Är allt klart nu eller skall det utredas mer?
 
O
Dheri Dheri skrev:
Enligt DN är det klart [länk] men tyvärr blir det bara tillåtet med 30 kvadratmeter när det handlar om bostadshus, inte annat som tex förråd, carport, växthus mm. Då är det fortsatt 25 kvadrat som gäller.
Och tydligen ingår inte heller 15kvm i BYA på huset heller.
 
Syftet är att göra det möjligt att få in en vettig bostad i attefallshusen och nu blir det möjligt att nå ca 24m2 invändigt
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Man borde istället ta tag i problemet med att dagens krav inte tar hänsyn till storleken och syftet med huset. T ex genom att införa fler lättnader i kraven om man bygger under en viss storlek för tillfälligt boende. I dag finns det några enstaka undantag för studentbostäder, men det behöver bli fler.
 
Hur många undantag kan man ha och ändå hävda att grundregelverket är sunt? :thinking:
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är det någon som förstår varför politikerna från de flesta partierna var emot ursprungsförslaget. Vilka röster vill de vinna här. Jag fattar nada. Borde man inte vilja lätta upp sådant här. Verkar bara hål i huvudet för mig.
 
Mikael_L
Det hör till det politiska spelet helt enkelt.

Men ifall någon tycker det är dumt att vara negativ till förslaget om utökad byggrätt i form av rätten till större attefallare så kan ni komma ihåg att inte lägga er röst på KD, eller M eller SD, vilka var de som inte gillade förslaget.

Men läs den länkade artikeln, det är ju alltså inte riktigt så heller, utan det var ju bara substanslöst klagande, för att ta sitt ansvar såsom opposition. :)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det hör till det politiska spelet helt enkelt.

Men ifall någon tycker det är dumt att vara negativ till förslaget om utökad byggrätt i form av rätten till större attefallare så kan ni komma ihåg att inte lägga er röst på KD, eller M eller SD, vilka var de som inte gillade förslaget.

Men läs den länkade artikeln, det är ju alltså inte riktigt så heller, utan det var ju bara substanslöst klagande, för att ta sitt ansvar såsom opposition. :)
Nu hänger jag inte med. De reserverade sig ju att man ville inkludera all attefallare och inte bara permanentboende. Så jag uppfattar det åt andra hållet. Men jag kan ha fel.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Anledningen till att inte vilja lätta på reglerna är att man tror på detaljplanering och politisk styrning. Tanken är att markägarens intressen ska balanseras mot andra intressen genom politiska beslut. Då kan man inte hålla på och lätta på en massa regler, då tappar man ju sin makt!

Vill man vara snällare mot våra klåfingriga politiker kan man tro på dem när de säger att de vill ta ett samlat grepp om bygglovsfrågorna och därför bara släpper igenom komplementbostafshusdelen av förslaget.
 
Martin C O Ekblom Martin C O Ekblom skrev:
[länk]
Kanske kanske inte, spännande sommar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Se där!

Nördanmärkning: Spännande lagstiftningsordning där riksdagen kört ett helt eget race utan regeringen. Inte otillåtet, men inte direkt hur man lär sig på Statsvetenskap A att det går till heller. </nörderi>
 
Ha! Nice nu kommer det bli massor av 30m2 garage
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ha! Nice nu kommer det bli massor av 30m2 garage
Men om garaget sitter ihopsatt med huset gäller tillbyggnad maximalt 15kvm fortfarande eller 30kvm garage som är fristående?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.