33 657 läst · 134 svar
34k läst
134 svar
Boverket ger klartecken till större attefallshus
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 694 inlägg
Det finns väl inget i den där länken om attefallshus? Det är den allmänna motionstidens förslag på byggområdet vilka alla kommer att röstas ned i kammaren.
Jag vidhåller vad jag skrev i inlägg nr 68. Inget händer då regeringen drar fötterna efter sig. Tidigast 1 januari 2020 kommer det nya regler, förmodligen senare, förhoppningsvis före sommaren 2020.
Jag vidhåller vad jag skrev i inlägg nr 68. Inget händer då regeringen drar fötterna efter sig. Tidigast 1 januari 2020 kommer det nya regler, förmodligen senare, förhoppningsvis före sommaren 2020.
Medlem
· stockholm
· 46 inlägg
Kändes för bra för vara sant . 2020 känns mer troligt tyvärr som du skriver ovanNötegårdsgubben skrev:Det finns väl inget i den där länken om attefallshus? Det är den allmänna motionstidens förslag på byggområdet vilka alla kommer att röstas ned i kammaren.
Handlar inte 16. Bygglovsbefriade åtgärder - Motion 2018/19:336 just om det?Nötegårdsgubben skrev:Det finns väl inget i den där länken om attefallshus? Det är den allmänna motionstidens förslag på byggområdet vilka alla kommer att röstas ned i kammaren.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 694 inlägg
Möjligt, men i så fall ur ett enskilt partis perspektiv, förslag under allmänna motionstiden går nästan aldrig igenom, det är regeringens propositioner man ska hålla koll på om man vill se vad som är på gång.
Nu är vi snart inne i juni. Betyder det att det blir inga nya regler i år? Och är förslaget om utbyggnad i flera plan fortfarande kvar?
Jag vill bygga källare ovan mark 15m2 samt ett boendeplan ovanför på 15m2. Lät som det skulle bli möjligt med nya reglerna.
Jag vill bygga källare ovan mark 15m2 samt ett boendeplan ovanför på 15m2. Lät som det skulle bli möjligt med nya reglerna.
Medlem
· stockholm
· 46 inlägg
Någon som läst något eller hört något? Förstår inte varför det tar sådan tid. Jag vet att man måste ändra lite lagar men kom igen.
De här kanske bevakar frågan hårt?, vet inte, men det borde ligga i deras intresse.
De anger dock att ingen tidsplan finns, och troligen inte förrän 2020 i alla fall.
Kolla ungefär mitt på sidan, 4 stycket.
https://extrahuset.se/25-till-30/
Och det här är väl anledningen till att det planeras att samtidigt införa en möjlighet för grannar att överklaga startbesked till en attefallsåtgärd:
https://arkitekten.se/nyheter/reglerna-attefallshus-strider-lagen/
Så har ni besvärliga grannar kan det vara idé att bygga attefallarn snabbt nu, innan grannarnas rätt att överklaga skrivs in i lag.
De anger dock att ingen tidsplan finns, och troligen inte förrän 2020 i alla fall.
Kolla ungefär mitt på sidan, 4 stycket.
https://extrahuset.se/25-till-30/
Och det här är väl anledningen till att det planeras att samtidigt införa en möjlighet för grannar att överklaga startbesked till en attefallsåtgärd:
https://arkitekten.se/nyheter/reglerna-attefallshus-strider-lagen/
Så har ni besvärliga grannar kan det vara idé att bygga attefallarn snabbt nu, innan grannarnas rätt att överklaga skrivs in i lag.
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 627 inlägg
Lagen är ju redan underkänd av HD, så möjligheten för överklagande lär ju finnas kvar som vanligt. Undantaget försvann ju i och med domen. Sedan är det ju upp till var och en att åberopa HDs utslag.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Lämna in bygglov, och bygg den som du önskar istället, är väl samma pengar och samma resa ändå
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Blir det totalt 40m2 eller blir det 45? (Attefallshus + Attefallstillägget)