6 169 läst · 91 svar
6k läst
91 svar
Bostadsrätt dålig värme
Så element ska aldrig stå på N ?Nagaszaki skrev:Var mer för att visa att alla har olika värden inställda var på stammen radiator sitter. Att även uppåt i matarledning justeras. Målet är alltid att så lika stor mängd vatten ska passera varje radiator för bästa värme...och LIKA värme oavsett närmast eller längst bort från själva värmekällan (fjärrvärme, värmepump, oljepanna mfl)
Jodå, högst upp och längst bort kan det vara nödvändigt för att uppnå rätt antal liter per timme.K Kjelle Ohlsson skrev:
Men definitivt inte under varandra.
Jag vet bara att vissa (både rörisar och förvaltare) ställer på N som Quick fix men inte förstår problemet det kan medföra
OkNagaszaki skrev:
I en trappuppgång räcker det att justera lägenheterna under oss på våning 1-2 eller gäller det hela trappuppgången med lägenheter mittemot med ? Är 9 lägenheter i vår uppgång
Utan att sett ritningar men vanligast är stammar går rakt upp och tillbaka. Inte via grannen bredvid.K Kjelle Ohlsson skrev:
Så börja med att alla rakt under de kalla radiatorena får inställningarna kollade.
Men en inventering och injustering kanske föreningen bör lägga undan peng till.
OkNagaszaki skrev:
Men en intressant fråga är att av våra 7 element så är det faktiskt bra fjutt på badrummet och vägg i vägg sovrummet?
Är det annan stam tro ?
Behöver inte vara samma stam.K Kjelle Ohlsson skrev:
Föreningen kanske har VS ritningar att tillgå?
Sen om grannar under har termostater som ska automatiskt stänga vid uppnådd temperatur, alltså inte handratt, så stänger dessa och vattnet kan cirkulera från era radiatorer.
Ok nån skrev att man ska justera nått kv-värdeNagaszaki skrev:
Vad är det
Kv-värde är det värde som räknats fram att en radiatorventil ska injusteras till. Kv-värdet är enkelt uttryckt det flöde som räknats fram för att varje radiator i ett värmesystem.K Kjelle Ohlsson skrev:
Värdet styrs av tryckfallet genom alla rör fram till radiatorventil och vilken effekt radiator har.
Här finns det massor med variabler beroende på vilken väg man väljer att går beräkningsmässigt, systemtemperatur osv.
Jag måste understryka att detta inte är ett jobb för den lokala rörfirman utan kräver specialkunskap för att kunna utföra dessa avancerade beräkningar!
/ Björkskär
Grundprinciperna för radiatorsystem som cirkulerar varmt vatten är desamma. Det som skiljer är främst storlekar på parametrar som rörlängder/utbredning, cirkulationspumpar och statiskt tryck p g a olika antal våningar. Sedan finns det ”nyansskillnader” i realiseringen såsom 1-rörsystem kontra 2-rörsystem och något udda mellanting som finns i litteraturen. 1-rörsystem förekommer vad jag vet bara i småhus.S sblixten skrev:
1. Det vanligaste problemet när en radiator inte blir varm är att radiatorventilen som styrs av termostaten kärvar och inte öppnar som den ska (som många redan har nämnt). Ibland beror det på att termostaten stänger ventilen under sommaren och att den då fastnar. I många hus är ventilerna slut och borde ha bytts för decennier sedan. Ventilen på utloppet av en radiator, som används för att ställa in Kv i ett 2-rörsystem ändrar inte inställning av sig självt men kan ibland få problem med partiklar (t ex magnetit från korrosion) som sätter igen ventilen.
2. Långa rörsystem med komplex arkitektur och större flöden kräver kraftigare pumpar och ställer större krav på korrekt injustering av hela radiator/rör-systemet för att få önskad temperatur i alla rum. Ingen principiell skillnad mellan en stor BRF med flera hundra lägenheter och min lilla villa men skillnaden i komplexitet är stor. Inställningen av en CirkulationsPump (CP) ändrar sig inte själv. Jag har sökt efter information om hur en CP eventuellt påverkas av ålder men inte hittat något mer än att lager såklart slits ut och påverkar funktionen men det brukar höras tydligt.
3. För lågt statiskt tryck är alltid problem men värdet på vad som är för lågt varierar med antalet våningar/höjdskillnaden. Läckor i ventiler och trasigt membran i slutna expansionskärl är vanliga orsaker till för lågt statiskt tryck.
Jag har säkert glömt något. De praktiska och administrativa skillnaderna mellan en liten villa där man råder över helheten själv kontra en stor BRF tror jag utgör ett större problem än de tekniska aspekterna. Att hitta en kompetent VVS-konsult kan kanske vara svårt men de finns.
Redigerat:
HejT TommyC skrev:Grundprinciperna för radiatorsystem som cirkulerar varmt vatten är desamma. Det som skiljer är främst storlekar på parametrar som rörlängder/utbredning, cirkulationspumpar och statiskt tryck p g a olika antal våningar. Sedan finns det ”nyansskillnader” i realiseringen såsom 1-rörsystem kontra 2-rörsystem och något udda mellanting som finns i litteraturen. 1-rörsystem förekommer vad jag vet bara i småhus.
1. Det vanligaste problemet när en radiator inte blir varm är att radiatorventilen som styrs av termostaten kärvar och inte öppnar som den ska (som många redan har nämnt). Ibland beror det på att termostaten stänger ventilen under sommaren och att den då fastnar. I många hus är ventilerna slut och borde ha bytts för decennier sedan. Ventilen på utloppet av en radiator, som används för att ställa in Kv i ett 2-rörsystem ändrar inte inställning av sig självt men kan ibland få problem med partiklar (t ex magnetit från korrosion) som sätter igen ventilen.
2. Långa rörsystem med komplex arkitektur och större flöden kräver kraftigare pumpar och ställer större krav på korrekt injustering av hela radiator/rör-systemet för att få önskad temperatur i alla rum. Ingen principiell skillnad mellan en stor BRF med flera hundra lägenheter och min lilla villa men skillnaden i komplexitet är stor. Inställningen av en CirkulationsPump (CP) ändrar sig inte själv. Jag har sökt efter information om hur en CP eventuellt påverkas av ålder men inte hittat något mer än att lager såklart slits ut och påverkar funktionen men det brukar höras tydligt.
3. För lågt statiskt tryck är alltid problem men värdet på vad som är för lågt varierar med antalet våningar/höjdskillnaden. Läckor i ventiler och trasigt membran i slutna expansionskärl är vanliga orsaker till för lågt statiskt tryck.
Jag har säkert glömt något. De praktiska och administrativa skillnaderna mellan en liten villa där man råder över helheten själv kontra en stor BRF tror jag utgör ett större problem än de tekniska aspekterna. Att hitta en kompetent VVS-konsult kan kanske vara svårt men de finns.
Jag måste säga emot lite grann i det du skriver..
1-rörsystem är mycket vanligt i våra miljonprogrammshus. Tex är nästan hela Rinkeby/ Tensta/Hjulsta 1-rörsystem. Fungerar mycket bättre än man kan tro med rätt injustering.
Det är och har varit mycket ovanligt att injustering av radiatorer sker på returventilen. Det har ibland förr i tiden gjorts som en nödlösning.
Injusterbara radiatorventiler har funnits och varit vanliga sedan 50-60 talet.
Min egen mångåriga erfarenhet av värmesystem är att de flesta problem kommer genom felaktigt handhavande av okunniga människor samt bristande underhåll. ”Snåla” styrelser i BRF/fastighetsägare som inte förstår sitt uppdrag/ansvar och som inte heller tar reda på vad som bör göras.
Sedan får man inte heller glömma alla självutnämnda experter som överskattar sin förmåga och sitt kunnande 😂
/ Björkskär