108 598 läst · 229 svar
109k läst
229 svar
Bosch PBD 40 - någon som provat?
Håller lite på hanen då tills Black Friday. Eg är en Strands eller Arboga det alla vill ha, men fasen vet om jag har plats med en. Köper man Boschen nu så kan man ju ha den i reserv eller skänka den till bättre behövande om man nu skulle skaffa något bättre. Att slippa en traditionell med remmar mm är ju nice. I USA har de en variant som många verkar lovorda. Den skulle man haft i Sverige. Lite dyrare dock. runt 16000:-Alfredo skrev:
https://www.rockler.com/nova-voyager-dvr-drill-press
Den kan det mesta förrutom att koka kaffe och hämta en kall öl åt dig
Allvetare
· Västra götaland
· 9 169 inlägg
Den känns ganska riktad mot träarbete, jag kan inte hitta något som säger hur stora metallborrar den klarar ..RmK_71 skrev:Håller lite på hanen då tills Black Friday. Eg är en Strands eller Arboga det alla vill ha, men fasen vet om jag har plats med en. Köper man Boschen nu så kan man ju ha den i reserv eller skänka den till bättre behövande om man nu skulle skaffa något bättre. Att slippa en traditionell med remmar mm är ju nice. I USA har de en variant som många verkar lovorda. Den skulle man haft i Sverige. Lite dyrare dock. runt 16000:-
[länk]
Den kan det mesta förrutom att koka kaffe och hämta en kall öl åt dig
Gör man saker som kräver lite mer vridmoment är ju en växellåda svår att slå ... och speciellt för de pengarna ..
Det kan jag. Från:Dan_Johansson skrev:
https://www.bosch-do-it.com/gb/en/diy/tools/pbd-40-3165140569163-199903.jsp
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen tror jag sunt förnuft är viktigare än specen. Men visst känns den väldigt träinriktad jämfört med en "riktig" pelarborr.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 169 inlägg
Jag siktade iofs på den maskinen som länkade ovan, en större pelarborr för 16000 spänn.. Med direktdriven spindel... Pbd40 har ju i alla fall två växlar...Alfredo skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 169 inlägg
Det är lätt hänt när saker döljs i citeringen..Alfredo skrev:
Men titta gärna närmare på den maskinen, jag har inte sett något liknande på den här sidan pölen... Frågan är hur bra vridmoment en elmotor som klarar ett varvtalsspan på 50 till 5500 rpm har...
Novan hade preset så man kunde ställa olika varvtal automatiskt beroende på borrstorlek och borrtyp. Kändes lite overkill. Men en sak som den hade som var ganska coolt. Var att man ställde in djupet, så stannade borret när den kom ner på det djupet. Kanske inte är så användbart. Går ju ju att ha ett manuellt djupanhåll eller dyl.
Jag köpte förra Black Friday hos Bauhaus och prismatchade mot Classe, och jag gav samma pris, så det låter sannolikt.Alfredo skrev:
Ellagård skrev:
Jag har ägt en sådan i snart ett år nu och använt den ganska mycket i min hobbyfirma. Mätte på ett 10mm borr med indikatorklocka och det slog 0.08 mm som max straxt ovanför borrets spiraler. Med tanke på att jag kört ganska mycket med denna maskin så är den oerhört prisvärd. Har borrat mest i stålrör (fyrkantrör) då det är en del av det jag tillverkar och säljer.
Den ger lite plastigt intryck och plexiytorna är lättrepade. Kör man 40-50st 10mm hål på raken så blir den lite varm men inte allt för allvarligt.
Ser att den i dagsläget kostar runt 2500:- och det är den lätt värd. Misshandlar man inte maskinen genom att pressa ner borret i materialet så lär den hålla många år.
Personligen hade jag föredragit en vanlig chuck med nyckel (byter inte borr stup i kvarten)
Gammal tråd, men som relativt nybliven ägare till en kan jag inte säga annat än att jag är nöjd! Hornbach var billigast så blev tyvärr inte billigare än 2395kr. Men än så länge tycker jag den är värd varenda krona.
Lasern stämmer sisådär, men efter ett tag har man lärt sig vart borret hamnar så det går att använda ändå. Inbyggd ledbelysning, skyms dock om man använder borr i lite större dimensioner.
Sjyst med digital display och steglös inställning av varvtal.
har nästan uteslutet borrat i metall. Vinkeljärn, plattjärn, fyrkantsrör. Allt från 1,5 - 12mm gods med 12mm borr som störst och den äter sig igenom allt. Ställer man in den på ett visst varvtal ser elektroniken till att maskinen håller det varvtalet även med tyngre belastning. Letat på blocket efter en äldre kvalitetsmaskin men hittade inget, i nuläget är jag glad att jag köpte denna eftersom den passar mina behov utmärkt. Mer pengar till attlägga på något annat kul, svetsen börjar säga sitt
Satte i dessa (minns en vad de heter) med invändig M6 Gänga i min arbetsbänk så att jag kan skruva fast plattan i bordet när jag arbetar med den. Med hjälp av några plastrattar Så skruvar man enkelt dit och av igen och ner för förvaring under bänken
Lasern stämmer sisådär, men efter ett tag har man lärt sig vart borret hamnar så det går att använda ändå. Inbyggd ledbelysning, skyms dock om man använder borr i lite större dimensioner.
har nästan uteslutet borrat i metall. Vinkeljärn, plattjärn, fyrkantsrör. Allt från 1,5 - 12mm gods med 12mm borr som störst och den äter sig igenom allt. Ställer man in den på ett visst varvtal ser elektroniken till att maskinen håller det varvtalet även med tyngre belastning. Letat på blocket efter en äldre kvalitetsmaskin men hittade inget, i nuläget är jag glad att jag köpte denna eftersom den passar mina behov utmärkt. Mer pengar till attlägga på något annat kul, svetsen börjar säga sitt
Satte i dessa (minns en vad de heter) med invändig M6 Gänga i min arbetsbänk så att jag kan skruva fast plattan i bordet när jag arbetar med den. Med hjälp av några plastrattar Så skruvar man enkelt dit och av igen och ner för förvaring under bänken
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
smart som tusan.Oskerien skrev:Gammal tråd, men som relativt nybliven ägare till en kan jag inte säga annat än att jag är nöjd! Hornbach var billigast så blev tyvärr inte billigare än 2395kr. Men än så länge tycker jag den är värd varenda krona.
[bild] [bild] [bild] [bild]