sidor om det, men du får helt enkelt tro på mig att det är enkelt för byggenheten att hitta på något som stoppar ett bygglov ifall sökande inte är väldigt ihärdigt och påläst eller kapitalkraftig.
Problemet grundade sig i att jag ville bygga nära ett blivande naturreservat som länsstyrelsen vill inrätta på min mark. Jag började med ett skriftligt medgivande från Naturvårdsverket och Länsstyrelsen och ett förhandsbesked. Sedan försökte naturälskande tjänstemän på kommunen stoppa avstyckning och bygglovet.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J J Vos skrev:
regelverket kring handikappanpassad ugn i kök
Det viktigaste borde vara att köket har rätt dimensioner så att rullstol kommer in och kan svänga. Anpassning av en ugn verkar barockt. Man borde trolla hela kommunen som tack för den skiten.
Skit skall skit ha.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Det gick väldigt trögt, till slut fick kommunen backa. De hittade på allt möjligt för att försöka trötta ut mig.

Problemet grundade sig i att jag ville bygga nära ett blivande naturreservat som länsstyrelsen vill inrätta på min mark. Jag började med ett skriftligt medgivande från Naturvårdsverket och Länsstyrelsen och ett förhandsbesked. Sedan försökte naturälskande tjänstemän på kommunen stoppa avstyckning och bygglovet.
Det låter märkligt. Har du fått ett förhandsbesked beviljat och det är giltigt i två år. Under handläggningen av FB ingår att höra berörda instanser (te x Naturvårdsverket, Transportstyrelsen m fl). I FB bedöms platsens lämplighet, i bygglovet prövas byggnaden och dess utformning (bl a ur tillgänglighetsperspektivet). Har byggnadsnämnden beviljat FB kan tjänstemännen inte vägra bygglov, men ”tvinga” dig till vissa justeringar av byggnadens utformning. Ibland kan det finnas villor i FB - i ditt fall skulle det kunna stå att bullerutredning krävs innan bygglov beviljas.

Här hittar du info om tillgänglighet;
https://www.nacka.se/49835a/globala...-dokument/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Där finns hänvisningar till PBL och de kapitel i Boverket Byggregler (BBR) som behandlar tillgänglighet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det viktigaste borde vara att köket har rätt dimensioner så att rullstol kommer in och kan svänga. Anpassning av en ugn verkar barockt. Man borde trolla hela kommunen som tack för den skiten.
Skit skall skit ha.
Nu har ju @J Vos berättat om andra bekymmer med kommunen som verkar märkliga. När det kommer till tillgängligheten är jag inte säker på att kommunen faktiskt handlat fel. Bara för att du tycker saker borde vara på annat vis innebär det inte kommunens handlande felaktigt. Att säga ”skit ska skit ha” är inte särskilt moget sagt av någon som inte verkar ha en aning om hur bygglagstiftelsen ser ut.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Att säga ”skit ska skit ha” är inte särskilt moget sagt av någon som inte verkar ha en aning om hur bygglagstiftelsen ser ut.
Av vad J Vos skriver så verkar det som att kommunen går den extra milen för att kunna avslå bygglov. Om de beter sig på ett klandervärt sätt behöver det negativ återkoppling. Annars kommer de att fortsätta med detta.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Här hittar du info om tillgänglighet;
[länk]
Där finns hänvisningar till PBL och de kapitel i Boverket Byggregler (BBR) som behandlar tillgänglighet.
Här visar du själv hur dagens system försvårar byggandet. Det är väl onödigt att Nacka kommun själv ska bekosta en broschyr om regelverket där de dessutom visar ha sina egna tolkningar.
Tror du att Sverigehuset klarar alla olika tolkningar som finns i kommunerna runtom i landet?

Vi behöver tydligt regelverk som inte går att misstolka så att hustilverkarna kan förutse kostnaderna och byggandet blir billigare och förutsägbart.

Redigerat:
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Här visar du själv hur dagens system försvårar byggandet. Det är väl onödigt att Nacka kommun själv ska bekosta en broschyr om regelverket där de dessutom visar ha sina egna tolkningar.
Tror du att Sverigehuset klarar alla olika tolkningar som finns i kommunerna runtom i landet?

Vi behöver tydligt regelverk som inte går att misstolka så att hustilverkarna kan förutse kostnaderna och byggandet blir billigare och förutsägbart.
Det är inte Nacka kommun som tagit fram broschyren det är Bygglovsaliansen. Mångakommunen använder den. Detta låter kanske främmande, men den är faktiskt framtagen för att underlätta (för handläggare och sökanden). Det exempel eftersom vissa har svårt att läsa lagtext och omsätta till verklighet.

Givetvis ska tjänstepersoner vara insatt i lagstiftningen och informera på bästa sätt, men jag anser inte de ska behöva stå skott för missnöjet med lagstiftningen i det stora hela. Det är något man får ta sig an på politisk nivå.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.