En observation.
Efter ett ösregn så hade vi ett elavbrott på runt 5 minuter.
Jag förväntade mig förstås att få gå och hämta klipparen eller i alla fall knappa in koden men när jag gick ut efter en halvtimme så surrade klipparen som den skulle. Jag var aldrig ute och kollade under elavbrottet men då måste den ju ha varit stilla.
 
Eriksgatan
pgerts skrev:
En observation.
Efter ett ösregn så hade vi ett elavbrott på runt 5 minuter.
Jag förväntade mig förstås att få gå och hämta klipparen eller i alla fall knappa in koden men när jag gick ut efter en halvtimme så surrade klipparen som den skulle. Jag var aldrig ute och kollade under elavbrottet men då måste den ju ha varit stilla.
Intressant. Vi hade elavbrott i 35 minuter i går. Klipparen stannade mitt på gräsmattan. När strömmen kom tillbaka fortsatte inte klipparen. Väntade en timme, sedan startade jag den manuellt, fick slå in pinkoden igen, och därefter klippte den vidare. Så vår erfarenhet är att om man åker på semester och strömmen bryts så kommer gräset att förbli oklippt efter det. Måste simulera strömavbrott igen...
 
Eriksgatan
Toddbertuzzi skrev:
Första gången så gjorde den en kartering och det gick bra (har ca 650 kvm men endast fyra "öar". Sedan klippte den och tänkte, klipte och tänkte och det såg högst "normalt" ut. Efter att ha laddat så gick den ut en gång till och klippte. Då började den loopa upprepade gånger. Lyfte tillbaka den till laddstationen och påbörjade klippning igen, med samma loopande resultat (på ett annat ställe än första gången).
Då raderade jag kartan och skulle kartera på nytt. Då slocknade plötsligt display och led-lampan var också släckt. Har provat att dra ut sladden i tre timmar och tagit ut nyckeln. Död - stendöd! :mad:
Om den är död i morgon efter nattens strömlöshet, måste du kolla efter om något har orsakat brott på slingan. Du har inte råkat trycka till laddstationen så att någon av kontakterna lossnat från kanttråden? Har du lite kanttråd över eller annan sladd på minst 20 meter så lägg ut den istället för din ordinarie kanttråd och se om du får grönt ljus. I så fall är det ett avbrott på din kanttråd.
 
Nej , nej, alla Indego funkar nu!!
 
Eriksgatan skrev:
Om den är död i morgon efter nattens strömlöshet, måste du kolla efter om något har orsakat brott på slingan. Du har inte råkat trycka till laddstationen så att någon av kontakterna lossnat från kanttråden? Har du lite kanttråd över eller annan sladd på minst 20 meter så lägg ut den istället för din ordinarie kanttråd och se om du får grönt ljus. I så fall är det ett avbrott på din kanttråd.
Om det är kabelbrott ska väl LED-lampan blinka grönt?
Har varit ut och skruvat isär sladden där den är skarvad (från adaptern och sladden från laddstationen). Den ger inte någon spänning. Misstänker att det är nätdelen som gått sönder och den är inte det minsta varm (antar att det inte är en swichad adapter).
 
Eriksgatan
Toddbertuzzi skrev:
Om det är kabelbrott ska väl LED-lampan blinka grönt?
Har varit ut och skruvat isär sladden där den är skarvad (från adaptern och sladden från laddstationen). Den ger inte någon spänning. Misstänker att det är nätdelen som gått sönder och den är inte det minsta varm (antar att det inte är en swichad adapter).
Har inte haft anledning att ta isär nätadaptern ännu, men om den är strömlös kan det finnas en säkring i den som har gått sönder. OM du vet vad du gör, kan du ev. skruva upp den och se efter. OBS! Jag rekommenderar inte att personer utan erforderliga kunskaper skruvar isär starkströmsprylar och tar inget ansvar för vad som händer om du gör detta.
 
tealine skrev:
Just ja. Det som servicen gjorde var ny sw och en ny "motbricka", vad nu det är. Det stod även att de hade testkört den på sin bana och att den fungerade där.
Jag är intresserad av vad "motbrickan" gör eftersom jag tänkt vänta med inskicket tills de fixat motorinfästningen. Sitter motorn fortfarande sladdrigt ? Om du vill dra upp röda ratten och känna efter om motorn fortfarande har ett par millimeters fritt spel ? Uppdatera gärna din Inforad med nya program versionen.
 
Waxinator skrev:
Jag är intresserad av vad "motbrickan" gör eftersom jag tänkt vänta med inskicket tills de fixat motorinfästningen. Sitter motorn fortfarande sladdrigt ? Om du vill dra upp röda ratten och känna efter om motorn fortfarande har ett par millimeters fritt spel ? Uppdatera gärna din Inforad med nya program versionen.
Ska fixa det så snart den klippt klart. Vill inte riskera att den tjurar ihop på mig ;)
Ska jag bara skruva loss ratten eller även dra den uppåt?
 
För att ta loss den röda ratten, greppa bara tag i den & ryck/dra av den uppåt. Sitter bara med 3st hakar/hullingar.
 
Vad kan motbricka betyda? Motorbricka?
 
frav skrev:
Vad kan motbricka betyda? Motorbricka?
Produktnummer F 016 L67 862
Beskrivning206.237; Motbricka


Det går att finna här http://www.powertools-aftersalesservice.com
Artikelnummer: 3600HA2100

Pos 1/29. En bricka under en mutter i fastsättningen till något som kallas "inmatningsdon"
 
frav skrev:
Vad kan motbricka betyda? Motorbricka?
Det var bara en vanlig skruvbricka till fästet av främre huvdelen (skruven som går till magnetiska huvavkännaren). Antingen glömdes den vid monteringen eller så tappade servicepersonen den... Den har ingen som helst koppling till något nyttigt...
 
Redigerat:
Är det någon som fått sin "brölande" klippare åtgärdad mekaniskt av Bosch ?
 
Jag utlovade bilder ikväll men det dröjer någon dag; "takläggaren" måste komma först :D
 
Fantastiskt kul att läsa på forumet om Indegon. smile.gif

Många bra tips och råd som Bosch inte lyckas bidra med. Jag har visserligen hittat ett tyskt forum oxå, men inte lika engagerat som detta. Nu till mina erfarenheter: Min klippare är en 2012 med SW 5.7, och den fungerar i stort som förväntat. Litet buggar förstås som att larmet inte fungerar och att klippmotorn startar med ett par sek fördröjning efter att maskinen stannat för att "läsa kartan". I övrigt så sköter den sig fint. Min gräsmatta är som många andra u-formad men har oxå en liten satellit som nås via en 2,5 meter lång och 1,2 meter bred passage utan större problem! Det är bara när den vill klippa den 50-60 cm breda gatan på skrå som det tokar till sig. Stannar-roterar kring sin egen axel och "läser förtvivlat kartan" tills den ger upp och piper iväg efter kanttråden fram till nästa skarpa böj. Där verkar förvirringen släppa. Total area är ca 550 m2 och 200 m kabel. Har gått i ca 6 veckor nu utan missljud eller rundgång kring öar. Litet mek har det varit med tråden runt öarna. Med hjälp av tips på forumet har jag kommit fram till att man ska antingen dra tråden till öarna tätt ihop, <1 cm (på var sida i samma spik) eller låta ön vara en del av kantavgränsningen och då med 20-35 cm mellan trådarna. För att undvika problem med dockningen i laddaren så ska tråden in från vänster vara spikrak och fortsätta ut 5-10 cm till höger om laddstationen. Jag har satt överlapp i klippet till min (16 cm) och kantklipp varannan gång. Det tar något längre tid att klippa men blir snyggare. Jag tar in klipparen på nätterna och släpper ut den när jag kommer hem från jobbet. Får köra tre timmar och hinner då klippa-ladda-klippa. För att klara hela gräsmattan behöver den klippa tre pass. Men den minns var den slutade så den fortsätter nästa dag. En kass sak är att den inte riktigt klarar regn. Det blir kondens över displayen. Ska bygga en carport så snart jag hinner. Tack för fina tips och bilder!! Jag köpte nya knivar (märkta 26R) för att ha i reserv, men de är inte lika som de befintliga (märkta 26). Hålet är större och passar inte?! Någon som vet något om detta? Har satt en effektmätare på trafon. Denna visar att uttagen effekt går ner på cs 6W när laddning är klar, oavsett om klipparen står i laddaren eller är bortplockad. Jag stänger aldrig av laddaren. Den lilla förlusteffekt som uppstår kan förhoppningsvis bidraga till att hålla fukten borta. Stäng inte av den, för då kan den upprepade uppvärmning-avkylningen ge upphov till s.k. pumpeffekt som drar in fukt i elektroniken. Jag har justerat kantkabeln i efterhand några omgångar för att försöka minska den oklippta kantremsan. Vill ju inte dra om långa sträckor och då blir kabeln ibland för kort och ibland för lång. För att skarva använder jag klämda fukt-täta skarvar, typ duraseal (finns bl a på CO). den är rosa-röd och därför sätter jag en grön krympslag över för syns skull. Skarven ska värmas efter klämning och isoleringen krymper då samtidigt som det inbyggda limmet smälter och tätar. Krymp sedan den gröna slangen över. Snyggt och tätt!! Om inget strul inträffar kommer jag att köra säsongen ut och sedan reklamera pga buggarna. Förhoppningsvis har det kommit ytterligare SW-uppdatering då. Man kan oxå spekulera i vad GPSen är tänkt att användas till utöver att ställa klockan. Visserligen är repeter-noggrannheten mot karteringen sannolikt mindre än 50 cm (jag pratar inte om fel relativt karta som snarare ligger på 5m för det är något annat), men 50 cm duger nog inte för att styra klippningen bra. Däremot skulle den kunna användas mot tjuveri. Låt säga att klipparen låser sig om den är 50 m från "sin tomt" så kallad geo-fencing. Hoppas få se det i kommande mjukvara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.