108 600 läst · 229 svar
109k läst
229 svar
Bosch PBD 40 - någon som provat?
Det var ett tag sen någon skrev om PBD 40. Jag har sneglat på denna, har även kollat lite youtubevideos. Den verkar helt okej men har sina brister med lite glapp här och där.
Någon som gett sig på sig att modda den? Typ byta lager i den mot något med kvalitativt.
Det första jag kommer göra är att bygga om den ifrån hjulet till ett handtag med tre "pinnar"
Någon som gett sig på sig att modda den? Typ byta lager i den mot något med kvalitativt.
Det första jag kommer göra är att bygga om den ifrån hjulet till ett handtag med tre "pinnar"
Allvetare
· Västra götaland
· 9 169 inlägg
Det största "felet" på PD40 är det klena röret som bär upp hela motor/växellåde-paketet. Det röret går inte att modda bort, tyvärr.RmK_71 skrev:Det var ett tag sen någon skrev om PBD 40. Jag har sneglat på denna, har även kollat lite youtubevideos. Den verkar helt okej men har sina brister med lite glapp här och där.
Att bygga om hjulet skulle jag inte rekommendera, då diametern på hjulet med största sannolikhet är valt för att du inte ska kunna överbelasta den klena kuggmekanismen som sänker motorpaketet ...
Aha. Hmm det är då självaste att det inte finns något bra i 5-10K spannet för pelarborrmaskiner som är bra. PBD 40 känns lite för billig för att vara bra. Och det märks ju om inte annat på kommentarerna Den som skulle tillverka en borrmaskin utan remmar och med stabil kvalitet för ca 5-10K SEK hade nog sålt ett par st. De flesta verkar ju vilja ha en. Speciellt om man kör på en 1-fasmotor med. Just nu har jag inte tillgång till 3-fas.Dan_Johansson skrev:Det största "felet" på PD40 är det klena röret som bär upp hela motor/växellåde-paketet. Det röret går inte att modda bort, tyvärr.
Att bygga om hjulet skulle jag inte rekommendera, då diametern på hjulet med största sannolikhet är valt för att du inte ska kunna överbelasta den klena kuggmekanismen som sänker motorpaketet ...
När det gäller 3-fas. Skulle det räcka med 3x16A eller kräver de flesta större pelarborr med kräm? Ifall jag köper något beggat dvs.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 269 inlägg
Min Arboga E825 drar 1.75A på trefas, så det är nog lugnt.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 169 inlägg
Mest värde för pengarna just nu skulle jag säga är Pattfield på HornbachRmK_71 skrev:Aha. Hmm det är då självaste att det inte finns något bra i 5-10K spannet för pelarborrmaskiner som är bra. PBD 40 känns lite för billig för att vara bra. Och det märks ju om inte annat på kommentarerna Den som skulle tillverka en borrmaskin utan remmar och med stabil kvalitet för ca 5-10K SEK hade nog sålt ett par st. De flesta verkar ju vilja ha en. Speciellt om man kör på en 1-fasmotor med. Just nu har jag inte tillgång till 3-fas.
När det gäller 3-fas. Skulle det räcka med 3x16A eller kräver de flesta större pelarborr med kräm? Ifall jag köper något beggat dvs.
Har faktiskt en PBD40 och tycker den är suverän. Visst, det är ingen riktigt rejäl pelarborrmaskin utan jag skulle snarare säga att den motsvarar en rejäl handdriven maskin fastsatt i ett riktigt bra pelarfäste.
För att borra vinkelräta hål i diverse material, kontrollerat, specifika djup (finns digital djupmätning och anslag), och varierat varvtal funkar den alldeles utmärkt för mig. Mestadels använder jag den till fin-jobb i trä. I stål skulle jag nog inte borra några större hål med den dock, kräver lite mer kraft då.
För att borra vinkelräta hål i diverse material, kontrollerat, specifika djup (finns digital djupmätning och anslag), och varierat varvtal funkar den alldeles utmärkt för mig. Mestadels använder jag den till fin-jobb i trä. I stål skulle jag nog inte borra några större hål med den dock, kräver lite mer kraft då.
Jag skulle prioritera 3-fasinstallation och sedan titta på begagnade Arboga eller Strands. Man får stå ut med någon work-around under tiden. Det fungerade för mig i alla fall.RmK_71 skrev:Aha. Hmm det är då självaste att det inte finns något bra i 5-10K spannet för pelarborrmaskiner som är bra. PBD 40 känns lite för billig för att vara bra. Och det märks ju om inte annat på kommentarerna Den som skulle tillverka en borrmaskin utan remmar och med stabil kvalitet för ca 5-10K SEK hade nog sålt ett par st. De flesta verkar ju vilja ha en. Speciellt om man kör på en 1-fasmotor med. Just nu har jag inte tillgång till 3-fas.
Jag har 10,2 mm borr som jag kör i rostfri plattstång med min pbd 40 hyfsat ofta. Det handlar också väldigt mycket om vilket borr man stoppar i maskinen. Visst drömmer man om en fin Arboga men för 1500 spänn på black friday är där inte mycket att tveka på. Svårslaget skulle jag säga.
1500:- är svårslaget, det är vad man får ge för ett hyffsat borrstativ till handborrmaskinen. Men det känns väldigt billigt trots Black Friday. Undrar om de moddat modellen sen den släpptes eller om det är "samma skit"Alltgår skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 169 inlägg
För 1500 spänn är det nog svårslaget, men när jag var på jakt efter bänkpelarborrmaskin kan jag inte minnas att jag såg den under 1900-2000 ....
Nu har jag inte kvittot tillgängligt men jag köpte min på Bauhaus efter prismatch mot Classe. Hittar ett kortköp på 1539:12 som jag tror är denna. Inte hundra men kan dubbelkolla ikväll. Detta var för ganska precis 11 månader sedan.Dan_Johansson skrev:
Kan mycket väl ha varit någon svart fredagsgrej hos Classe.