Jagade runt lite efter en Bosch i Sundsvallsområdet. Tänkte köpa den som julklapp till svärfar. Fanns ej på Jula, Clas Ohlson eller Silvan men hittade 5 st hos K-Rauta så jag slog till, 899:- kostade den. Jag frågade lite om kommande tillbehör och de visst inte säkert vad som skulle komma. Jag hoppas på en sådan skrapa så man kan skrapa gammalt golvmattsrester och sedan en skrapa som man kan skrapa bort kakel/klinkerfog. Tydligen så har Bosch haft problem med motorerna på dessa maskiner så det råder brist på dem, enligt de på Krauta, vad som är sanningen bakom detta kan man bara spekulera i. Men den har ju funnits sedan i somras så nog borde de kunnat "mättat" efterfrågan så här dags?

Bauhaus har för övrigt inte öppnat här i området ännu (bygger för full på sitt nya varuhus) så där kudne jag inte kolla.

Grejen du efterfrågar för att fixa till fogar finns redan. Kostar omkring 200 spänn på Bauhaus om jag inte minns fel.

Jo en sån skiva man sågar i kakel/klinkerfog köpte jag, men jag menar en rasp eller vad det kallas så man kan skrapa bort kakelfixet efter att plattan tagits bort.

Går det inte att använda den skivan i lite vinkel?

Eller så tar du en stor bandslip med rejält grovt papper och kör bort skiten med, dammar och låter lite men det går.

Annars finns det ju ett verktyg som heter stämjärn....inte lika kul med det finns!

Har letat lite efter denna, clasohlson har helt slut, bauaus likså. Men jag hittade den på beijer bygg vid lenna. Nu har de 13 kvar :)

Jag har klämt lite på Boschs variant nu i helgen och jag kan inte förstå varför man skulle välja den framför orginalet. Nu har jag ju redan en MM1 så jag kommer ju troligen att köpa lite tillbehör från Bosch men dom jag sett hittils så är Feins verktyg med genomtänkta. Det märks att Fein hållt på med och anpassat sina verktyg medans Boschs verktyg dras med barnsjukdomar.

Är Boschs maskin verkligen så mycket billigare. Man måste ju ändå jämnföra med en MM Start och inte TOP. Det är ju en hel del i prisskildnad.

Däremot så är det nog säkerligen inget fel på Boschs maskin.

Daniel_N skrev:
Lite OT men vad var det för fel på din MM?
Ursäkta lite sent svar :)
"Felet" var att den hårda svarta plasten inuti lådan, den som är lite formad för multimastern, kabel o tillbehör, var sprucken på något ställe. Iofs inget funktionsfel, och orange plastlådehöljet var ju intakt, men jag tyckte ändå att det inte är något man vill ha på en helt ny produkt.

/A

Beppo>Det stora problemet är nog att de allra allra flesta nog inte har så stor nytta av denna maskin att språnget från en Bosch till en MM motiverar inköpet. Inte ens jag trodde att jag skulle ha stor nytta av Boschen innan jag köpte den *S*
Den är oumbärlig för att jacka ur golv och taklister men det är saker som jag gör nästan dagligen, för gemene man så är nyttan kanske lite individuell?

/Kent

Jag gav 850 för Boschen, o Fein ligger på 1600. Eftersom jag inte kommer att använda denna maskin så ofta blir valet ganska lätt.

Jag köpte min pga att jag skall lägga golv i 4 rum, där måsta alla foder (12 st) kapas samt så lyfter jag trösklarna och kapar lite runt tröskeln så att golvet ligger helt utan springor. Jag provade att handsåga lite men det tar så lång tid då vissa foder sitter i hörn.

Skulle jag jobba som snickare eller så, så kanske Fein skulle vara ett naturligt val, men jag är ju bara hemma pulare :)

Mikael_L
Jaja, nu har jag också köpt en Bosch.
Genom att helt skamlöst kombinera Beijers reapris med Bauhaus prisgaranti så gick den på endast 747:- :surprised:

Men vad jag ska med den till, egentligen ? ...

För som jag skrev i tråden: http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/80772-verktyg-foer-att-kapa-trae-naer-vaegg.html
Mikael_L skrev:
Fast en Multimaster eller Bosch är ju ändå kul att ha ... :D

Om Beijer har den för 849:- som någon skrev här ovan, då kan jag ju köpa den på Bauhaus för 747:- med prisgarantin. hmmm ...
Nu blev jag sugen, jag som bestämt mig för att inte köpa detta verktyg i förväg, utan direkt då det första behovet uppstått ...
Men nu väntar den på sitt första uppdrag.

Dessutom slog jag in den som ett paket, gav till tjejen så hon får sätta en julklappsaddress med mitt namn.
Så nu har jag 2,5 dygn på mig att glömma detta, så det blir en trevlig överaskning på julafton :D . DET var väl fördelen med att köpa innan jag verkligen behöver den på stört.

På sätt och vis fick du alltså rätt då, logiman ... ;)

importensketsig skrev:
Nopp. Men träsågbladet funkar superbra iaf, har moddat ett par sånna med Dremel och kört på min Multimaster med mycket gott resultat. Tack igen för tipset, gick rätt fort att slitsa upp för MM-"korset" med dom där platta miniskivorna man köper i 36-pack till Dremeln. Nu har jag iofs inte jämfört med riktiga E-Cut utan bara mot det blad som hängde med MM Top-uppsättningen (mindre tänder, tar även metall), men det Fein-bladet är iaf mycket sämre på trä än Boschs dedikerade trä-blad.

Hmm var det månne en annan tråd om bladen just som detta inlägg skulle ha passat bättre i? Jajja.. :)
Tänkte försöka mig på det här Dremel-tricket, men vilka minikapskivor menar du - nr. 409 verkar alldeles för stora i diametern...

/A

Da hadde jeg min Bosch på sitt første oppdrag. Bygd nytt sovrom for mine besteforeldre. Absoluttt verdt pengene.

Synes ikke maskinen bråker noe spesielt.

Alko skrev:
Tänkte försöka mig på det här Dremel-tricket, men vilka minikapskivor menar du - nr. 409 verkar alldeles för stora i diametern...

/A
nr 409 säger mig inget men skivorna jag använde var också rätt stora, jag kör omväxlande från ena och andra sidan tills hålet/slitsen är stort nog. Sen kommer det ju pga det var ganska tunt gods i förlängningen av slitsen en millimeter eller så iom att man tatt bort material där men inte så det gått igenom, men det gör ju inget.

Nu har jag en med!
Sågat i mina Tretex skivor så jag få bort dom hela och sågat bort plast på apparatdosor!
Den är underbar

gadeberg skrev:
Nu har jag en med!
Sågat i mina Tretex skivor så jag få bort dom hela och sågat bort plast på apparatdosor!
Den är underbar
Jepp till apparatdosor är den grym!!!:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.