33 750 läst · 134 svar
34k läst
134 svar
Boverket ger klartecken till större attefallshus
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Visst, men det är svårt med Attefallshusen om du inte bygger en källare eller i suterräng. Takhöjden är ju så låg att det i praktiken inte går att få någon boarea på ett loft. Det finns en orsak till att många attefallshus byggs med ett flackt snedtak istället för med sadeltak, då är det lite lättare att få till ett användbart loft i alla fall. Men det finns ju de som bygger en gång i mitten som är "inne i väggen" mellan badrum och kök under, då kan man ha både badrumsskåp och köksskåp under ett sänkt golv i mitten av huset utan att förlora någon golvyta på våningen under.
Medlem
· stockholm
· 46 inlägg
Någon hört något? Tror vi på ett beslut till sommaren och gällande per årsskiftet?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 033 inlägg
Regeringen verkar lagt frågan på hyllan. Bostadsministern sitter numera på finansdepartementet och därifrån planeras ingenting vad det verkar. Tidigare låg om jag minns rätt frågan på näringsdepartementet och därifrån verkar man i vår få ur sig lagstiftning om enklare byggregler för altaner och i höst något nytt om översiktsplaner. Av Attefallarna syns inget.
Detta enligt vårens propositionsförteckning som släpptes härom veckan. Konstigt, jag trodde frågan var politiskt okänslig, men de verkar inte ha någon brådska. Gissar att det först blir för byggen under 2020 som det, i bästa fall, blir liberalare regler.
Detta enligt vårens propositionsförteckning som släpptes härom veckan. Konstigt, jag trodde frågan var politiskt okänslig, men de verkar inte ha någon brådska. Gissar att det först blir för byggen under 2020 som det, i bästa fall, blir liberalare regler.
Tja, tuppjökarna skall ju komma överens...Nötegårdsgubben skrev:Regeringen verkar lagt frågan på hyllan. Bostadsministern sitter numera på finansdepartementet och därifrån planeras ingenting vad det verkar. Tidigare låg om jag minns rätt frågan på näringsdepartementet och därifrån verkar man i vår få ur sig lagstiftning om enklare byggregler för altaner och i höst något nytt om översiktsplaner. Av Attefallarna syns inget.
Medlem
· stockholm
· 46 inlägg
Tror detta är anledningen...
https://arkitekten.se/nyheter/reglerna-attefallshus-strider-lagen/
Lär behövas lite extra tid för att fila på lagen.
https://arkitekten.se/nyheter/reglerna-attefallshus-strider-lagen/
Lär behövas lite extra tid för att fila på lagen.
Medlem
· stockholm
· 46 inlägg
Jo möjligtvis men redan nu så strider lagen så ändringen borde inte göra någon skillnad. Har något svagt minne att anmälan var det som tidigare skulle motverka just detta då man ville att attefallen skulle vara som friggeboden.D daals skrev:
Om de tvingas göra om lagen så vill de nog inte göra om den två gånger...Martin C O Ekblom skrev:
Medlem
· stockholm
· 46 inlägg
Något nytt. Tror vi det händer i år eller nästa år?