108 573 läst · 229 svar
109k läst
229 svar
Bosch PBD 40 - någon som provat?
Angående den begränsade borrhöjden så har en viktig egenskap som särskiljer den här borrmaskinen från de flesta glömts bort. 90mm rörelse gäller när spärren är satt, den spärren som innehållen en fjäder och hjälper dig med returrörelsen. Utan spärren satt kan maskinen klättra upp och ner för hela kuggstången, vilket borde ge minst 40 cm. Dock utan att man får någon hjälp av fjädern när man ska upp, men det kan man kanske leva med när man ska göra sådana specialborrningar.
Vidare har bottenplattan ett hål där botten går ner. Nu blir jag osäker på om hålet går tvärs igenom, men gör det inte det borde det vara en smal sak att med borren själv eller en vinkelslip se till att det går rakt igenom. Då skulle man kunna ställa upp borren med 50-60 cm borr i, köra igenom skivan den står på och sen fortsätta med vad-man-nu har stående på golvet. Räcker inte det till i höjd, då vet jag inte vad som gör det.
Ska montera ihop min ikväll.
Vidare har bottenplattan ett hål där botten går ner. Nu blir jag osäker på om hålet går tvärs igenom, men gör det inte det borde det vara en smal sak att med borren själv eller en vinkelslip se till att det går rakt igenom. Då skulle man kunna ställa upp borren med 50-60 cm borr i, köra igenom skivan den står på och sen fortsätta med vad-man-nu har stående på golvet. Räcker inte det till i höjd, då vet jag inte vad som gör det.
Ska montera ihop min ikväll.
Ingen som hört nåt mer om en blå variant?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
På Bosch engelska sida finns denna tråd
http://www.bosch-pt.co.uk/professio...ersion+of+Bosch+PBD+40+bench+drill+press.html
nu är ju den ifrån 2012 så mycket kan ju hända, men om man summerar deras svar. så köp en PBD 40
eller kolla efter nåt mycket dyrare!
http://www.bosch-pt.co.uk/professio...ersion+of+Bosch+PBD+40+bench+drill+press.html
nu är ju den ifrån 2012 så mycket kan ju hända, men om man summerar deras svar. så köp en PBD 40
eller kolla efter nåt mycket dyrare!
Jag har en i garaget och är nöjd än så länge, det enda som är direkt dåligt är att hela maskinen rör sig då jag skulle borra något så tog den emot fast det visste man ju när man köpte den. annars inget att klaga på. billig enkel pelarborr för hemanvändaren.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
http://www.slojd-detaljer.se/katego.../elverktyg/bankborrmaskin-pid6135#Description
denna kanske är en värdig motståndare till Boschen? ..
Einhell BT-BD 801 E. Steglös höjdjustering av borrbordet. Snabb-chuck. Digital display för spindelhastighet. Utdragbart stöd. Stoppräls. Justerbar djupmätare och korslaserlampa för exakt borrning. Roterbart, vridbart och vinkelbart borrbord. Kanal för kylvätska. Steglös hastighetsreglering. Borrspindel med kullager. Nyckelchuck 16 mm. 230 V. Teknisk data: Effekt W: 550, Varvtal/min: 450-2500, Borrdjup mm: 80, Bordsvinkel °: -45/+45, Borr Ø mm: 3-16, Vikt kg: 39
någon som provat den?
denna kanske är en värdig motståndare till Boschen? ..
Einhell BT-BD 801 E. Steglös höjdjustering av borrbordet. Snabb-chuck. Digital display för spindelhastighet. Utdragbart stöd. Stoppräls. Justerbar djupmätare och korslaserlampa för exakt borrning. Roterbart, vridbart och vinkelbart borrbord. Kanal för kylvätska. Steglös hastighetsreglering. Borrspindel med kullager. Nyckelchuck 16 mm. 230 V. Teknisk data: Effekt W: 550, Varvtal/min: 450-2500, Borrdjup mm: 80, Bordsvinkel °: -45/+45, Borr Ø mm: 3-16, Vikt kg: 39
någon som provat den?
Satt och kollade på Hornbachs prisgaranti...
Tänkte ta en print av http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=2918 och åka dit imorgon.
Om du menar att den glappar så har du kanske spänt fast den på fel sätt.pjapen skrev:
Det finns två röda vridhandtag där du ställer in höjden och sedan spänner fast, vilket gör att det inte glappar längre.
Gnäll angående färg på maskinen raderat. Input till diskussion är självklart alltid välkommet.
//mod
PS: Och som vanligt - diskussion om moderering tas i PM med mig eller Marlen, ej i tråden.
//mod
PS: Och som vanligt - diskussion om moderering tas i PM med mig eller Marlen, ej i tråden.
Redigerat:
Har köpt en sådan enbart för att borra Nivell-reglar (23-mm hål genom långsidan av 45x70 träregel mha. flatborr). Har numera borrat hundratals hål och är väldigt nöjd!
Konstantelektroniken funkar fint och snabb-fästet är som gjord för reglar. Sen är maskinen ganska kompakt så man kan ha den på golvet medan man borrar. Det har även blivit en del metallborrande på lågväxel, och även där funkar det fint. Dock har det tillkommit en del missljud från transmissionen på lågväxel, men det påverkar inte funktionen. (jag funderar på att öppna den och smörja/fetta in kugghjulen).
Hur som helst, maskinen har fungerar klanderfritt och är definitivt värd pengarna oberoende av färgen!
Konstantelektroniken funkar fint och snabb-fästet är som gjord för reglar. Sen är maskinen ganska kompakt så man kan ha den på golvet medan man borrar. Det har även blivit en del metallborrande på lågväxel, och även där funkar det fint. Dock har det tillkommit en del missljud från transmissionen på lågväxel, men det påverkar inte funktionen. (jag funderar på att öppna den och smörja/fetta in kugghjulen).
Hur som helst, maskinen har fungerar klanderfritt och är definitivt värd pengarna oberoende av färgen!
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Detta är ju en helt klart intressant maskin. Och jämför man med vad man får för samma pengar för ett par tusenlappar på tex. Jula så verkar den ju än mer intressant.
Extra bra är det ju när maskinen går att montera jäms med en arbetsbänk (man får fräsa ner med en överhandsfräs el. dyligt för att kunna borra i jäkligt långa stycken utan bekymmer. Det har varit ett stort bekymmer med min lilla biltema-borr. Den klarar förövrigt inte att vrida runt vare sig en 30mm forstner-bit eller en 54mm hålsåg på lägsta hastighet så det enda den duger till är nog att ta elmotorn och bygga ngt annat kul.
Extra bra är det ju när maskinen går att montera jäms med en arbetsbänk (man får fräsa ner med en överhandsfräs el. dyligt för att kunna borra i jäkligt långa stycken utan bekymmer. Det har varit ett stort bekymmer med min lilla biltema-borr. Den klarar förövrigt inte att vrida runt vare sig en 30mm forstner-bit eller en 54mm hålsåg på lägsta hastighet så det enda den duger till är nog att ta elmotorn och bygga ngt annat kul.