Fairlane
H HenrikHuslöse skrev:
Oerhört vacker byggnad men den är inte ett bostadshus.
Nej, der var tänkt som en inspirationsbild. En duktig arkitekt kan säkert göra något av den. Kanske kan man kolla med den arkitekt som tog fram SDs förslag.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, der var tänkt som en inspirationsbild. En duktig arkitekt kan säkert göra något av den. Kanske kan man kolla med den arkitekt som tog fram SDs förslag.
Det går inte att skala ned. Taj Mahal är världens kanske vackraste byggnad, men den stilen blir aldrig småhus.
 
Fairlane
H HenrikHuslöse skrev:
Det går inte att skala ned. Taj Mahal är världens kanske vackraste byggnad, men den stilen blir aldrig småhus.
Det var inte tänkt att skala ned, utan bara ta lite inspiration ifrån.

Den här då?
Brun byggnad med traditionell arkitektur, vågiga mönster och små fönster under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Discoman och 3 till
  • Laddar…
T
BirgitS BirgitS skrev:
När byggdes hus i exakt den storleken och med exakt det utseendet och var i landet?

Hört talas om skånelängor?

Den här stugan är från 1600-talet.
[bild]
[länk]

Det vore väl ändå mer att bevara traditioner att uppföra sådana än att uppföra en pastisch.
Det är ju en mycket traditionsbunden stil med parstuga och kammare.

Eller Härjedalsbondgården?
[bild]
[länk]
Absolut en bra ide att ha flera olika svenska traditonella modeller att välja på. Så tror jag också detta förslag kommer va utformat i slutändan.
 
T
Fairlane Fairlane skrev:
Det var inte tänkt att skala ned, utan bara ta lite inspiration ifrån.

Den här då?
[bild]
H HenrikHuslöse skrev:
Det går inte att skala ned. Taj Mahal är världens kanske vackraste byggnad, men den stilen blir aldrig småhus.
Bry dig inte om honom. Tydligen gör det så ont i honom att det för en gångs skull ska byggas enligt svensk vacker stil att han måste förstöra tråden med bilder på pepparkakshus
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
T test1 skrev:
Bry dig inte om honom. Tydligen gör det så ont i honom att det för en gångs skull ska byggas enligt svensk vacker stil att han måste förstöra tråden med bilder på pepparkakshus
Jag råkar tycka att Sverigehuset är väldigt fint samtidigt som jag tycker att några av de vackraste byggnaderna i världen är moskeer.

Nu blev det kortslutning i hjärnan hos både SD och MP, samtidigt 😉

Det finns väldigt fina skånelängor som någon var inne på. Jag har en gång stannat och knackat på för att fråga om jag fick fota en fantastisk skånelänga. Ägaren blev glad.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P
N Nalleman64 skrev:
Såvitt jag förstår är det fullständigt frivilligt att bygga ett hus enligt förslaget så det är väl inget att uppröras över?
Tänkte precis detsamma..
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B
Jag har lite svårt att förstå varför man ska blanda in startlån för förstagångsköpare med speciella villkor, samt amorteringsfrihet för just denna villa.

Har svårt att se att det här förslaget ska gå igenom hela vägen.

Däremot kan man ju konstatera att det är väldigt mycket särkrav och bestämmelser som leder till en uppsjö av olika modeller, tröga processer och en dyr produktion av villor.

Det kanske går att förenkla regelsystemet lite i alla fall, men kanske inte just det här förslaget rakt av.
 
Det är väl fortfarande att få fram mark att bygga som är det huvudsakliga problemet, jag tror inte detta skulle göra något nämnvärt för att förbättra situationen.

Här är en tråd där självaste Eskilandersson svarar på frågor.
https://www.byggahus.se/forum/threads/sverigehuset.466692/
 
T
B BSOD skrev:
Jag har lite svårt att förstå varför man ska blanda in startlån för förstagångsköpare med speciella villkor, samt amorteringsfrihet för just denna villa.

Har svårt att se att det här förslaget ska gå igenom hela vägen.

Däremot kan man ju konstatera att det är väldigt mycket särkrav och bestämmelser som leder till en uppsjö av olika modeller, tröga processer och en dyr produktion av villor.

Det kanske går att förenkla regelsystemet lite i alla fall, men kanske inte just det här förslaget rakt av.
Man vill gynna svenska traditioner vilket är ypperligt ! Därför ger man särskilda villkor för just dessa hus. Gör sverige fantastiskt igen ! 🇸🇪🇸🇪🇸🇪
 
Redigerat av moderator:
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Brotorpet och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
T test1 skrev:
Man vill gynna svenska traditioner vilket är ypperligt ! Därför ger man särskilda villkor för just dessa hus.
Men det har ju aldrig byggts hus som ser ut just så som i SD:s broschyr. Så det är inget traditionellt hus utan en blandning av herrgårdar för 200 år sen, snickarglädje och fönster från ungefär 1900 samt en storlek som är vad man bygger nu för tiden, vilket gör att proportionerna blir helt fel jämfört med hus från 1800-talet, för att inte tala om rumsindelningen.
 
  • Gilla
  • Älska
MetteKson och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det har ju aldrig byggts hus som ser ut just så som i SD:s broschyr. Så det är inget traditionellt hus utan en blandning av herrgårdar för 200 år sen, snickarglädje och fönster från ungefär 1900 samt en storlek som är vad man bygger nu för tiden, vilket gör att proportionerna blir helt fel jämfört med hus från 1800-talet, för att inte tala om rumsindelningen.
SD är inte känt för en bredare kunskap i historien.
 
  • Gilla
MrDizzy och 9 till
  • Laddar…
Lämna invandrarsnacket nu och diskutera Sverigehuset, tack!
 
  • Gilla
Brotorpet och 11 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men det har ju aldrig byggts hus som ser ut just så som i SD:s broschyr. Så det är inget traditionellt hus utan en blandning av herrgårdar för 200 år sen, snickarglädje och fönster från ungefär 1900 samt en storlek som är vad man bygger nu för tiden, vilket gör att proportionerna blir helt fel jämfört med hus från 1800-talet, för att inte tala om rumsindelningen.
Men, det är just detta som gör det så fint. Det är en blinkning till flera epoker men möter dagens behov. Inte en stilbyggnad.
 
Kommer sluta med en gata där alla hus står med kort eller långsida mot gatan sedan ett Sverigehus som står med 45* vinkel d.v.s. se skit konstigt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.