Procentaren skrev:
En röd liten stuga med vita knutar måste vara alla klippares dröm.
Jag funderar på att ta upp ett litet fönster också, och sätta en pelargonia där :)
Kan du bjuda på måtten?
 
Todde Rask skrev:
Snyggt bygge Tyk1! Smart med öppningsbart tak med stöd!

Här är några bilder på mitt bygge (saknar gångjärn för taket):

[bild][bild][bild][bild][bild][bild]

Jag har använt tryckimpregnerat till stommen och plywood för sidor/tak. En bit papp på taket. Färg från rusta.
Vad har du för lutning på taket, 5 grader ?
 
mortimer skrev:
Vad har du för lutning på taket, 5 grader ?
Jag bara byggde utan att tänka efter så mycket, tog en bredd och längd som jag tänkte skulle bli nog samt höjd på mitten så taket skulle vara tillräckligt högt, det blev på gränsen att den kommer in. Jag går ut och mäter imorgon och återkommer med lite mått.
 
Måtten i sig tror jag att jag har lite koll på men just mitten måttet tänkte jag inte så mycket på med tanke på hur Indegon är utformad. Man får ta till lite extra i takhöjd kanske. 30cm högt i fronten och 40cm i bakkanten, innermått på 65cm bred och 85cm lång.
 
mortimer skrev:
Måtten i sig tror jag att jag har lite koll på men just mitten måttet tänkte jag inte så mycket på med tanke på hur Indegon är utformad. Man får ta till lite extra i takhöjd kanske. 30cm högt i fronten och 40cm i bakkanten, innermått på 65cm bred och 85cm lång.
Precis, den är ju lite kilformad framtill men blir hög redan vid mitten nånstans. Har börjat dagen med att byta två grymma bajsblöjor men har hunnit mäta nu. Fram får betyda sidan vid laddstiften vilket också är framsidan på Indegon.

Bak - 40 cm högt, fram 26 cm. Invändigt har jag 60 cm brett och 82 cm långt. Taket är lite större dock, ca. 6-7 cm. Höjden invändigt lite framför stopp-knappen blev 31,5 cm och det är kanske 1 till 1,5 cm spelrum för Indegon där. Vinkeln blev Invers tangens ((40-26) / 82) = 9,7 grader.

Jag tror jag innan bygget räknade på 32 cm på mitten och 26 cm i bakkant och tog inv tang ((32-26) / (82/2)) och fick vinkeln 9,69 grader och kunde sedan räkna fram höjden i framkant till 40 cm.
 
Todde Rask skrev:
Precis, den är ju lite kilformad framtill men blir hög redan vid mitten nånstans. Har börjat dagen med att byta två grymma bajsblöjor men har hunnit mäta nu. Fram får betyda sidan vid laddstiften vilket också är framsidan på Indegon.

Bak - 40 cm högt, fram 26 cm. Invändigt har jag 60 cm brett och 82 cm långt. Taket är lite större dock, ca. 6-7 cm. Höjden invändigt lite framför stopp-knappen blev 31,5 cm och det är kanske 1 till 1,5 cm spelrum för Indegon där. Vinkeln blev Invers tangens ((40-26) / 82) = 9,7 grader.

Jag tror jag innan bygget räknade på 32 cm på mitten och 26 cm i bakkant och tog inv tang ((32-26) / (82/2)) och fick vinkeln 9,69 grader och kunde sedan räkna fram höjden i framkant till 40 cm.
Är det 40 resp. 26 cm som är de invändiga måtten på höjden ?
 
Efter att utan framgång försökt få igång min klippare efter skyfallet i onsdags tvingas jag nu skicka in åbäket på service. Den får ej längre kontakt med kanttråden. Skall också påtala att den blivit högljudd när den väl klippte.
Ni som bygger hus gör nog helt rätt, basplattan och/eller klipparen verkar inte helt igenom vattentålig...
 
Har kollat hur två andra medlemmar på forumet fått ordning på den efter dessa symptom, båda skickade in på service.
 
487ivy skrev:
Har kollat hur två andra medlemmar på forumet fått ordning på den efter dessa symptom, båda skickade in på service.
Både att den inte hittar kanttråd och att den är högljudd ? Hur åtgärdades de n och vilka har haft problemen tidigare ?
 
487ivy skrev:
Efter att utan framgång försökt få igång min klippare efter skyfallet i onsdags tvingas jag nu skicka in åbäket på service. Den får ej längre kontakt med kanttråden. Skall också påtala att den blivit högljudd när den väl klippte.
Ni som bygger hus gör nog helt rätt, basplattan och/eller klipparen verkar inte helt igenom vattentålig...
I min värld så är IPX1 klassning den enklaste med lägst krav, stämmer detta ?
 
Enl Wikipedias kapslinsklassning:
IPX0- Oskyddat
IPX1- Droppskyddat (endast vertikala droppar)

Det regnar ibland horisontellt här på västkusten ;-)
 
mortimer skrev:
Både att den inte hittar kanttråd och att den är högljudd ? Hur åtgärdades de n och vilka har haft problemen tidigare ?
Ett förtydligande, det var endast "fel i kanttråd trots grönt ledljus efter skyfall" syndromet jag fått veta att Dilato och Cyper tvingats skicka in sina maskiner för. Rätta mig om jag har fel Dilato och Cyper.
 
mortimer skrev:
I min värld så är IPX1 klassning den enklaste med lägst krav, stämmer detta ?
Det är det i min värld också.

IP X1
Kapslingen exponeras för droppande vatten under 10 minuter med 1 mm/min vattenflöde.

Acceptansvillkoren för IPX1 uppfylls om inget vatten trängt in i sådan mängd eller på sådant ställe att materielens tillfredsställande drift påverkas eller säkerheten äventyras.

Läs mer hos SP
http://www.sp.se/sv/index/services/ip/Documents/Grad_av_skydd_vatten.pdf

 
Redigerat:
487ivy skrev:
Ett förtydligande, det var endast "fel i kanttråd trots grönt ledljus efter skyfall" syndromet jag fått veta att Dilato och Cyper tvingats skicka in sina maskiner för. Rätta mig om jag har fel Dilato och Cyper.
Det är korrekt, mitt fel var "fel i kanttråd trots grönt ledljus efter skyfall" och jag skickade in bas + klippare + nätaggregat.

Men det var bara basstationen som stått ute, klipparen förvarar jag alltid inomhus.
Basstationen var dessutom strömsatt, numera slår jag av strömmen när den inte används.

Jag kopplar numera också bort slingan om det antas bli åska, jag litar inte på att det inte kan slå ner en blixt i närheten som kan ledas in i basen och döda den (jag har tidigare fått mitt ADSL-modem + trådlös Router dödade 2 ggr av blixtnedslag i närheten av huset så jag vet vad som kan hända).
 
Redigerat:
  • Gilla
487ivy
  • Laddar…
Dilato skrev:
Det är korrekt, mitt fel var "fel i kanttråd trots grönt ledljus efter skyfall" och jag skickade in bas + klippare + nätaggregat.
Hur åtgärdade de felet ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.