Husbygget går framåt som det ser ut nu. Stommen är klar. Höjden blev 40cm i bakkanten och 30cm i framkant, innermåttet alltså. Längden på innermåttet blev 85 och bredden blev 57. Lite anpassat för "fasaden" till den också.
Förhoppningsvis kommer det upp lite bilder imorgon här.
 
mortimer skrev:
Hur lång har du den sidan idag och vad beräknar du att den skulle kunna vara istället ?
21,5 cm invändigt, men den borde nog kunna vara 15 cm till, med säkerhet iaf. 10 cm längre.
 
mortimer skrev:
Var det brölande ljudet som föranledde att de inte kunde laga det ?
Troligen. Det var till min vetskap det ända mekaniska felet. (Om inte kanttrådsfelen beror på givarfel/laddstation) Sen hade jag ju påpekat att den saknade larm, vet inte om det endast räcker med mjukvara för att få igång det på en 2012:a 78dB..
 
Jahpp. Det började ju bra... Skurit ned begränsningskabeln och gjorde en kartering. Funkade bra till en början men sedan började den gå i samma lopp. Lyfte tillbaka klipparen till laddstationen och bad den börja klippa. Fastnade igen i en lopp. Åja, tillbaka till laddstationen och lät den ladda upp batteriet ordentlig. Sedan raderade jag kartan och då ville den boota om. Helt plötslig var displayen helt mörk och laddstationens led-lampa lyste inte. Uttaget har ström men laddstationen och klipparen helt död. Har letat i denna tråd utan att finna någon med samma problem Har en sw 5.8 vet dock inte vilken build (tror att det var något på 4xxx?)
 
Skulle vara kul att se en undersökning hur många maskiner som är HELT problemfria.. Jag börjar undra om det finns? Oftast skriver folk som är nöjda att: maskinen har gått problemfritt... bla bla bla.. ...men ibland kan den... bla bla.. ????

Eller överdriver jag? ;)
 
Eriksgatan
Toddbertuzzi skrev:
Jahpp. Det började ju bra... Skurit ned begränsningskabeln och gjorde en kartering. Funkade bra till en början men sedan började den gå i samma lopp. Lyfte tillbaka klipparen till laddstationen och bad den börja klippa. Fastnade igen i en lopp. Åja, tillbaka till laddstationen och lät den ladda upp batteriet ordentlig. Sedan raderade jag kartan och då ville den boota om. Helt plötslig var displayen helt mörk och laddstationens led-lampa lyste inte. Uttaget har ström men laddstationen och klipparen helt död. Har letat i denna tråd utan att finna någon med samma problem Har en sw 5.8 vet dock inte vilken build (tror att det var något på 4xxx?)
Innan klipparen kan klippa måste den fullfölja en kartering. Gör ingenting innan det är klart. Det framgår inte av ditt inlägg om karteringen (som tar 10-20 min.) har fullföljts. Har den det?
 
Halleluja! 😀 Efter regn kommer solsken, idag när jag skulle packa ner maskinen och åka till ÅF gjorde jag ett sista tappert försök att starta den. Den startade upp karterade och är nu ute och klipper igen som vanligt. Jag har ställt upp höjden till 7 och den låter normalt. Jag har haft laddare och maskin strömlös sedan i torsdags kväll, antagligen har något torkat upp och börjat fungera igen. Dags att bygga regnskydd över laddstationen som verkar känslig för skyfall.
 
dennisson skrev:
...., vet inte om det endast räcker med mjukvara för att få igång det på en 2012:a 78dB..
Jag hade aldrig hört ett pip från min innan den skickades in för service - men nu piper den svagt om man bär hem den ;-) Det var inget jag hade anmärkt på när jag skickade in den, bara att den inte hittade tråden. Föresten borde det inte vara lättare att följa den röda tråden än en grön ;-)
 
Jag ledsnade ur på Bosch support och skickade via Cheapy in den på service. Tog ganska exakt en vecka, lite imponerande då det var över midsommar. Gräsmattan är lång då jag inte klippt på en vecka, men tänkte ändå testa. Kopplade i stationen, tfor och klippare, tryckte kartera och... Magi. Den funkar. Gör precis som den ska, och jäklar vad den får slita hund nu. Men jag är nöjd. Nu går jag vidare med skydd
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
tealine skrev:
Jag ledsnade ur på Bosch support och skickade via Cheapy in den på service. Tog ganska exakt en vecka, lite imponerande då det var över midsommar. Gräsmattan är lång då jag inte klippt på en vecka, men tänkte ändå testa. Kopplade i stationen, tfor och klippare, tryckte kartera och... Magi. Den funkar. Gör precis som den ska, och jäklar vad den får slita hund nu. Men jag är nöjd. Nu går jag vidare med skydd
Just ja. Det som servicen gjorde var ny sw och en ny "motbricka", vad nu det är. Det stod även att de hade testkört den på sin bana och att den fungerade där.
 
Eriksgatan skrev:
Innan klipparen kan klippa måste den fullfölja en kartering. Gör ingenting innan det är klart. Det framgår inte av ditt inlägg om karteringen (som tar 10-20 min.) har fullföljts. Har den det?
Första gången så gjorde den en kartering och det gick bra (har ca 650 kvm men endast fyra "öar". Sedan klippte den och tänkte, klipte och tänkte och det såg högst "normalt" ut. Efter att ha laddat så gick den ut en gång till och klippte. Då började den loopa upprepade gånger. Lyfte tillbaka den till laddstationen och påbörjade klippning igen, med samma loopande resultat (på ett annat ställe än första gången).
Då raderade jag kartan och skulle kartera på nytt. Då slocknade plötsligt display och led-lampan var också släckt. Har provat att dra ut sladden i tre timmar och tagit ut nyckeln. Död - stendöd! :mad:
 
Redigerat:
Eriksgatan
Toddbertuzzi skrev:
Första gången så gjorde den en karikering och det gick bra (har ca 650 kvm men endast fyra "öar". Sedan klippte den och tänkte, klipte och tänkte och det såg högst "normalt" ut. Efter att ha laddat så gick den ut en gång till och klippte. Då började den loopa upprepade gånger. Lyfte tillbaka den till laddstationen och påbörjade klippning igen, med samma loopande resultat (på ett annat ställe än första gången).
Då raderade jag kartan och skulle kartera på nytt. Då slocknade plötsligt display och led-lampan var också släckt. Har provat att dra ut sladden i tre timmar och tagit ut nyckeln. Död - stendöd! :mad:
Regnat idag? Åska? Testa hur som helst igen i morgon. Vad gjorde klipparen när den "loopade"? Kan du beskriva beteendet lite mer?
 
Eriksgatan skrev:
Regnat idag? Åska? Testa hur som helst igen i morgon. Vad gjorde klipparen när den "loopade"? Kan du beskriva beteendet lite mer?
22 grader, växlande molnighet, inget regn. En perfekt dag att göra lite trädgårdsarbete, både för en Indego och ägaren...
När den loopade så gick den i halvcirklar (utan klippaggregaten igång), följde slingan ett tag till dess den kom till samma ställe där den loopade. Om och om igen.
Stora problemet är väl att led-lampan inte lyser på laddstationen. Antar att Indegon känner av att slingan är strömlös och därmed inte heller startar upp sig själv?
 
Dr Ost skrev:
Kan du bjuda på måtten?
Öppning 35 cm hög.
Bredd 72
Längd 100
Höjd upp till nocken 69
 
dennisson skrev:
Skulle vara kul att se en undersökning hur många maskiner som är HELT problemfria.. Jag börjar undra om det finns? Oftast skriver folk som är nöjda att: maskinen har gått problemfritt... bla bla bla.. ...men ibland kan den... bla bla.. ????

Eller överdriver jag? ;)
Jag är mycket nöjd med resultatet för min klippare. Har nog aldrig haft så fin gräsmatta.
Problemfritt, nej. Men huvudelen av felen har berott på "markberedningen".

En del felkoder som dykt upp och försvunnit (32,185,47). Men inget bestående.
Bry med att få igång den igen efter kabelbrott på slingan. Klipparen sa att slingan inte fanns, trots att
laddstationen lyste grönt. Försvann efter diverse omstarter av laddstationen, och upprepade startförsök på klipparen. Det här problemet verkar vara välkänt här på forumet.
Enstaka gånger har den gått utanför slingan och stannat.
I dag ösregnade det, och jag hittade den stillastående av okänd anledning. När jag lyft in den under tak och knappat in pinkoden så rullade den igen.

Annars har den klarat sig själv några dagar, men ett missljud har börjat komma. Låter som plastdelar som gnids mot varandra. Hoppas det inte förvärras.

Som sagt, inte problemfritt. Men slutresultatet är bra.
 
  • Gilla
dennisson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.