33 648 läst · 134 svar
34k läst
134 svar
Boverket ger klartecken till större attefallshus
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 683 inlägg
Inte lätt att veta då de inte släppt vare sig lagrådsremiss eller proposition än. Men man kan vän ur det perspektivet hoppas att de tar med hela Boverkets ursprungliga förslag.
Om det bästa man kan hoppas på är ytterligare undantag från det problematiskt stelbenta regelverk PBL är.
https://www.regeringen.se/pressmedd...lar-30-kvadratmeters-bostadshus-utan-bygglov/
Om det bästa man kan hoppas på är ytterligare undantag från det problematiskt stelbenta regelverk PBL är.
https://www.regeringen.se/pressmedd...lar-30-kvadratmeters-bostadshus-utan-bygglov/
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Tror det beror på att Attefallare på 30 kvm är viktigare nyhetsmässigt. Gissningsvis så blir förslaget enligt Boverkets utredningÉ ÉlPontus skrev:
Jag ärfortfarande nyfiken på hur man skall tolka reglerna om man redan har byggt attefall i en våning enligt de gamla reglerna. Jag skulle nämligen vilja räkna bort de 15m2 som ligger på våningen under också...
Jag vet inte om jag tolkat rätt, men som jag förstår det av länken så är propositionen som kom in i oktober den senaste händelsen:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2019/10/prop.-20192031/
Där står det sen i PDF följande;
Bilaga 1:
"För att skapa större enhetlighet mellan undantagen för Attefallsåtgärder föreslår Boverket också att tillbyggnader enligt 9 kap. 4 b § ska ändras till att gälla tillbyggnader om högst 15,0 kvadratmeter byggnadsarea i stället för bruttoarea."
Men sen i nästa kapitel "Rapportens lagförslag" nämns inget mer om detta utan bara om de vanliga 25m2 till 30m2.
Hur ska man tolka detta?
PDF:
https://www.regeringen.se/4ad5c9/co...torre-komplementbostadshus-prop.-20192031.pdf
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/2019/10/prop.-20192031/
Där står det sen i PDF följande;
Bilaga 1:
"För att skapa större enhetlighet mellan undantagen för Attefallsåtgärder föreslår Boverket också att tillbyggnader enligt 9 kap. 4 b § ska ändras till att gälla tillbyggnader om högst 15,0 kvadratmeter byggnadsarea i stället för bruttoarea."
Men sen i nästa kapitel "Rapportens lagförslag" nämns inget mer om detta utan bara om de vanliga 25m2 till 30m2.
Hur ska man tolka detta?
PDF:
https://www.regeringen.se/4ad5c9/co...torre-komplementbostadshus-prop.-20192031.pdf
Ja men jag menade hur tolkar man att i bilaga 1 är förslaget om byggnadsarea istället för bruttoarea med. Men sen i Rapportens lagförslag så står det inget om detta längre. Är det inte själva lagförslaget det som kommer gälla? Bilaga 1 nämner man bara, men struntar i att ta med det i själva lagförslaget sen ändå?
Men du verkar säker med "de nya reglerna"?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 034 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 034 inlägg
Inför lagstiftning så har vi ett utredningskrav. Boverkets förslag i bilagan är ett exempel på det. Men sen är det upp till Regeringen att lägga fram sin proposition. De väljer fritt vad de vill lagstifta om. Slutligen är det upp till Riksdagen att besluta om det blir en lagändring eller inte.É ÉlPontus skrev:Ja men jag menade hur tolkar man att i bilaga 1 är förslaget om byggnadsarea istället för bruttoarea med. Men sen i Rapportens lagförslag så står det inget om detta längre. Är det inte själva lagförslaget det som kommer gälla? Bilaga 1 nämner man bara, men struntar i att ta med det i själva lagförslaget sen ändå?
Ok men hur är det kopplat till min fråga? Finns det fortfarande hopp om 15m2 byggnadsarea eller har Regeringen tagit bort detta i och med att den inte längre står i lagförslaget?
Bilaga 1 var boverkets förslag, men sen sket man i det i Rapportens lagförslag, som Regeringen verkar stå bakom? "Regeringen överlämnar denna proposition till Riksdagen". Jag tolkar det som att man inte ens kommer besluta kring byggnadsarea i mars för frågan är inte ens med i lagförslaget?
Bilaga 1 var boverkets förslag, men sen sket man i det i Rapportens lagförslag, som Regeringen verkar stå bakom? "Regeringen överlämnar denna proposition till Riksdagen". Jag tolkar det som att man inte ens kommer besluta kring byggnadsarea i mars för frågan är inte ens med i lagförslaget?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 034 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 034 inlägg
Du tolkar helt rätt. Av någon anledning brydde sig regeringen inte om Boverkets förslag. Det är rätt vanligt att våra politiker i prioriterar annorlunda än myndigheterna.É ÉlPontus skrev:Ok men hur är det kopplat till min fråga? Finns det fortfarande hopp om 15m2 byggnadsarea eller har Regeringen tagit bort detta i och med att den inte längre står i lagförslaget?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Det finns många fler förslag i Boverkets utredning och 15 kvm bya är ett av alla förslag som är uppskjutna på framtiden för ett större grepp.É ÉlPontus skrev:
Blev bara dom 30 kvm för attefallsbostadshus kvar...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 683 inlägg
Som @Claes Sörmland skrev är det regeringens förslag man ska bry sig om, alltså det som finns i kapitel 2 i proppen. Med 99 % sannolikhet är det så det blir.
Att man säger att man ska återkomma med ett nytt, samlat grepp är politiska för att man inte är överens. Den som väntar på generösare regler gör därför klokt i att ställa in sig på att inget mer händer förrän efter nästa val. Vad det finns för majoritet då och hur de prioriterar byggreglerna är dock inte lätt att veta.
Att man säger att man ska återkomma med ett nytt, samlat grepp är politiska för att man inte är överens. Den som väntar på generösare regler gör därför klokt i att ställa in sig på att inget mer händer förrän efter nästa val. Vad det finns för majoritet då och hur de prioriterar byggreglerna är dock inte lätt att veta.