S spaxx skrev:
Ah, tror ni man kan bygga ett attefallsgarage då, på 30kvm?
Visst, man kan ju bygga på 25m2 idag.

• Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
S spaxx skrev:
Ah, tror ni man kan bygga ett attefallsgarage då, på 30kvm?
Min gissning är att lagen beslutas under vintern och börjar gälla 1/7. Så har tidplanen sett ut hela tiden. Ta fram ritningar och ha allt klart 1/7 2019 och lämna in det då :D

• Gilla
sprwl och 2 till
  • Laddar…
C
Märkligt att ingen på Boverket verkar förstå vad byggnadsarea och boarea betyder. Får byggnadsarean vara 30 kvm kan jag enkelt få 45 kvm boarea och minst 20 kvm biarea.

Caldermologist skrev:
Märkligt att ingen på Boverket verkar förstå vad byggnadsarea och boarea betyder. Får byggnadsarean vara 30 kvm kan jag enkelt få 45 kvm boarea och minst 20 kvm biarea.
Om någon vet vad de innebär så är det Boverket...

Visst, men det är svårt med Attefallshusen om du inte bygger en källare eller i suterräng. Takhöjden är ju så låg att det i praktiken inte går att få någon boarea på ett loft. Det finns en orsak till att många attefallshus byggs med ett flackt snedtak istället för med sadeltak, då är det lite lättare att få till ett användbart loft i alla fall. Men det finns ju de som bygger en gång i mitten som är "inne i väggen" mellan badrum och kök under, då kan man ha både badrumsskåp och köksskåp under ett sänkt golv i mitten av huset utan att förlora någon golvyta på våningen under.

Någon hört något? Tror vi på ett beslut till sommaren och gällande per årsskiftet?

Martin C O Ekblom Martin C O Ekblom skrev:
Någon hört något? Tror vi på ett beslut till sommaren och gällande per årsskiftet?
Inte hört något.. jag letar nyheter varje vecka nu i hopp om att kunna påbörja process med kommunen. Hoppet ligger kvar iaf.

Regeringen verkar lagt frågan på hyllan. Bostadsministern sitter numera på finansdepartementet och därifrån planeras ingenting vad det verkar. Tidigare låg om jag minns rätt frågan på näringsdepartementet och därifrån verkar man i vår få ur sig lagstiftning om enklare byggregler för altaner och i höst något nytt om översiktsplaner. Av Attefallarna syns inget.

Detta enligt vårens propositionsförteckning som släpptes härom veckan. Konstigt, jag trodde frågan var politiskt okänslig, men de verkar inte ha någon brådska. Gissar att det först blir för byggen under 2020 som det, i bästa fall, blir liberalare regler.

R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Regeringen verkar lagt frågan på hyllan. Bostadsministern sitter numera på finansdepartementet och därifrån planeras ingenting vad det verkar. Tidigare låg om jag minns rätt frågan på näringsdepartementet och därifrån verkar man i vår få ur sig lagstiftning om enklare byggregler för altaner och i höst något nytt om översiktsplaner. Av Attefallarna syns inget.

Detta enligt vårens propositionsförteckning som släpptes härom veckan. Konstigt, jag trodde frågan var politiskt okänslig, men de verkar inte ha någon brådska. Gissar att det först blir för byggen under 2020 som det, i bästa fall, blir liberalare regler.
Tja, tuppjökarna skall ju komma överens...

R RapidSledge skrev:
Tja, tuppjökarna skall ju komma överens...
komma överens om vad? Det är ju bara trycka igenom det då alla står bakom det. Konstigt att det inte kom med nu när man kom med altanförslaget.

D daals skrev:
Tror detta är anledningen...
[länk]

Lär behövas lite extra tid för att fila på lagen.
Jo möjligtvis men redan nu så strider lagen så ändringen borde inte göra någon skillnad. Har något svagt minne att anmälan var det som tidigare skulle motverka just detta då man ville att attefallen skulle vara som friggeboden.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Martin C O Ekblom Martin C O Ekblom skrev:
Jo möjligtvis men redan nu så strider lagen så ändringen borde inte göra någon skillnad. Har något svagt minne att anmälan var det som tidigare skulle motverka just detta då man ville att attefallen skulle vara som friggeboden.
Om de tvingas göra om lagen så vill de nog inte göra om den två gånger...

Något nytt. Tror vi det händer i år eller nästa år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.