Waxinator skrev:
Jag är intresserad av vad "motbrickan" gör eftersom jag tänkt vänta med inskicket tills de fixat motorinfästningen. Sitter motorn fortfarande sladdrigt ? Om du vill dra upp röda ratten och känna efter om motorn fortfarande har ett par millimeters fritt spel ? Uppdatera gärna din Inforad med nya program versionen.
Mja, har känt efter, och jag har svårt att säga varken bu eller bä eftersom jag inte kände efter innan. Den vickar lite lite lite, men om det är mer eller mindre jämfört med innan vet jag inte.
Den brummar på en hel del när den klipper, det gör den, men som boende på landsbygden så är det inget som stör jämfört med alla traktorer etc. Hade jag bott i villaområde hade det nog märkts mer.
 
Förra veckan så klippte den av tråden. Istället för att lägga en helt ny så satte jag ihop den. Gjorde ny kartering utan problem. Sen dess har den inte alls klippt bra. Missar här å var och gör fula ränder.

Någon som råkat ut för något liknande ang ränder och att den missar? Ska man ge den några försök till eller göra en ny kartering?
 
F
1. SD-kortplatsen verkar ju vara ett "industriellt" uttag och inte anpassat för hemmauppdateringar.

2. Det jag skrev att min indego hade svårigheter med trådar som låg för tätt inpå varandra, här upptäcker jag ju nu att flera andra inte har några bekymmer alls !!. Dock står det här under kategori klippning, sista frågan "indego verkar inte fungera som den ska i trånga utrymmen, vad gör jag"

http://www.bosch-indego.com/se/sv/howto/hur+gör+man-filmer.html#faq

3. I PDF bruksanvisningen på nätet står att läsa

Anvisning: Hinder med en höjd på mer än 6 cm behöver
inte omslutas med tråd.


Det hade sparat mig en massa tid om detta också stått i pappersversionen, nu har jag gjort öar både här och där vilket krävt en massa extra meter kabel och onödigt (som det verkar) jobb.

Finns att hämta här om Ni vill ha den på datorn.
http://www.bosch-garden.com/gb/en/garden-tools/service/user-manuals/index.jsp
 
Redigerat:
F
KaLnAk skrev

"Förra veckan så klippte den av tråden. Istället för att lägga en helt ny så satte jag ihop den. Gjorde ny kartering utan problem. Sen dess har den inte alls klippt bra. Missar här å var och gör fula ränder. Någon som råkat ut för något liknande ang ränder och att den missar? Ska man ge den några försök till eller göra en ny kartering?"

Angående att den funkar dåligt direkt efter kartering. Min betedde sig totalt crazy i 4-5 dagar efter jag karterat, valde att bara strunta i den och nu efter några veckor klipper den helt utan (nästan) att stanna upp och fundera efter sitt nästa drag.

Jag fick ställa min indego på 16 cm i inställningar/kantbredd för att den skulle överlappa. Detta har jag hört beror på att gräsmattan är gammal och ojämn, då kan det bli så här.

Efter detta så klipper den jämnt och fint utan fula ränder emellan, dock tar det lite längre tid att gå igenom hela gräsmattan. Dock mer sällan som den gör sina konstpauser nu när den "lärt" sig gräsmattan.


PS - Fortfarande irriterar jag mig (precis som många andra här) på att den går 2-3 meter innan klippningen startar igång.

PS 2 - Nu har jag också upplevt det där obalanserade oljudet som många här vittnar om. Den hade klippt under natten i skyfall och det var en massa intorkat gräs som jag med gammal diskborste och tryckluft fick bort. Därefter är min tyst igen, men det är ju konstigt att man får känslan att något inte är rätt ihopskruvat undertill. Känns mer än lovligt svajigt. Har den på klippläge 4.
 
Redigerat:
Robot Lawnmower skrev:
Anvisning: Hinder med en höjd på mer än 6 cm behöver
inte omslutas med tråd


Det hade sparat mig en massa tid om detta också stått i pappersversionen, nu har jag gjort öar både här och där vilket krävt en massa extra meter kabel och onödigt (som det verkar) jobb.

/QUOTE]

Denna lydelse funderade även jag på innan jag installerade. Visst är det så att man inte behöver märka upp hinder, men jag tycker att du gjorde ett bra val för inte vill man ha klipparen till att krocka med en massa hinner vilket blir resultatet om man inte har skapat öarna. Lite tam formulering av Bosch. Mycket bättre om de förklarar resonemanget...
 
Eriksgatan
Från Roboten-Forum:
"Wieviel Strom verbraucht der Indego?
Für einen durchlauf (ca 250m²) benötigt er zum laden des Akkus 0.122kWh + 0,037kWh für das Begrenzungskabel = 0,159kWh
Im Standby verbraucht er 1,4W. Das Problem ist, dass er einen Fehler in der Firmware
5.8 hat, so dass das Begrenzungskabel unnötigerweise und ohne Logik eingeschalten und ausgeschalten wird. So dass man mit 0,384 kWh (21h) pro Tag an verschwendete Energie im Standby rechnen kann. Mach zusammen = 0,543kWh / tag."

Har själv inte tidigare läst om fel på ver. 5.8 med ständiga till- och frånslag av slingan.
Nog för att man ekonomiskt kanske överlever någon extra krona om dagen, men laddstationens livslängd blir väl knappast längre om den gör så ... Någon här som loggar energiförbrukningen och som kan bekräfta felet, t ex med oförklarliga toppar utanför tidsinställd klippcykel?
 
Eriksgatan skrev:
Från Roboten-Forum:
"Wieviel Strom verbraucht der Indego?
Für einen durchlauf (ca 250m²) benötigt er zum laden des Akkus 0.122kWh + 0,037kWh für das Begrenzungskabel = 0,159kWh
Im Standby verbraucht er 1,4W. Das Problem ist, dass er einen Fehler in der Firmware
5.8 hat, so dass das Begrenzungskabel unnötigerweise und ohne Logik eingeschalten und ausgeschalten wird. So dass man mit 0,384 kWh (21h) pro Tag an verschwendete Energie im Standby rechnen kann. Mach zusammen = 0,543kWh / tag."

Har själv inte tidigare läst om fel på ver. 5.8 med ständiga till- och frånslag av slingan.
Nog för att man ekonomiskt kanske överlever någon extra krona om dagen, men laddstationens livslängd blir väl knappast längre om den gör så ... Någon här som loggar energiförbrukningen och som kan bekräfta felet, t ex med oförklarliga toppar utanför tidsinställd klippcykel?
Hur kommer detta sig tro; har Bosch lagt in någon "uppvakningsspänning" p.g.a man har någon komponent i basstationen som annars dör med ett visst tidsintervall ?

Något helt annat... är det någon härinne som fått sitt brölande på motorn åtgärdat av Bosch, min låter mer o mer nämligen... oförklarliga tillfällen också.
 
Eriksgatan
mortimer skrev:
Något helt annat... är det någon härinne som fått sitt brölande på motorn åtgärdat av Bosch, min låter mer o mer nämligen... oförklarliga tillfällen också.
Inte här inte. Fått nya glappande klippare som också de börjar bröla efter kort tid samt service där Bosch skickar tillbaka klipparen brölande och sedan vägrar svara på vad de har gjort för att försöka minska brölet eftersom den är likadan när den kommer tillbaka efter 22 dagar. Hade Bosch Servicecenter i Ballerup varit en bilverkstad så hade konsumentorganisationerna sett till att de var nedstängda för länge sedan.
Mina 3 brölande klippare började bröla efter 9, 8, resp. 0,75 timmar. Japp, 45 minuter efter att den togs ur den förseglade kartongen!
 
Eriksgatan skrev:
Inte här inte. Fått nya glappande klippare som också de börjar bröla efter kort tid samt service där Bosch skickar tillbaka klipparen brölande och sedan vägrar svara på vad de har gjort för att försöka minska brölet eftersom den är likadan när den kommer tillbaka efter 22 dagar. Hade Bosch Servicecenter i Ballerup varit en bilverkstad så hade konsumentorganisationerna sett till att de var nedstängda för länge sedan.
Mina 3 brölande klippare började bröla efter 9, 8, resp. 0,75 timmar. Japp, 45 minuter efter att den togs ur den förseglade kartongen!
Känns lite oroväckande och dåligt av Bosch. Vår klippare brölar mer och mer känns det som och då väldigt oförklarligt. Finns ingen logik i om den går med högre varvtal där det är högra eller kortare gräset. Den kan varva upp motorn där det är kort och en stund senare köra med normalt varvtal där det är högt. Jag har slipat mina knivar med Fiskars etui med fil för t.ex sekatör vilket bör föranleda att Indegon får mindre motstånd när den klipper.
Just nu kör min klippare måndag, onsdag och fredag mellan 10-22.00. Min önskan och förhoppning är att kunna köra den nattetid.
När klipparen går med mestadels normalt varvtal så klipper den ganska exakt 2h men nu när den klipper mycket med högre varvtal så klarar den bara drygt 1h.
Drog iväg ett e-mail till Bosch i torsdags men har inte fått något svar ännu.
Får stå ut med den till mina semesterveckor är över så ska jag se till att få den inlämnad. Behöver ju den som mest nu när man kommer vara bortrest.
 
Sålde inte Cheapy Indegon tidigare ? Ser ut som den isåfall försvunnit ur deras sortiment när man söker på deras hemsida.
 
mortimer skrev:
Sålde inte Cheapy Indegon tidigare ? Ser ut som den isåfall försvunnit ur deras sortiment när man söker på deras hemsida.
Jo det gjorde dem.
 
Känner på mig att de tröttnade på den och bosch.. både kundnöjdhet och ekonomiskt.. (priskriget var nog inte så roligt)
 
Eriksgatan
mortimer skrev:
Sålde inte Cheapy Indegon tidigare ? Ser ut som den isåfall försvunnit ur deras sortiment när man söker på deras hemsida.
Det är ju bara att ringa och sluta spekulera. Alltså, jag ringde Cheapy nyss och försökte få köpa "en sådan där självgående gräsklippare som klipper i raka banor... En granne längre ned på gatan hade någon som nog var ljusgrön. Jag var osäker, men det kan ha stått Bosch på den... Den verkade ju bra. (Gav fler och fler köpsignaler). Och visst säljer väl ni Boschprodukter? Jag ser en Rotak Li 37 på hemsidan... Har ni hört om något om sådana där som klipper rakt är bra...?"

Näpp. Det går inte att köpa någon Indego på Cheapy längre, och de vill inte kännas vid att de känner till något om dem. Två Stiga Autoclip är vad som erbjuds. Sedan kanske någon Cheapybutik har kvar någon. Detta stöder vad jag hört hos andra åf, dvs. att Bosch har misslyckats tillräckligt mycket med den här introduktionen så att de nu är stendöda på gräsklipparrobotmarknaden. De har missat grovt i kommunikationen till åf, till de egna säljarna och till oss köpare genom att ge felaktiga och motsägelsefulla svar i supporten.
 
  • Gilla
INDEGO och 2 till
  • Laddar…
Cheapy hade dem inte hemma ute i butik utan tog hem på beställning, enligt den uppgift jag fått.
 
frav skrev:
Cheapy hade dem inte hemma ute i butik utan tog hem på beställning, enligt den uppgift jag fått.
Det var vad de angav på sin sida en gång i tiden, att det var beställingsvara med stort B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.