S Snowball skrev:
Jag skulle nog inte borra rostfritt med den.
Går utmärkt att Borra i rostfritt, använd bara HSS-G BORR av bra kvalitet och kylning+ lämpligt varvtal. Man skall ju aldrig tvinga ned ett borr i materialet utan låta borret göra sitt jobb. Jag borrade upp 160mm hål i 12 mm i mdf skivor. Använde lågvarvet och. Lät hålsågen arbeta sig igenom med lite lättare tryck. Blev snygga hål och maskinen blev inte ens varm av 3 hål.
 
D droopy skrev:
Går utmärkt att Borra i rostfritt, använd bara HSS-G BORR av bra kvalitet och kylning+ lämpligt varvtal. Man skall ju aldrig tvinga ned ett borr i materialet utan låta borret göra sitt jobb. Jag borrade upp 160mm hål i 12 mm i mdf skivor. Använde lågvarvet och. Lät hålsågen arbeta sig igenom med lite lättare tryck. Blev snygga hål och maskinen blev inte ens varm av 3 hål.
håller med, med rätt borr har jag inte heller haft problem med rostfritt. Aldrig upplevt att kraften inte räcker till än så länge
 
Har de slutat med PBD 40 ? De verkar vara svåra att få tag i nuförtiden.
 
RmK_71 RmK_71 skrev:
Har de slutat med PBD 40 ? De verkar vara svåra att få tag i nuförtiden.
Jula och ClasO verkar ha.
 
Jag har märkt att hela maskinhuset har börjat glappa på stången. Jag tänkte testa att skruva upp den och se om det går att justera den på något sätt. irriterande nu när hålen inte blir så exakta längre. Blir det inte bättre lever jag med det tills jag hittar något i samma storlek som ger mer för pengarna. Om det finns.
 
Jag har en obetydligt använd till salu om intresse finns. Köptes på jula i höstas någon gång, borrat kanske 20 hål med den :rofl:
 
Metallstycken med flera hål och spår som ligger på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grön bänkborrmaskin från Bosch och ny anhåll på ett arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett nytt anhåll på en arbetsmaskin i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg med nytt anhåll syns ihop med borr och mätytterligare detaljer på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortfarande oslagbar maskin för kaffepengar. Nya anhållet är suveränt.
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Fortfarande nöjd med mitt ex. Inget större glapp trots en massa hål i metall. Men jag häver mig inte på maskinen och pressar ner borret utan använder borr utefter stålkvalite och låter borret borra sig ner i materialet. En del använder slöa borr, borr av kolstål till rostfritt osv och då får man pressa hårt och får slöa borr och fula hål. Ett tips är att köpa bra borr.. inte en borrsats för 4-500:- som oftast är gjorda för mjukt stål och kompositmaterial.

Bra borr kostar en del men sliter mindre på maskinen..En borrmaskin är ju inte någon apparat som passar på gymet för att öva upp armmusklerna med.
 
Håller med, bort av bra kvalite får denna maskin att glänsa lite extra

D droopy skrev:
Fortfarande nöjd med mitt ex. Inget större glapp trots en massa hål i metall. Men jag häver mig inte på maskinen och pressar ner borret utan använder borr utefter stålkvalite och låter borret borra sig ner i materialet. En del använder slöa borr, borr av kolstål till rostfritt osv och då får man pressa hårt och får slöa borr och fula hål. Ett tips är att köpa bra borr.. inte en borrsats för 4-500:- som oftast är gjorda för mjukt stål och kompositmaterial.

Bra borr kostar en del men sliter mindre på maskinen..En borrmaskin är ju inte någon apparat som passar på gymet för att öva upp armmusklerna med.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Jula och ClasO verkar ha.
mm Bauhaus har dem inte längre. Tänkte mest om de börjar ta slut på huvudlagret, Kanske är ny på gång? En blå kanske ;)
 
RmK_71 RmK_71 skrev:
mm Bauhaus har dem inte längre. Tänkte mest om de börjar ta slut på huvudlagret, Kanske är ny på gång? En blå kanske ;)
tror inte dem är någon storsäljare
 
Bart Bart skrev:
Jag har märkt att hela maskinhuset har börjat glappa på stången. Jag tänkte testa att skruva upp den och se om det går att justera den på något sätt. irriterande nu när hålen inte blir så exakta längre. Blir det inte bättre lever jag med det tills jag hittar något i samma storlek som ger mer för pengarna. Om det finns.

Har du fått någon ordning på din och hur har du isåfall gjort? Jag har glapp i min också som irriterar mig väldigt mycket.
 
Har inte haft tid ännu. Det är irriterande, men inte ett problem ännu. Så med min vanliga logik kommer jag antagligen vänta så länge att det är enormt störande innan jag kommer mig för att göra något åt det.
 
Classe har de för 2499 idag, och nu i helgen har de 20% rabatt för medlemmar. Finns bara i vissa butiker. Kan man snika över till Hornbach och få den för 2000:- då?

Bauhasu ahr de bara som beställnigsvara, de är väl ingen prisgaranti på de längre då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.