.....och har vi känslan av att Boschen lever upp till den prislappen, dvs matchar sänksågarnas moder, TS55an?
 
MathiasS skrev:
.....och har vi känslan av att Boschen lever upp till den prislappen, dvs matchar sänksågarnas moder, TS55an?
Nu skjuter jag från höften men... ;)
Mafell brukar ju rankas i TS55 klass eller ofta över, Boschen är väl en Boschbrandad Mafell, dock UTAN klyvkniv!?
Boschen har ju fördelen att den går på 'alla' skenorna på marknaden (Bosch, Festool, Hitachi, Mafell).

Tilläggas bör att jag inte sågat en endaste mm med TS55an, men är nöjd med min blå.
 
FredrikR skrev:
Nu skjuter jag från höften men... ;)
Mafell brukar ju rankas i TS55 klass eller ofta över, Boschen är väl en Boschbrandad Mafell, dock UTAN klyvkniv!?
Boschen har ju fördelen att den går på 'alla' skenorna på marknaden (Bosch, Festool, Hitachi, Mafell).

Tilläggas bör att jag inte sågat en endaste mm med TS55an, men är nöjd med min blå.
Tilläger att Mafell har inte heller klyvkniv, samt bara enhandsfattning(iaf ett handtag, den andra handen är tänkt ligga på plattan)
 
Ok....tack!
 
ullberg
FredrikR skrev:
€520 ink frakt för den blå, i L-Boxx och 2 skenor med skarvstycke i väska på Amazon.de
Annars €519 + 22 från Lefeld.de
Eller 3500 med en skena på K-rauta (åtminstone en specifik butik, se tråden med verktygstips), vad kostar en extra skena lös?

Men utan klyvkniv skulle jag nog avstå, synd att de missade där
 
ullberg skrev:
Eller 3500 med en skena på K-rauta (åtminstone en specifik butik, se tråden med verktygstips), vad kostar en extra skena lös?

Men utan klyvkniv skulle jag nog avstå, synd att de missade där
849:- på Toolab.
3500:- är kalaspris! :)

Personligen sågar jag i skivmaterial till 99%, mestadels OSB och spån, dessanr material jar inga naturliga spänningar i sig, men det vill ju till att de ligger plant och stadigt.
Man ska inte förringa riskerna, och bör tänka igenom vad man är på väg att göra minst en gång, innan man trycker in avtryckaren och startar ett elverktyg med klinga eller frässtål.
 
För att göra jämförelsen med Festool komplett så kan det nämnas att en TS55 går på knappt €600 med två skenor, förbindningsstycke och väska. Drygt femhundra kronor skiljer, dvs. mest en fråga om man gillar blå eller grågrönsvarta verktyg ;)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hmm....med det priset på den blåe blev det ju lite knepigt. Men jag gillar inte att kniven saknas. Även för mig är det mest skivor som ska kapas och jag är mer på jakt efter skena än sänkfunktion egentligen.

Smartast vore kanske att skaffa skenor till Hitachi C7an jag redan har.....
 
Jag har plöjt igenom dem först Makita sen Festool och slutligen bytte jag till Bosch och skulle säga att det mest är smak och tycke.

Alla 3 hade i mina ögon likvärdig kvalitetskänsla, styrka, spånupptagning och gällande systainer/l boxx är det återigen smak och tycke.

På Makita uppskattade jag ritsfunktionen (genom att backa sågen) och det låga priset.

På festoolen klyvkniven men kanske främst av allt plugit kontakten. Det var sjukt smidigt med en extra plugit monterad vid arbetsbänken med dammsugarslang ihop sen hade jag en lös plugit i systainern också.

På boschen uppskattar jag skenan och för min del fick jag en bra lösning med att behålla den gamla makita 3 meters skenan plus bosch 1,6m skena. Plus att jag har mest blåa bosch och systainer så jag ville att det skulle matcha.

Vilken du än väljer blir du nöjd.

Mafell eller de billiga (scheppach, meec, woodstar mfl) har jag tyvärr ej testat.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tack för synpunkterna!

Nu ligger jag här och kan inte sova pga detta. Tack för det ullberg, ditt fel.

När jag tänker efter har jag aldrig kört en cirkel utan klyvkniv. Hur stort problem är detta egentligen? Jag kommer nästan uteslutande kapa skivor men det är kanske inte helt otänkbart att dom inte alltid ligger perfekt plant......
 
ullberg
Sorry.

Om det hjälper så slog mitt inlägg tillbaka lite och därför ligger även jag här utan att sova. När jag började prata säkerhetsfunktioner kom jag plötsligt på att det var ett tag sen klingskyddet åkte av bordssågen. Då var det för att köra med släde så det var väl ok, men inte åkte det på igen, vilket jag inser inte är så bra. Så nu ligger jag här och funderar på hur jag ska undvika att vara så slarvig i framtiden (måste nog införa något bestraffningssystem...)

Men rörande klyvkniven så tycker jag personligen att den är lite av en dealbreaker. Jag har faktiskt lyckats få kickback med klyvkniv (ett alldeles för långt överhäng som kapades bort helt utan stöd, vek sig och klämde både kniv och klinga), vilket resulterade i ett ganska fult hack i skenan men som tur var inget i mig. Jag menar därmed inte att klyvkniven inte gör någon nytta, tvärt om, jag som ofta slarvar lite med upplaget tycker ofta jag får lite nedhängning, och hade det inte varit för kniven hade det nog nypt till ganska ofta. Kniven är säkert mindre viktig om man alltid har bra upplag och material utan spänningar, men så ser sällan min verklighet ut. (Obs att jag inte har ordentlig erfarenhet av GKT, har bara kört ett testsnitt, och då funkade det bra, men det var ju bara ett snitt)
 
trattalask
Jag har en GKT som jag sågat några få hundra snitt med. Mestadels i MDF men även i ekskivor och andra skivmaterial. Jag har en uppsättning med 2st FSN1600, skarvstycket FSN-VEL och de vanliga tvingarna FSN-SZW. Ihopsättning av skenorna är busenkelt och det blir rakt utan massa mekande. Skulle dock vilja ha en 800-skena med så att man får det lite smidigare. Troligen blir det en RA32-skena när jag får tummen loss. :)

Jag har inte kört någon annan sänksåg än boschen så jag saknar referens men jag är väldigt nöjd med känslan i sågen och med resultatet när man använder den. Jag använder mest tvingarna när jag sågar längre snitt. Skenan ligger väldigt stadigt även utan tvingarna.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Tror jag får ta en sväng förbi k-ruta och känna lite nu på morgonen....eller på en lång lunch.
 
Kan lägga till mina erfarenheter, hade först en Makita som fungerade utmärkt men som blev stulen efter bara några dagar.

Har nu 2 st TS 55 och 1 Bosch GKT 55 och ska jag vara ärlig så vet jag inte vilken som är bäst.
Själva sågandet, effekt och snittkvalitet är samma, mycket bra alltså.

Boschen har lite längre skenor, bra ibland, ibland inte.

Har man inga önskemål om system, ex L-boxx eller systainer eller ska köra andra maskiner på skenan tycker jag man kan köpa den som man hittar till bäst pris.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag måste å andra sidan säga att det är ytterst få gånger jag har saknat en klyvkniv. Då har jag ändå mest sågat i massivträ. Klyvt planhyvlat virke.

Har fått kast en gång som kortade min skena ca 60cm. Den gången hade en klyvkniv inte hjälpt mig alls då det berodde på slarv. Bakkant på klingan tog i mitt stöd när jag sänkte ner klingan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.