14 020 läst · 196 svar
14k läst
196 svar
Boverket utreder ett bygglovsbefriat småhus - Sverigehuset
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 864 inlägg
Absolut en bra ide att ha flera olika svenska traditonella modeller att välja på. Så tror jag också detta förslag kommer va utformat i slutändan.BirgitS skrev:När byggdes hus i exakt den storleken och med exakt det utseendet och var i landet?
Hört talas om skånelängor?
Den här stugan är från 1600-talet.
[bild]
[länk]
Det vore väl ändå mer att bevara traditioner att uppföra sådana än att uppföra en pastisch.
Det är ju en mycket traditionsbunden stil med parstuga och kammare.
Eller Härjedalsbondgården?
[bild]
[länk]
Fairlane skrev:
Bry dig inte om honom. Tydligen gör det så ont i honom att det för en gångs skull ska byggas enligt svensk vacker stil att han måste förstöra tråden med bilder på pepparkakshusH HenrikHuslöse skrev:
Jag råkar tycka att Sverigehuset är väldigt fint samtidigt som jag tycker att några av de vackraste byggnaderna i världen är moskeer.T test1 skrev:
Nu blev det kortslutning i hjärnan hos både SD och MP, samtidigt 😉
Det finns väldigt fina skånelängor som någon var inne på. Jag har en gång stannat och knackat på för att fråga om jag fick fota en fantastisk skånelänga. Ägaren blev glad.
Jag har lite svårt att förstå varför man ska blanda in startlån för förstagångsköpare med speciella villkor, samt amorteringsfrihet för just denna villa.
Har svårt att se att det här förslaget ska gå igenom hela vägen.
Däremot kan man ju konstatera att det är väldigt mycket särkrav och bestämmelser som leder till en uppsjö av olika modeller, tröga processer och en dyr produktion av villor.
Det kanske går att förenkla regelsystemet lite i alla fall, men kanske inte just det här förslaget rakt av.
Däremot kan man ju konstatera att det är väldigt mycket särkrav och bestämmelser som leder till en uppsjö av olika modeller, tröga processer och en dyr produktion av villor.
Det kanske går att förenkla regelsystemet lite i alla fall, men kanske inte just det här förslaget rakt av.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 255 inlägg
Det är väl fortfarande att få fram mark att bygga som är det huvudsakliga problemet, jag tror inte detta skulle göra något nämnvärt för att förbättra situationen.
Här är en tråd där självaste Eskilandersson svarar på frågor.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sverigehuset.466692/
Här är en tråd där självaste Eskilandersson svarar på frågor.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sverigehuset.466692/
Man vill gynna svenska traditioner vilket är ypperligt ! Därför ger man särskilda villkor för just dessa hus. Gör sverige fantastiskt igen ! 🇸🇪🇸🇪🇸🇪B BSOD skrev:Jag har lite svårt att förstå varför man ska blanda in startlån för förstagångsköpare med speciella villkor, samt amorteringsfrihet för just denna villa.
Redigerat av moderator:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 048 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 048 inlägg
Men det har ju aldrig byggts hus som ser ut just så som i SD:s broschyr. Så det är inget traditionellt hus utan en blandning av herrgårdar för 200 år sen, snickarglädje och fönster från ungefär 1900 samt en storlek som är vad man bygger nu för tiden, vilket gör att proportionerna blir helt fel jämfört med hus från 1800-talet, för att inte tala om rumsindelningen.T test1 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 503 inlägg
SD är inte känt för en bredare kunskap i historien.BirgitS skrev:Men det har ju aldrig byggts hus som ser ut just så som i SD:s broschyr. Så det är inget traditionellt hus utan en blandning av herrgårdar för 200 år sen, snickarglädje och fönster från ungefär 1900 samt en storlek som är vad man bygger nu för tiden, vilket gör att proportionerna blir helt fel jämfört med hus från 1800-talet, för att inte tala om rumsindelningen.
Administrator
· Skåne
· 7 870 inlägg
Lämna invandrarsnacket nu och diskutera Sverigehuset, tack!
Men, det är just detta som gör det så fint. Det är en blinkning till flera epoker men möter dagens behov. Inte en stilbyggnad.BirgitS skrev:Men det har ju aldrig byggts hus som ser ut just så som i SD:s broschyr. Så det är inget traditionellt hus utan en blandning av herrgårdar för 200 år sen, snickarglädje och fönster från ungefär 1900 samt en storlek som är vad man bygger nu för tiden, vilket gör att proportionerna blir helt fel jämfört med hus från 1800-talet, för att inte tala om rumsindelningen.