108 575 läst · 229 svar
109k läst
229 svar
Bosch PBD 40 - någon som provat?
thomasx driver med mig bara för att jag befarade att en blå lär dyka upp precis efter att jag köpt en grön, det finns ingen blå mojäng i sikte förutom hans photoshoppade bildwoodchuck skrev:
Hej
Är sen en tid ägare till en "grön" PDB 40 mycket praktisk maskin som jag använt ett tag upptäckte efter ett tag att beroende på hur jag ansluter elkontakten att det "läcker" spänning, den killar när man vidrör metalldelarna, har mätt up ca 190-200V AC men ingen ström till räckligt för att utlösa jordfelsbrytaren.
Hade in den för som jag trodde garanti reparation den kom i retur (utan kommentar) med samma typ av fel i mitt tycke.
Vore intressant om era maskiner beter sig på samma sätt, man behöver inte mäta, det känns om man vidrör maskinen, pröva att vända stickproppen.
Hälsningar Henpett
Är sen en tid ägare till en "grön" PDB 40 mycket praktisk maskin som jag använt ett tag upptäckte efter ett tag att beroende på hur jag ansluter elkontakten att det "läcker" spänning, den killar när man vidrör metalldelarna, har mätt up ca 190-200V AC men ingen ström till räckligt för att utlösa jordfelsbrytaren.
Hade in den för som jag trodde garanti reparation den kom i retur (utan kommentar) med samma typ av fel i mitt tycke.
Vore intressant om era maskiner beter sig på samma sätt, man behöver inte mäta, det känns om man vidrör maskinen, pröva att vända stickproppen.
Hälsningar Henpett
Nu har det gått en tid sedan denna kom ut i handeln. Ni som har köpt den, hur skulle ni recensera den när ni använt den ett längre tag?
Vad tycker ni om de små begränsningar som finns, tex borrhöjden? Finns det andra begränsningar som ni märkt av? Något som har varit överaskande positivt?
Prismässigt får man den för ca 2100kr idag. Är det prisvärt tycker ni?
Vad tycker ni om de små begränsningar som finns, tex borrhöjden? Finns det andra begränsningar som ni märkt av? Något som har varit överaskande positivt?
Prismässigt får man den för ca 2100kr idag. Är det prisvärt tycker ni?
Jag förmodar att kontakten till maskinen är jordad, då kan det vara så att du har ett jordfel i elsystemet i fastigheten och att jorden i uttaget inte är korrekt anslutet till jord i centralen. Ohm-mät mellan jorden på kontakten till borrmaskinen och stativet, så har du svaret.henpett skrev:Hej
Hälsningar Henpett
I malmö tar Hbach 2395. Det slår inte bauhaus så då blir det -12% där.