5 454 läst · 85 svar
5k läst
85 svar
Bostadsrätt dålig värme
De två radiatorerna kanske inte skulle behöva vara jättevarma om hela systemet är korrekt injusterat. Sen är det troligen olika stigare. När allt är perfekt justerat så har man väldigt jämn temperatur i de rum som man vistas mest i och kanske lite svalare i sovrummen. Som redan nämndes i #9 så är det lätt att sabba för många genom att fibbla med att öppna strypningar.
Redigerat:
Jag hade börjat med att ta bort termostaten, och se till så att ventilen är helt öppen/piggen fjädrat ut och sen avvaktat några timmar. Om problemet kvarstår hade jag kollat upp följande i nummerordning.
1. Elementen har strypt inlopp eller mer troligt utlopp
2. CP behöver öka varvtal.
3. För lågt tryck i systemet
Vad är CPS sblixten skrev:Jag hade börjat med att ta bort termostaten, och se till så att ventilen är helt öppen/piggen fjädrat ut och sen avvaktat några timmar. Om problemet kvarstår hade jag kollat upp följande i nummerordning.
Så du tror inte att element i nedre lägenheter kan vara för öppna/för mycket påställda så det inte räcker till för översta våningen?S sblixten skrev:Jag hade börjat med att ta bort termostaten, och se till så att ventilen är helt öppen/piggen fjädrat ut och sen avvaktat några timmar. Om problemet kvarstår hade jag kollat upp följande i nummerordning.
Du tror endast på cp/tryck
Det tyder ju på att värmen i Brf fungerar. Problemet ligger sannoliktt i din lägenhet. Då de är lite varma i överkant, betyder att de endera är dåligt luftade, eller så öppnar inte termostatventilen ordentligt. Du säger att du har luftat, och du har inte nämnt att det droppar/porlar inne i elementen. Det tyder då på det sist nämnda.K Kjelle Ohlsson skrev:
Har du skruvat loss termostaten, och motionerat nålen/stiftet där bakom. Om du gjort det, och det ändå inte fungerar, så är det tyvärr fel på kopplet precis bakom stiftet. Då är det inte mycket annat att göra än att ringa rörmokaren.
Möjligt är det, men jag tror inte det och jag skulle inte börja där.K Kjelle Ohlsson skrev:
Jag har skrivit vad jag tror/skulle börja undersöka i förra inlägget i nummerordning.
Sen vet jag inte hur det fungerar i en bostadsrättsförening och vem som är ansvarig för vad.
De flesta som skriver om värmesystem här har småhus, det som brukar kallas villor. Villor har sällan fler våningar än två, ganska små rörsystem och klarar sig med små cirkulationspumpar. Hus i BRFer har oftast fler våningar än två, ibland många fler än två vilket gör att radiatorsystemet har ganska annorlunda förutsättningar jämfört med i en villa. Dessutom är ansvarsfördelningen och de praktiska aspekterna på hanteringen av värmesystemet väldigt annorlunda.
Men TS är tydlig med att han bor på våning tre av tre. Det finns väl inget oklart med det?T TommyC skrev:
Vad spelar det för roll när vi diskuterar möjliga tekniska problem och deras orsaker?T TommyC skrev:
T TommyC skrev:
Vad ger dig rätt att ha tolkningsföreträde på TS fråga? Eller är du språkrör för TS?T TommyC skrev:
Kanske jag hjälpte TS eller kanske din tolkning var rätt och mitt svar var överflödigt.
Oavsett tycker jag inte om översittarattityder!