12 643 läst · 196 svar
13k läst
196 svar
Boverket utreder ett bygglovsbefriat småhus - Sverigehuset
Vilken "frihetsreform"? Läs den.H hapazard skrev:
"Man bör sträva efter större omsorg vad gäller gestaltning, planering och byggande av bostäder, där det ska vara vackert, trivsamt, lugnt och skönt."
"Man bör eftersträva småskalighet i byggandet med fler småhus i traditionell stil."
"I kommunerna ska undersökningar och analyser göras av efterfrågan och behov, där
egenägt boende och småhus beaktas. Dessa analyser används i planeringen. Det ska
alltså göras en djupare analys"
Förslaget är fullt av självmotsägelser. I vissa delar påstår man att man vill minska på byråkratin, andra öka den. "Billigt, bra och snabbt -- välj tre!"
Jag tänker mig att det kan bli ekonomiskt rationellt att riva mindre eller nedgångna hus och bygga sk. Sverigehus på tomten i Stockholmsområdet, i fall det blir möjligt. Ironiskt nog kanske det mest blir på befintliga i nuläget bebyggda tomter i Stockholm de byggs.H hapazard skrev:
Har diskuterats förut. Sverigehuset är bara traditionellt i vissa delar av sverige (om ens det) väldigt dålig idé att rulla ut det i hela landet.T test1 skrev:
Det här är ett utmärkt exempel på varför nationalism är ren idioti. Platser, regioner etc har traditioner, nationer har möjligen ytliga sådana men en skåning och en norrbottning har väldigt få traditioner gemensamt. Båda har mer gemensamt med närliggande regioner i andra länder. Nationalismen har alltid försökt **skapa** nationella myter, traditioner etc. Redan innan nationalstaten målade de Ornäsloftet rött och hittade på berättelser som skulle fejkafram nationella känslor. Nationen är fejk sammanhållen av tejp, klister och dåliga sagor. Det är därför det kräver ständigt arbete, tyvärr ingår i det arbetet till slut alltid att utöka berättelsen med nya territorier.
Ingen nationalist kommer att ta in att det är faktum. Hela grejen bygger på att vägra se enkla verkligheter. Sverige är statsapparaten inte de människor som bor i dess territorium.
Det verkar inte vara något större fel på huset. I slutändan beror det på hur det byggs och av vem. Men det finns massor av ok hus.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 373 inlägg
Nej det är tvättbukar. Kittlar i förzinkat järn eller koppar (för de besuttna) där en brasa tänds under när det är dags för tvätt. Traditionellt svenskt.spikplanka skrev:I SDs material på sidan 27 finns ritning på huset. Är det någon som kan klura ut vad de stora cirklarna markerade med (0) och (1) är?
sd.se: Sverigehuset Sverigedemokraterna (2023-04-28)
Bottenvåning:
[bild]
Övervåning:
[bild]
Och vad är rumsnamnen för (2) till (12) ?
I pdf dokumentet på s27 kan man också se att rum (2) på den högra sidan har någon oklar manick på väggen.
Kan även användas att koka kräftor en augustikväll.
Finns ju dusch på bottenvåningen. Kolla en gång till.BirgitS skrev:Det ser ut som rullstolscirklar, alltså 130 cm i diameter som visar att det är möjligt för en person i en standardrullstol att vända 180 grader åt båda hållen. Du har en i sovrummet också.
Däremot uppfylls ju inte tillgänglighetsreglerna eftersom det inte finns någon dusch på det våningsplanet och det är tveksamt om det är tillräckligt avstånd mellan toalett och handfat för att en rullstol ska få plats där.
Medlem
· Blekinge
· 10 373 inlägg
Tänkte jag med.R Rockas skrev:
När jag flyttade till Sverige på 80-talet fanns ju många kvarter där alla hus såg exakt likadan ut. Hemskt! Tänk om man kommer hem från en kväll med grabbarna, hur ska man hitta rätt?
Det är tyvärr inte svårt att spänna bågen från Prora till SD. Det fanns en gång i tiden också några som ville skapa en folkbil för alla, i Tyskland. Så att det skulle bli överkomligt. De flesta vet hur det slutade.
Rekommendation till förslagsställaren om Sverigehuset: Läs grundkurs historien, nationalekonomi, förvaltningsrätt.
H HenrikHuslöse skrev:
Du tycker inte om anskrämliga lådor på attraktiva lägen. Andra (jag) tycker inte om det anskrämliga Sverigehuset någonstans. Att det ska spegla traditionell arkitektur håller jag inte med om. Man har plockat element från alla möjliga epoker men tagna ur sin kontext blir det inte någon traditionell enhet. Jag tänker att de som ritat huset hade goda intentioner men helheten känns spretig. Istället för både och blev det varken eller. Och, återigen, välj hus efter plats, inte tvärtom. Men det tankesättet har kataloghusbranchen i och för sig redan förstört, så det ska jag inte lasta Sverigehuset för.H hapazard skrev:Utanför planbelagt område är det ju oavsett i princip fritt fram att bygga vad du vill (vilket märks på alla anskrämliga lådor som dyker upp i attraktiva lägen). I planbelagt område är det i bösta fall pastisch på traditionell arkitektur, så att klämma in några standardiserade trähus är knappast något som stör.
Vad jag tycker om pastischer på traditionell arkitektur tar vi en annan gång.
Intressant att man kan tänka så olika. 🙂
Verktygstokig
· Stockholm
· 261 inlägg
Sverigehuset! Ett vansinnes projekt rakt igenom!
Att utreda något förenklade bygglovsregler i all ära, men inte kopplat till förslag på ett extremet tråkigt och intetsägande hus som anspelar på historia och låtsas att vara gammal.
Sverigehus har vi redan allt för mycket av i detta land Dvs miljoner av typhus med lite historiserande ton och spröjsade fönster!
Att utreda något förenklade bygglovsregler i all ära, men inte kopplat till förslag på ett extremet tråkigt och intetsägande hus som anspelar på historia och låtsas att vara gammal.
Sverigehus har vi redan allt för mycket av i detta land Dvs miljoner av typhus med lite historiserande ton och spröjsade fönster!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 730 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 730 inlägg
Fint, ganska likt mitt hus, Smålandsvillan Kalmar med 95m2 byggyta, 156m2 boyta, 1.5-plan, samma färgschema.
Sämsta upplevelsen med husprojektet var bygglovsprocessen som var rent svammel så hade väldigt gärna skippat den biten.
Sämsta upplevelsen med husprojektet var bygglovsprocessen som var rent svammel så hade väldigt gärna skippat den biten.
Alltså, jag är inte heller överförtjust över just dessa skisser - men det är jag inte av merparten av nybyggda (eller befintliga) hus heller. Däremot gillar jag idén om att typgodkänna ett antal småhus. Detta kan ju vara en början, men lämpligen kan huskonstruktörer få lämna in sina förslag.M MetteKson skrev:Du tycker inte om anskrämliga lådor på attraktiva lägen. Andra (jag) tycker inte om det anskrämliga Sverigehuset någonstans. Att det ska spegla traditionell arkitektur håller jag inte med om. Man har plockat element från alla möjliga epoker men tagna ur sin kontext blir det inte någon traditionell enhet. Jag tänker att de som ritat huset hade goda intentioner men helheten känns spretig. Istället för både och blev det varken eller. Och, återigen, välj hus efter plats, inte tvärtom. Men det tankesättet har kataloghusbranchen i och för sig redan förstört, så det ska jag inte lasta Sverigehuset för.
Vad jag tycker om pastischer på traditionell arkitektur tar vi en annan gång.
Intressant att man kan tänka så olika. 🙂
Min invändning mot de anskrämliga lådorna var mer en inpassning mot dem som försvar detaljplanerna för att få leva i stilistiskt homogena miljöer, ngt vi på landet inte får.
Redigerat: