När jag läser detta tänker jag spontant på typgodkända fordon. För några decennium sen så hade varje land egna regler (Sverige hade tex. speciella avgaskrav) men nu räcker de med ett godkännande i valfritt EU-land och fordonet får säljas överallt.

Gissningsvis är det tänkt något liknande med detta. Istället för att varje byggnadsnämnd ska godkänna samma husmodell (ibland flera gånger om) så har man ett rikstäckande typgodkännande. Slipper man den tid och kostnad som det innebär att söka bygglov så finns det definitivt pengar att spara. Speciellt när det kommer enklare och billigare husmodeller.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Dessvärre har SD ingen vidare upplösning på skissen i sitt förslag, men det ser nästan ut som att det står 2700mm på höjden på varje våning.
Så takhöjden i rummen är nog bättre än vad man tror utifrån de streckade linjerna.
Ja, det ser ut att vara 2700mm om man kollar på skalan. Lägger man planlösningen över tvärsnittet för man en takhöjd på 2m vid dörrkanten mot ytterväggen i sovrummet. Så en liten dörr får plats om inte staten behagar flytta den några decimeter mot mitten av huset.

1729633241756.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad kostar 2700mm extra jämfört med 2400mm? 100 000kr?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag uppfattar att de tänker sig en hel liten kataloghusserie men att man börjar med ett hus. Som man naturligtvis har skissat in lite nationalromantik i för att reta gallfeber på vänstern (inklusive den modernistiskt präglade arkitektkåren). Som det där partiet alltid gör för att få mediautrymme och hålla sina kärnväljare muntra.
Det är en välvillig tolkning som jag delar. Mest för att annat vore så vansinnigt absurt.

Själva förslaget i sig verkar dock tala om ett hus.

"Vi vill att Boverket ges i uppdrag att: Utreda hur ett införande av ett nationellt typgodkänt hus ..."
"Vi föreslår därför att det införs ett nationellt typgodkänt småhus i traditionell svensk stil."
"En husmodell tas fram för ..."
"Vi vill kombinera förslaget för typhuset ..."
"Huset ska vara estetiskt tilltalande, se trevligt och inbjudande ut samt signalera trygghet och tradition."
"Komponenter för typhuset och en förbättrad byggprocess: Huset ska vara en 1,5-plans villa på 95 kvm ..."
Osv.

Om tanken är att det ska bli fler typhus, så tror jag inte författaren förstod det själv? Jag kollade några artiklar men förvirringen verkar total då ju ett hus och flera hus är samma ord och originalförslaget verkar beskriva några slags småvariationer på samma grundmodell.

En följd om detta blir verklighet är ju förmodligen att "Sverigehuset" utökas till att innefatta stora flerbostadshus, för att 'hämnas' för att status quo bröts utan uppgörelse och staten kör över kommunerna.
 
Redigerat:
Känns som en god tanke men kanske inte helt genomförbar

Det rimliga är att kommunerna planlägger områden där sverigehus får byggas, kommer inte vara möjligt att bygga varsomhelst utan kontakt med handläggare på kommunen, typ strandskydd och befintliga detaljplaner osv.

Så det kommer ändå krävas massa jobb för kommunerna att ta fram de områdena och kan de inte ta ut bygglovsavgift blir det en högre detajplansavgift istället, blir väl fortfarande billigare än med bygglov men inte så mycket..

kan vara lite klurigt att få fram områden som lämpar sig för sverigehus vissa kommuner där det endast återstår med svåra tomter s som kräver hus som är anpassade till tomten. går iofs att komma undan med många godkända hustyper inkl suterränghus för svårare topografi.

Finns en viss risk att en del av byggena drar ut på tiden och inte riktigt blir klara när man gör mycket själv (kanske har lite egen erfarenhet angående det😳 ).. om det inte krävs bygglov, hur funkar det med slutbesked om när man får flytta in i huset osv.. på tiden för egnahemsrörelse var regelverket för arbetsplatssäkerhet och byggregler mindre komplicerade så det är inte het självklart att det går att överföra till idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.