Saker man behöver kolla.
1. Är trycket i expansionskärl rätt?
2. Alla radiatorer luftade? (Gärna med handratt/termostater demonterade) Bilden visar handratt så den är bara från stängt till fullt öppet.
3. Har injustering av systemet gjorts?
*Från undercentral ut till varje huskropp.
*Varje stam upp.
*Varje radiator beroende på plats i flödet.
Vattnet tar lättaste vägen med minst motstånd.
Har grannar tex bytt radiatorventiler och även radiatorer missas det oftast att kolla de gamla inställningarna.
Ventilen på bilden är tex en Danfoss där metallring med numrering samt N markerat är flödet den släpper igenom. Så på en stam kan det förenklat förklaras: siffra 1 på plan 1, 2 på plan 2 osv.
Men det är inget som bara ska pillas hejvilt efter eget tycke.
För ställer grannen under sina på fullt öppet så kan tryck hjälpa att skjuta upp högst upp men cirkulationen orkar inte dra tillbaka ner för den undre snurrar före.

Att ställa upp cirkulationspump på högre varv utan att först säkerställa eventuellt felaktiga inställningar kan leda till att pump slits ut fortare, beläggningar lossnar och täpper till ventiler, rören blir försvagade och börjar läcka.

Om BRF är ansvariga för värmen och dess system så kanske det är läge att kolla över installationerna. För fjärrvärmeleverantörer kommer bli hårdare på mätningar inte bara på hur mycket de levererar utan även tillkomma straffavgift om returen håller för hög temperatur.
Och avgifterna föreningen får påverkar ju hyran i slutändan.
 
  • Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
För betald hyra, vill åtminstonde jag ha en trivsam värme, om nu övriga har det.
 
K Kjelle Ohlsson skrev:
Så ser det ut
Man ser att någon varit där och pillrat. Färgen är avskavt på ändlocket. Kanske av förre lägenhetsinnehavaren.

I en lägenhet jag bodde i tidigare var det s a s svalt i två av rummen.

Nu säger jag inte att det är samma hos dig, men under locket fanns en
typ skruv med ett mejdelspår i.
Skruv upp nåt enstaka varv tills värmen blev hyfsat bra.

Men var försiktig om du är nyfiken på vad som finns inunder locket. Lossa hatten nåt enstaka varv och se om det kommer mer än några droppar vatten, typ tesked.
I så fall är det ett ändock utan ventil i.
Skruva då tillbaks.

Fråntar mig allt ansvar ifall du t ex lossar locket helt direkt... Och massor av vatten sprutar ut. Och inte får tillbaks detta. Att lossa något varv på det synlig locket lär gå bra...
 
Kan oavsett inte vara meningen att någon hyresgäst, typ du, ska ha lägre temp medan andra har det gott å varmt i samma hus.
Ni betalar gissningsvis samma hyra.

Håll inne viss del av betalningen till du fått samma värme som övriga.
 
Nagaszaki Nagaszaki skrev:
Saker man behöver kolla.
1. Är trycket i expansionskärl rätt?
2. Alla radiatorer luftade? (Gärna med handratt/termostater demonterade) Bilden visar handratt så den är bara från stängt till fullt öppet.
3. Har injustering av systemet gjorts?
*Från undercentral ut till varje huskropp.
*Varje stam upp.
*Varje radiator beroende på plats i flödet.
Vattnet tar lättaste vägen med minst motstånd.
Har grannar tex bytt radiatorventiler och även radiatorer missas det oftast att kolla de gamla inställningarna.
Ventilen på bilden är tex en Danfoss där metallring med numrering samt N markerat är flödet den släpper igenom. Så på en stam kan det förenklat förklaras: siffra 1 på plan 1, 2 på plan 2 osv.
Men det är inget som bara ska pillas hejvilt efter eget tycke.
För ställer grannen under sina på fullt öppet så kan tryck hjälpa att skjuta upp högst upp men cirkulationen orkar inte dra tillbaka ner för den undre snurrar före.

Att ställa upp cirkulationspump på högre varv utan att först säkerställa eventuellt felaktiga inställningar kan leda till att pump slits ut fortare, beläggningar lossnar och täpper till ventiler, rören blir försvagade och börjar läcka.

Om BRF är ansvariga för värmen och dess system så kanske det är läge att kolla över installationerna. För fjärrvärmeleverantörer kommer bli hårdare på mätningar inte bara på hur mycket de levererar utan även tillkomma straffavgift om returen håller för hög temperatur.
Och avgifterna föreningen får påverkar ju hyran i slutändan.
Är inte i stort sett allt detta något som styrelsen / ägarna har på sitt ansvar. Verkar vara svagt
 
H Hybro skrev:
Kan oavsett inte vara meningen att någon hyresgäst, typ du, ska ha lägre temp medan andra har det gott å varmt i samma hus.
OT: TS bor i bostadsrätt, där betalar man avgift
 
Ok. Hur kan avtalet med avgift se ut?

Kanske så här?

För den avgift du betalar, som är lägre än vad övriga gör, få du acceptera lägre temperatur och själv komplettera med elradiatorer.
 
H Hybro skrev:
Är inte i stort sett allt detta något som styrelsen / ägarna har på sitt ansvar. Verkar vara svagt
Klart de har ansvar. Men hur många tekniskt kunniga brukar sitta i styrelser? Att knyta bra kontakt men drift och underhållsfirma/vvs/el som lär sig fastigheten kan spara mycket kronor på onödigt tidskrävande letande varje gång ny kommer som oftast leder till att inget dokumenteras, gör minsta möjliga mm
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Nagaszaki Nagaszaki skrev:
Saker man behöver kolla.
1. Är trycket i expansionskärl rätt?
2. Alla radiatorer luftade? (Gärna med handratt/termostater demonterade) Bilden visar handratt så den är bara från stängt till fullt öppet.
3. Har injustering av systemet gjorts?
*Från undercentral ut till varje huskropp.
*Varje stam upp.
*Varje radiator beroende på plats i flödet.
Vattnet tar lättaste vägen med minst motstånd.
Har grannar tex bytt radiatorventiler och även radiatorer missas det oftast att kolla de gamla inställningarna.
Ventilen på bilden är tex en Danfoss där metallring med numrering samt N markerat är flödet den släpper igenom. Så på en stam kan det förenklat förklaras: siffra 1 på plan 1, 2 på plan 2 osv.
Men det är inget som bara ska pillas hejvilt efter eget tycke.
För ställer grannen under sina på fullt öppet så kan tryck hjälpa att skjuta upp högst upp men cirkulationen orkar inte dra tillbaka ner för den undre snurrar före.

Att ställa upp cirkulationspump på högre varv utan att först säkerställa eventuellt felaktiga inställningar kan leda till att pump slits ut fortare, beläggningar lossnar och täpper till ventiler, rören blir försvagade och börjar läcka.

Om BRF är ansvariga för värmen och dess system så kanske det är läge att kolla över installationerna. För fjärrvärmeleverantörer kommer bli hårdare på mätningar inte bara på hur mycket de levererar utan även tillkomma straffavgift om returen håller för hög temperatur.
Och avgifterna föreningen får påverkar ju hyran i slutändan.
En fråga: när jag plockar bort termostaten så är det nått ”vred ” med siffror och längst upp ett N ?
Vad betyder det och hur ska dessa vara inställda?
Vår eminenta ordförande säger att våran ska stå på N typ helt öppen?
Hur påverkas det hur lägenheter under oss har dessa siffror inställda?
 
K Kjelle Ohlsson skrev:
En fråga: när jag plockar bort termostaten så är det nått ”vred ” med siffror och längst upp ett N ?
Vad betyder det och hur ska dessa vara inställda?
Vår eminenta ordförande säger att våran ska stå på N typ helt öppen?
Hur påverkas det hur lägenheter under oss har dessa siffror inställda?
N är fullt öppet ja, det stämmer. Men om grannar under oxå har det så klarar bara systemtrycket från expansionskärl trycka upp värmevattnet till toppen av radiator, men själva cirkulationspump som "suger" tillbaka tar närmast och kortast väg så högst upp stannar det nästan helt upp, orkar dra tillbaka lite av farten som blir.

Lägger en exempelbild som kanske hjälper lite.

Så om någon öppnar fullt närmast stam så går vattnet obehindrat hos denne Direkt tillbaka Diagram som visar flödeshastighet och rörkopplingar i ett värmesystem med radiatorer och cirkulationspump, flöden i liter per timme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nagaszaki Nagaszaki skrev:
N är fullt öppet ja, det stämmer. Men om grannar under oxå har det så klarar bara systemtrycket från expansionskärl trycka upp värmevattnet till toppen av radiator, men själva cirkulationspump som "suger" tillbaka tar närmast och kortast väg så högst upp stannar det nästan helt upp, orkar dra tillbaka lite av farten som blir.

Lägger en exempelbild som kanske hjälper lite.

Så om någon öppnar fullt närmast stam så går vattnet obehindrat hos denne Direkt tillbaka[bild]
Så ett fel kanske kan vara att grannarna på våning 1 och 2 har på N och då räcker inte värmen ända upp ?
 
Nagaszaki Nagaszaki skrev:
N är fullt öppet ja, det stämmer. Men om grannar under oxå har det så klarar bara systemtrycket från expansionskärl trycka upp värmevattnet till toppen av radiator, men själva cirkulationspump som "suger" tillbaka tar närmast och kortast väg så högst upp stannar det nästan helt upp, orkar dra tillbaka lite av farten som blir.

Lägger en exempelbild som kanske hjälper lite.

Så om någon öppnar fullt närmast stam så går vattnet obehindrat hos denne Direkt tillbaka[bild]
Bilden är latin för mej 😄
 
K Kjelle Ohlsson skrev:
Så ett fel kanske kan vara att grannarna på våning 1 och 2 har på N och då räcker inte värmen ända upp ?
Yes. Expansionskärl orkar oftast bara trycka upp och förbi ventil, lägga sig på toppen, men orkar inte ta med sig allt vatten tillbaka.
Luft i radiator ger samma effekt, sipprar lite förbi men inget snurr.
 
Nagaszaki Nagaszaki skrev:
Yes. Expansionskärl orkar oftast bara trycka upp och förbi ventil, lägga sig på toppen, men orkar inte ta med sig allt vatten tillbaka.
Luft i radiator ger samma effekt, sipprar lite förbi men inget snurr.
Men om en rörmokare som vart där o kollar säger att flödet är bra ?
 
K Kjelle Ohlsson skrev:
Bilden är latin för mej 😄
Var mer för att visa att alla har olika värden inställda var på stammen radiator sitter. Att även uppåt i matarledning justeras. Målet är alltid att så lika stor mängd vatten ska passera varje radiator för bästa värme...och LIKA värme oavsett närmast eller längst bort från själva värmekällan (fjärrvärme, värmepump, oljepanna mfl)
 
  • Gilla
hilda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.