9 043 läst · 101 svar
9k läst
101 svar
Bostadsrätt dålig värme
T TommyC skrev:
Varsågod.T TommyC skrev:De flesta som skriver om värmesystem här har småhus, det som brukar kallas villor. Villor har sällan fler våningar än två, ganska små rörsystem och klarar sig med små cirkulationspumpar. Hus i BRFer har oftast fler våningar än två, ibland många fler än två vilket gör att radiatorsystemet har ganska annorlunda förutsättningar jämfört med i en villa. Dessutom är ansvarsfördelningen och de praktiska aspekterna på hanteringen av värmesystemet väldigt annorlunda.
Du får gärna också lära mig skillnaden på de tre punkter jag tog upp vad gäller villa kontra BRF:
1. En radiator som stryper flödet
2. För låg effekt/varvtal på en eller flera cp
3. För lågt tryck i systemet
Hur skiljer dessa sig i en villa kontra BRF?
Jag har varit med om exakt samma problem även om det för mig snittade på 13° vintertid. För klent värmesystem iom vattenburen värme samt oisolerad vind var orsaken. Men om 19° är er lägsta temperatur så ser jag inte direkt ett problem, det är väl mellan 19-21° som är standard i lgh? Med en önskad höjning för äldre och sjuka till 24°.K Kjelle Ohlsson skrev:Hej har en fråga!
Vi bor i en bostadsrätt i en förening med fjärrvärme och det är 5 olika fristående hus.
Jag och sambon flyttade in i somras och bor på våning 3 av 3,vi har så dålig fart på värmen och har runt 19-20 g inne och när det är riktigt kallt kanske 18-19 och jätte kalla golv.
Vi har 7 element där badrum och ett sovrum ger jättebra värme medans dom andra 5 bara är varma i överkant och ljumna i nederkant.
Har pratat med styrelsen och ordförande är en gubbe 80 + som själv säger att han har SÅ varmt inne med ca 24 g och han har element avslagna i sovrummet och sover med öppet fönster.
Nu bor han i ett annat hus och längst ner !
Nån som har en susning om vad som behövs göras ?
Dom pratar om Linde energi som ger oss fjärrvärme men jag har pratat med dom och dom levererar bara fram till nån värmeväxlare och sen systemet ansvarar föreningen för!
Nån sa att det endera är nått tryck alternativt så är det uppvridet/påställt för mycket i lägenheter under oss som gör att värmen inte når ända upp till våning 3 ?
Sen borde det kanske vara olika stammar eftersom badrum och ett sovrum ger bra värme ?
Hoppas ni fattade mitt inlägg
Mvh Kjelle
Problemet är nog mer att många lägenheter på våning 1-2 har 23-24 g och avstängda element i sovrum samt öppna fönster vid 11 g kallt4774 skrev:Jag har varit med om exakt samma problem även om det för mig snittade på 13° vintertid. För klent värmesystem iom vattenburen värme samt oisolerad vind var orsaken. Men om 19° är er lägsta temperatur så ser jag inte direkt ett problem, det är väl mellan 19-21° som är standard i lgh? Med en önskad höjning för äldre och sjuka till 24°.
Medans många på våning 3 har kallt …. Det är ett problem
Jag håller med dig och jag skrev vad det beror på. Kan säga att grannarna under mig gick omkring i linnen medans jag hade underställ, kläder, mössa och halsduk bara för att kunna sova. Det kom vit rök ur munnen trots att jag var inomhus nattetid. På dagarna var jag som tur på jobbet och slapp eländet. Tills jag fick nog och tvingade styrelsen att ta till de åtgärder som behövdes. Att isolera vinden samt nytt värmesystem.K Kjelle Ohlsson skrev:
Mixtrar du med värmeinstallationen kanske brf skyller alla problem på dig!Farstatjej90 skrev:
Morsan fick radiatorn utbytt i badrummet. Hon ringde föreningens vicevärd som sa att radiatorn är trasig så den byter vi, eftersom det var deras ansvar stod brf för materialet och arbetet
Jag hade en liknande upplevelse för länge sedan när jag var student i en kall stad under de svinkalla vintrarna 93-95, oftast var det -25° till -35°, ibland en timmes värmebölja på -20°. Så var det månader i sträck. Bodde i 19 kvm rum på 3:e och högsta våningen i ett ytterhörn på en studentlänga. Värme ingick i hyran, liksom elen. Taket ovanför mig mot den iskalla rymden var inte särskilt isolerat. Inte ytterväggen heller. Hade runt 12° i mitt studentrum, medan de som bodde nedanför hade 20° och de innanför mig runt 18°. Allt löstes fint eftersom elen var gratis så jag tog min gamla, stora kupévärmare på 2300W och körde den större delen av vintern. Radiatorerna begrep jag mig inte på i min skira ungdom men jag tror att felet i mitt rum var isoleringen.
Gissar att det tyvärr inte är en rimlig lösning för dig.
Gissar att det tyvärr inte är en rimlig lösning för dig.
Nr du skriver övre Norrland hoppas jag du förstår att det måste vara Schtaaan eller helst ännu längre norrut?!?!D datja skrev:
Cykelavstånd till alkoholisterna i Foppaland räknas bara som mellersta Norrland.
Var du olycklig nog att vara i Mordor när termometern visade -25 eller -35 förstår jag att du tyckte det var kallt
Hur ser element och rör ut nedertill?
Varför jag frågar...
Där jag bodde för längesedan fanns en ventil på ena röret, under ett täcklock. Vred upp den ventilen lite vid de element som var kalla.
Om det nu är sådana element/ventiler, så kanske det behövs en total översyn, hur samtliga hyresgäster ev själv justerat i de lägenheter som har gott om värme.
Alltså en kollektiv samordning.
Varför jag frågar...
Där jag bodde för längesedan fanns en ventil på ena röret, under ett täcklock. Vred upp den ventilen lite vid de element som var kalla.
Om det nu är sådana element/ventiler, så kanske det behövs en total översyn, hur samtliga hyresgäster ev själv justerat i de lägenheter som har gott om värme.
Så ser det utH Hybro skrev:Hur ser element och rör ut nedertill?
Varför jag frågar...