97 930 läst · 314 svar
98k läst
314 svar
Bosch GKT 55 GCE (sänksåg)
Är det någon annan här som har lagt märke till att er bottenplatta är aningens skev? Om man har sågen framför sig ställd i "sågriktningen" så är det närmsta högra hörnet böjt aningens uppåt på min maskin. Har visserligen inte märkt att det påverkat sågresultatet men det stör mig ändå att det ska vara såhär på en maskin för över 4k!
Har inte märkt det på min såg, men har läst om att nån i Tyskland? hade en som var skev och inte ville ligga still i sidled på sågskenan.vectrex skrev:Är det någon annan här som har lagt märke till att er bottenplatta är aningens skev? Om man har sågen framför sig ställd i "sågriktningen" så är det närmsta högra hörnet böjt aningens uppåt på min maskin. Har visserligen inte märkt att det påverkat sågresultatet men det stör mig ändå att det ska vara såhär på en maskin för över 4k!
Ska syna min såg när jag går ut sen.
Nej, det har jag inte märkt på min. Skulle det va så hade jag nog returnerat den.vectrex skrev:Är det någon annan här som har lagt märke till att er bottenplatta är aningens skev? Om man har sågen framför sig ställd i "sågriktningen" så är det närmsta högra hörnet böjt aningens uppåt på min maskin. Har visserligen inte märkt att det påverkat sågresultatet men det stör mig ändå att det ska vara såhär på en maskin för över 4k!
Jepp, min är det. Upptäckte det när jag sökte efter fel på sågen, jag skrev om det i en annan tråd. Jag konstaterade att min skevhet inte påverkade sågningen.vectrex skrev:Är det någon annan här som har lagt märke till att er bottenplatta är aningens skev? Om man har sågen framför sig ställd i "sågriktningen" så är det närmsta högra hörnet böjt aningens uppåt på min maskin. Har visserligen inte märkt att det påverkat sågresultatet men det stör mig ändå att det ska vara såhär på en maskin för över 4k!
Jag tror inte att det syns med blotta ögat på min heller men jag ska se om jag kan ta en liknande bild. Som sagt så verkar det inte alls påverka funktionaliteten så jag tror inte jag orkar börja dra igång en diskussion med lefeld, eller kan man skicka dirket till Bosch Sverige?
Jag klöv en 95x95 stolpe igår ner till 80x80. Trodde faktiskt knappt det skulle gå men med noggrannt mätande (fick ju såga från 2 håll) så blev slutresultatet helt perfekt. Grymt verktyg, börjar bli mitt mest använda faktiskt.
Jag klöv en 95x95 stolpe igår ner till 80x80. Trodde faktiskt knappt det skulle gå men med noggrannt mätande (fick ju såga från 2 håll) så blev slutresultatet helt perfekt. Grymt verktyg, börjar bli mitt mest använda faktiskt.
Hur upptäckte du att din var skev om det inte syns med blotta ögat?vectrex skrev:Jag tror inte att det syns med blotta ögat på min heller men jag ska se om jag kan ta en liknande bild. Som sagt så verkar det inte alls påverka funktionaliteten så jag tror inte jag orkar börja dra igång en diskussion med lefeld, eller kan man skicka dirket till Bosch Sverige?
Du kan ju alltid kolla med svenska Bosch om du stör dig på det, de har ju EU garanti.
Själv kollade jag med bladmått. Kommer inte riktigt ihåg hur mycket det rörde sig om. Det var ingenting som syntes med blotta ögat.
Om man ställer den på en plan yta och pressar ned i nedre högra hörnet så vickar den lite grann (observera lite). För att utesluta att det var den plana ytan som inte var plan så har jag provat på flera olika ställen och det är samma.FredrikR skrev:
Redigerat:
Jag kollade igen och ställde upp som på bilden på två aluminiumprofiler fick då in ett bladmått på 0,05mm ca 10mm från kanten, detta mellanrum försvann om jag bara la handen på. Kom sedan på att problemet kanske inte visar sig förrän hela sulan vilar på något. Ställde sågen på på bordsågen som jag utgår är hyfsat plan och där hade jag inget spel inte heller med skenan lyckades jag få något spel. Så jag konstaterar att jag inte har detta problem
Du verkar inte ha fått något svar på denna fråga. Är det ingen som vet? Funderar på att bygga mig ett MFT liknande bord, vill då ha tvingar som funkar genom hålen på bordet.FredrikR skrev: