Mikael_L
B billy_baver skrev:
...varför bygglovsfria hus inte får vara exempelvis fem meter höga. Är det en fråga om olycksrisk på byggplatser? Eller vill man inte riskera att möblerbara rum rasar ner över andra möblerbara rum på grund av konstruktionsfel?
Jag tror att mest så är det att högre hus kraftigare påverkar områdens karaktär och det visuella intrånget mot grannar.

8
Stämmer det fortfarande att man åker på att betala dubbel fastighetsskatt efter några år? Inte så lockande att då bygga ett attefallshus.

M
Nya reglerna borde innebära att attefallstillbyggnad får vara 15m2 per våningsplan om man vill ha flera?

MRtin skrev:
Nya reglerna borde innebära att attefallstillbyggnad får vara 15m2 per våningsplan om man vill ha flera?
Antar att man inte ändrat maxhöjd 4m?
Om man gräver ett källarplan kan man ha 2x30kvm

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Notera nu skillnaden på attefallshus och attefalkstillbyggnad. De nya reglerna för tillbyggnad föreslås bli att man får bygga upp till mock höjd, oavsett antal våningar.

För attefallshus så kommer jag inte ihåg exakt hur förslaget såg ut, men jag har för mig att man höjer från 4m till 4,5m I nockhljd för at lättare få plats med ett loft...

pacman42 pacman42 skrev:
Notera nu skillnaden på attefallshus och attefalkstillbyggnad. De nya reglerna för tillbyggnad föreslås bli att man får bygga upp till mock höjd, oavsett antal våningar.

För attefallshus så kommer jag inte ihåg exakt hur förslaget såg ut, men jag har för mig att man höjer från 4m till 4,5m I nockhljd för at lättare få plats med ett loft...
Nockhöjd inte förändrad.

A Autodidak1 skrev:
Nockhöjd inte förändrad.
OK, tack för det klargörandet.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad hände med detta?

[länk]
Det nya förslaget innehåller en del som ska klargöra detta också. Problematiken tas upp där.

Vad hände med detta?

[länk]
Min kommun har beslutat att ta emot överklaganden på startbeskedet, men de räknar inte med att det skall ha någon annan påverkan. Dvs du som bygger kan göra det med startbeskedet som grund även om det överklagas. Min kommun räknar inte med att några överklaganden kommer att medföra några förändringar för den som bygger.

A Autodidak1 skrev:
Det nya förslaget innehåller en del som ska klargöra detta också. Problematiken tas upp där.
Fast förslaget kom ju långt före domstolsbeslutet.

Fast förslaget kom ju långt före domstolsbeslutet.
Problemen var kända långt innan. Det var uppe till diskussion innan det beslutades om Attefallsreglerna i första skedet redan.

Någon som vet hur det blir, blir det några 30kvm?

• Gilla
vcx
  • Laddar…
S spaxx skrev:
Någon som vet hur det blir, blir det några 30kvm?
Med stor sannolikhet till nästa sommar

Martin C O Ekblom Martin C O Ekblom skrev:
Med stor sannolikhet till nästa sommar
Ah, tror ni man kan bygga ett attefallsgarage då, på 30kvm?

• Gilla
Martin C O Ekblom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.