97 929 läst · 314 svar
98k läst
314 svar
Bosch GKT 55 GCE (sänksåg)
Sågade nyligen en del melamin och även om min klinga är liten sliten så säger min erfarenhet att det flisade mest på baksidan. Då hade jag dessvärre inte en perfekt yta under... Jag tror därför att du har mycket att vinna på att ha en fräsch mdf-skiva som stöd under och se till att skivan och luckan är ihopspända med tvingar. Det är förstås viktigt att du har en fin kant på skenan och att du vänder den rätt så att du skyddar den biten du skall ha kvar. Plastglaset på sågen verkar också ha viss inverkan så se till att det är nere... Om du har någon form av profil på luckan så kan du nog inte räkna med något bra resultat - kanske om du fyller profilen med något som du sedan sågar igenom.
Av intresse: vad skall göras? Hade förut en ide att man borde kunna ändra måtten på dessa luckor med sänksåg och domino men det kanske inte är det som det som du tänkt här. Hursomhelst vore det ju kul att se dina resultat.
Av intresse: vad skall göras? Hade förut en ide att man borde kunna ändra måtten på dessa luckor med sänksåg och domino men det kanske inte är det som det som du tänkt här. Hursomhelst vore det ju kul att se dina resultat.
Skall man få det riktigt bra, så ställer du sågen på 2 mm djup och backar med sågen för att ritsa ett spår. Därefter ställer du sågen på rätt djup, utan att flytta på skenan, och sågar som vanligt åt rätt håll. På så sätt får man båda sidorna perfekta även på svåra material, som melamin
Jag har precis insett att jag nog behöver en sänksåg och började surfa lite priser.
Jag hittade ett pris på 500 euro inkl frakt (ca 4500kr) för GKT 55 GCE, L-Boxx samt två 1600 skenor från amazon.de. Billigaste jag har hittat i sverige är Krautas aktuella kampanj på 4400kr för sågen, lådan och en skena.
Finns det någon hake som man bör tänka på när man beställer från Tyskland? Eller finns det t.o.m ett bättre pris någonstans?
Jag hittade ett pris på 500 euro inkl frakt (ca 4500kr) för GKT 55 GCE, L-Boxx samt två 1600 skenor från amazon.de. Billigaste jag har hittat i sverige är Krautas aktuella kampanj på 4400kr för sågen, lådan och en skena.
Finns det någon hake som man bör tänka på när man beställer från Tyskland? Eller finns det t.o.m ett bättre pris någonstans?
Nu har jag äntligenbeställt en. Beställde från Tyskland med två FSN 1600, vinkelanslag, skarvstycke, fodral till skenorna och L-BOXX. Betalade ungefär 4900:- inklusive frakt och min kortleverantörs växlingsavgift som för övrigt var mycket bättre än den man får via PayPal.
Första projekten blir socklar till köket, såga ut för ho i tvättstugan, kapa lite bänkskivor och förhoppningsvis bygga mig en arbetsbänk 😃
Första projekten blir socklar till köket, såga ut för ho i tvättstugan, kapa lite bänkskivor och förhoppningsvis bygga mig en arbetsbänk 😃
Jag tror du kommer ha ett leende varje gång sågen åker fram.iSnobben skrev:Nu har jag äntligenbeställt en. Beställde från Tyskland med två FSN 1600, vinkelanslag, skarvstycke, fodral till skenorna och L-BOXX. Betalade ungefär 4900:- inklusive frakt och min kortleverantörs växlingsavgift som för övrigt var mycket bättre än den man får via PayPal.
Låter lovande 😃 Har följt den här tråden sen dag ett och velat ha en lika länge men det har liksom aldrig riktigt funnits utrymme. Men nu var det dags för en julklapp till mig själv och ser den lite som lön för allt man gör hemma själv. Nu är det väl egentligen bara en bra fräs och kanske en bordssåg som saknas... eller? 😜 Om man nu behöver en bordssåg när man har en sänksåg?
Klyva brädor med sänksåg går, men går lättare och säkrare med GTS..bordssågen.iSnobben skrev:Låter lovande 😃 Har följt den här tråden sen dag ett och velat ha en lika länge men det har liksom aldrig riktigt funnits utrymme. Men nu var det dags för en julklapp till mig själv och ser den lite som lön för allt man gör hemma själv. Nu är det väl egentligen bara en bra fräs och kanske en bordssåg som saknas... eller? 😜 Om man nu behöver en bordssåg när man har en sänksåg?
Idealo.de är som vårat Prisjakt, en jämförelsesida alltså.FreQa skrev:
Men där bör du hitta det du söker till bra/bästa pris.
En sökning på ebay.de och Amazon.de kan vara på sin plats, men Idealo.de brukar lista ebaysäljare.
Jag var på vippen att köpa det paketet nyligen. Bestämde mig för att beställa på www.svh24.de då till slut efter lite sökande. Även www.alternate.de är ett alternativ. Www.Lefeld.de har också bra pris på det paketet, men var slut i lager där sist.
Ska man hålla på och skarva skenor så tror jag bosch har bäst system. Jag hade deras skenor och skarvade dem till vanlig cirkelsåg. Riktigt bra skarvstycke. Festools skarvning har lite sämre rykte av nätet att döma.
Till slut blev det dock en Festool TS 55 REBQ med lite olika skenor och klingor för mig istället. Riktigt fin såg det, av allt att döma hittills. Skarvstyckena har jag inte provat ännu, men bör inte heller behövas iom att jag köpte en 2,7 m skena också
Ska man hålla på och skarva skenor så tror jag bosch har bäst system. Jag hade deras skenor och skarvade dem till vanlig cirkelsåg. Riktigt bra skarvstycke. Festools skarvning har lite sämre rykte av nätet att döma.
Till slut blev det dock en Festool TS 55 REBQ med lite olika skenor och klingor för mig istället. Riktigt fin såg det, av allt att döma hittills. Skarvstyckena har jag inte provat ännu, men bör inte heller behövas iom att jag köpte en 2,7 m skena också
Jag köpte min sänksåg från alternate.de och det gick väldigt snabbt och smidigt. Beställde min fräs med diverse tillbehör från svh24.de och det var betydligt trögare och dåligt med besked från kundtjänst. Det visade sig att de inte alls hade grejerna i lager trots att det stod det när jag beställde.
När man beställer från svh24.de så ska man notera att det står att en beställning kan levereras i flera olika paket (står längst ned till höger i varukorgen hur många). Från det kan man räkna ut att de inte har eget lager på det mesta, utan grejerna skickas direkt från t ex Bosch. Jag märkte detta efter att jag beställde därifrån. Blev 3 turer till olika ombud och terminaler Men de har bra priser, enormt sortiment och låg fraktkostnad, och grejerna kom efterhand.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Bosch GKS 18V-57G eller GKT 55 GCE
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Säljes: Bosch GCM 8 SJL & GKT 55 inkl. 2x160cm skenor i Finspång
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Vilka styrskenor passar Bosch gkt55gce?
Anslutning Bosch GKT55 -> GAS 20?
Köpråd sänksåg Bosch GKT 55 GCE eller Festool TS 55 REBQ-Plus