13th Marine 13th Marine skrev:
De är inte på långa vägar lika förekommande som puts/tegelhus, speciellt inte i sammanhållen bebyggelse och skulle sticka ut rätt mycket i de sammanhangen.
Japp, och detta öppnar upp för att bygga lite billigare ;)

• Gilla
Reqans
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag säger bara Gärdet...
Tror dock inte Stockholms kommun vill detaljplanera för en endaste villa till. Snarare rivs det då och då villor för att göra plats åt stenstadens utbredning. Finns dock gott om mark i kranskommunerna.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag undrar vad det var för hobbyarkitekter.
Skiss över flera hus placerade oregelbundet på en tomt, omgivna av träd. Diskussion om byggnadens orientering och utrymningsvägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husen står hursomhelst i väderstreck. Normalt bygger man hus med hänsyn till väderstreck för att fånga solen, eller skuggan eller utsikten. Men kanske Sverigehuset är lika dåligt hur det än står. En mängd andra konstigheter har ju redan nämnts.
Förresten, är det OK i nybyggda hus att ha bara en ytterdörr i NV? Tänkte på utrymning.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Japp, och detta öppnar upp för att bygga lite billigare ;)
Jepp, men min invändning var att de menade på att detta hus skulle passa in överallt, vilket jag menar på inte stämmer.

• Gilla
pedber och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag undrar vad det var för hobbyarkitekter.
[bild]
Husen står hursomhelst i väderstreck. Normalt bygger man hus med hänsyn till väderstreck för att fånga solen, eller skuggan eller utsikten. Men kanske Sverigehuset är lika dåligt hur det än står. En mängd andra konstigheter har ju redan nämnts.
Förresten, är det OK i nybyggda hus att ha bara en ytterdörr i NV? Tänkte på utrymning.
Husen är ju inte ens likadana!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har ett radikalt förslag om man vill att det ska finnas fler småhus på marknaden: förbjud all utbyggnad av befintliga hus på under 90 kvm 😁 Det finns fortfarande en massa gamla ”egnahemshus” i originalstorlek i Stockholm och kranskommunerna där behovet av bostäder är som störst. Om folk vill bo smått är det väl bara att köpa ett sådant! Förbjud även värdehöjande åtgärder av andra slag, så hålls dessutom priserna nere. Ingen bergvärme, tilläggsisolering av vind eller lyxrenovering av kök. På sin höjd kan man få måla om köksluckorna och byta en trasig blandare till likvärdig.

Höjda amorteringskrav och höga räntor verkar också kunna sänka priserna. Varför inte förbjuda bolån helt och hållet för alla över 30? Amortera på din 30-årsdag eller konvertera till blancolån. Det är ju ungdomarna som ska gynnas så att de kan flytta till eget småhus. Vid 30 är man inte längre ungdom och bör ha fått ordning på sin ekonomi 😜

• Gilla
Arnejaevel
  • Laddar…
BirgitS
H HenrikHuslöse skrev:
Men, det är just detta som gör det så fint. Det är en blinkning till flera epoker men möter dagens behov. Inte en stilbyggnad.
Men då är det ju inte längre traditionellt, vilket ju var vad personen jag svarade påstod. Det är ju då faktiskt något nytt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nalleman64 skrev:
Om S hade kommit med exakt samma idé är jag hyfsat säker på att din inställning hade varit en helt annan.
Och tänk vad fel du har. Det är dumt att vara hyfsat säker på något som man inte vet något om.

• Gilla
  • Haha
pedber och 6 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Om S hade kommit med exakt samma idé är jag hyfsat säker på att din inställning hade varit en helt annan.
Om S hade kommit med samma förslag är jag hyfsat säker på att du hade kallat det kommunism.

Det är åtminstone vad jag kallar det, och jag röstar mer vänster än höger. Kommunism är däremot inget jag röstar för.

• Gilla
pedber och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men då är det ju inte längre traditionellt, vilket ju var vad personen jag svarade påstod. Det är ju då faktiskt något nytt.
Utformningen ansluter på ett omisskänslig sätt till den svenska traditionen och för den in en modern tid.

Vi får dra en skiljelinje mellan traditionellt och musealt. Ska man bygga ett hus som det såg ut 1850, så handlar det om hus avsedda för museer. Det udandrar sig då alla moderna funktioner som ventilation, isolering, centralvärme och får inte vara avsett som bostad enligt dagens lagstiftning.

Samma sak kan sägas om många traditioner. Julen får ses som en traditionell högtid. Hur många dricker jul idag, går på julmässa eller håller midvinterblot?

Ett annat exempel är folkdräkten: Sverigedräkten ger intryck av att vara en traditionell folkdräkt, men är skapad i sen tid som en gemensam svensk dräkt och ännu senare populariserad av vår nuvarande drottning.

Analogt anser jag att man mycket väl kan anse att Sverigehuset ryms inom begreppet traditionellt.

Redigerat:
  • Gilla
Reqans och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Hah det missade jag. Planlösningen fortsätter att leverera.

Notera också hur badkaret är alldeles invid fönstret i badrummet. GVK får tas och skrivas om.

Mitten-fönsterna är lite ur mitten på rummen i mitten. Bara resliga ståtliga män ser ut genom sovrummets andra fönster.

Uppdaterade skissen lite:

[bild]

Hittade ett väldigt oklart fönster. In till isoleringen antar jag. Öppningsbart, för inspektion av katter och fyraåringar? Om det är öppet till nock vem ser ut där?
[bild]

På bottenvåningen saknar toaletten fönster helt utan anledning då den är vid yttervägg. Det finns ingen altandörr eller groventré i tvättstugan.

Jösses ...
För att groventré och altandörr inte är svenskt såklart! En riktig svensk dräng klampar in med leriga stövlar i hallen och behöver ingen förnäm altan för uteliv sommarmånaderna, sånt borgerligt trams.

Men skämt åsido, jag är för allt förenklande av byggregler i meningen liberaliserande av regelverk. En(!) standardmodell av typhus för hela landet Sverige som upptar halva Europas längd från arktisk tundra till kontinentalt odlingslandskap är riktigt j**** dumt. Gör om, gör rätt.

Redigerat:
  • Gilla
Arnejaevel och 5 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Såvitt jag förstår är det fullständigt frivilligt att bygga ett hus enligt förslaget så det är väl inget att uppröras över?
Många människor, jag är en av dem, upplever en kvarter med blandande stiler som finare. Välbefinnandet minskar när alla bostäder ser likadana ut. Det finns psykosociala effekter av att bo i et sådant område. Troligen blir det även svårare och dyrare att bygga hus som inte uppfyller Sverigehus utseendet. Utöver det hämmar Sverigehus utveckling av nya tekniker.

• Gilla
pedber och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
H HenrikHuslöse skrev:
Utformningen ansluter på ett omisskänslig sätt till den svenska traditionen och för den in en modern tid.

Vi får dra en skiljelinje mellan traditionellt och musealt. Ska man bygga ett hus som det såg ut 1850, så handlar det om hus avsedda för museer. Det udandrar sig då alla moderna funktioner som ventilation, isolering, centralvärme och får inte vara avsett som bostad enligt dagens lagstiftning.

Samma sak kan sägas om många traditioner. Julen får ses som en traditionell högtid. Hur många dricker jul idag, går på julmässa eller håller midvinterblot?

Ett annat exempel är folkdräkten: Sverigedräkten ger intryck av att vara en traditionell folkdräkt, men är skapad i sen tid som en gemensam svensk dräkt och ännu senare populariserad av vår nuvarande drottning.

Analogt anser jag att man mycket väl kan anse att Sverigehuset ryms inom begreppet traditionellt.
Fast då kan ju i stort sett varenda hus i Sverige anses anknyta till äldre husstilar. Putsade hus har förekommit i flera århundraden, hus med 1, 1½, 2, 2½ och 3 våningar också, färger, fönsterstorlekar och mängden utsmyckningar har varierat också. Även sånt som kupolformer förekommer på stora byggnader och kyrkor sen lång tid. Varför ska man då just bygga ett hus som ser ut som i SD:s broschyr när så väldigt många olika sorters hus anknyter till traditionellt byggande?

• Gilla
pedber och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast då kan ju i stort sett varenda hus i Sverige anses anknyta till äldre husstilar.
Ja, många kan det. Det ligger lite i ordet traditionell att det är del av en tradition. Men många hus som till exempel grå lådor med förskjutet tak kan inte anses vara traditionell. 70-talshusen med 45 grader takvinkel är knappast traditionella heller.
BirgitS BirgitS skrev:
Putsade hus har förekommit i flera århundraden, hus med 1, 1½, 2, 2½ och 3 våningar också, färger, fönsterstorlekar och mängden utsmyckningar har varierat också.
Ja? Nu är detta ett trähus, men man kan absolut tänka sig ett putsat hus i traditionell stil. Sydligaste Sverige har en mycket stor andel putsade hus.
BirgitS BirgitS skrev:
Även sånt som kupolformer förekommer på stora byggnader och kyrkor sen lång tid. Varför ska man då just bygga ett hus som ser ut som i SD:s broschyr när så väldigt många olika sorters hus anknyter till traditionellt byggande?
Hur stor andel av de svenska bostadshusen från 1700, 1800 och 1900-tal har kupoler? Undantaget flerfamiljshus.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Förslaget känns som en fortsättning på friggebodar och attefallare, man vill begränsa klåfingriga tjänstemän på kommunkontoren genom att i lag tillåta vissa byggnader som inte får nekas av kommunen. En utveckling jag gillar, som sagts tidigare, det är frivilligt, vill man ha ett annat hus så söker man bygglov

• Gilla
keeej och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.