108 571 läst · 229 svar
109k läst
229 svar
Bosch PBD 40 - någon som provat?
Vad menar du med elektronisk djupstopp?norrbottenssnickaren skrev:Packade upp min maskin igår och den verkar onekligen grymt bra. Körde den igår och det jag kom fram till är:
+ chucken går rakt och fint
+ grymt bra elektronisk djupstopp
+ inga mer remmar att kränga på och av
+ skönt med arbetsbelysning
+ designen med permanent bord är ju råsmart, enkelt att fälla ner hela maskinen i en stor arbetsbänk för att få superstabilt borrbord
- som vanligt är lasern knappast ngt för precisionsarbete men det förstod man direkt.
All in all efter ngn timme med maskinen så är det ett riktigt klipp.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jo precis. Förflyttningen i höjdled sker digitalt. Du kan tex enkelt ta ditt virkesämne och köra ner borren mot virket. Nolla den digitala djupangivelsen. Sedan ser du djupet när du borrar och kan också låsa djupstoppet på den höjden. exakt och bra.
Jo, jag vet. Jag har den själv. Tänkte om "elektronisk djupstopp" var någon funktion jag missat, typ att borren slås av när man nått ett inställt djup.....norrbottenssnickaren skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ngn som byggt en lämplig arbetsbänk till denna?
Medlem
· Blekinge
· 10 503 inlägg
Jag har gjort det. Bilder kommer under helgen.norrbottenssnickaren skrev:
Jag har ett konstigt fel på maskinen: när man släpper upp spindeln så hörs det ett konstigt "knack" omkring 1 cm från toppläget. Känns även i handratten. Och det är oberoende av vilket toppläge eller bottenläge som är inställt. Känns som om det är ett fel i drevet som går på kuggstången.
Vad tror ni?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Har inte märkt ngt sådant. Men min är ju ganska ny så.Thomas_Blekinge skrev:Jag har gjort det. Bilder kommer under helgen.
Jag har ett konstigt fel på maskinen: när man släpper upp spindeln så hörs det ett konstigt "knack" omkring 1 cm från toppläget. Känns även i handratten. Och det är oberoende av vilket toppläge eller bottenläge som är inställt. Känns som om det är ett fel i drevet som går på kuggstången.
Vad tror ni?
Inte använt min speciellt mycket men inte känt av något liknande det du beskriver.Thomas_Blekinge skrev:Jag har gjort det. Bilder kommer under helgen.
Vad tror ni?
Kan det vara skräp som letat sig och sitter på en tand på drevet?
Ser fram emot bild på bordet!
Är det med hjul eller fast bord?
Medlem
· Blekinge
· 10 503 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten utdragslåda för borr, rits osv.
Maskinen är inte fastskruvad för att kunna skjutas till höger eller vänster allt efter arbetsstycket.
vojma skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
350mm djup
330mm bred
30mm hög
Logga in
Skapa konto
Min ide är att kapa ur en fyrkant, något större än borrens fot, i min arbetsbänk. Hålet kommer dessutom att vara förlängt i bakkant med 125 mm. Under bänken monterar jag en 18mm plywood på vilken borren monteras fast med maskinskruv. Plywooden glider på ett par gejdrar och kan justeras framåt/bakåt mha en gängstång som ska träs genom hålet i det lilla blocket i framkant.
Synpunkter?