S
verkade inte va så många som tycker att sänksåg är något att rekommendera.
finns ju egentligen inget en cirkelsåg inte klarar.

ullberg
SBH skrev:
Det har ju tagits upp ett par gånger tidigare, exv

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/176866-cirkelsag-eller-sanksag-3.html (primärt #2 & #31)
http://www.byggahus.se/forum/verkty...-festools-sanksag-eller-vanlig-cirkelsag.html

Gamla trådar men de gäller fortfarande.

I mitt huvud har de lite olika användningsområde men om jag skulle tvingas bara ha en skulle det bli sänksågen alla dagar i veckan. Min cirkelsåg (den med sladd) vet jag inte ens var den är, sänksåg och bordssåg löser tillsammans allt jag gjorde med cirkelsågen. Mina sladdlösa cirkelsågar är ganska smidiga för små jobb, men att de används handlar om att det inte finns batteridrivna sänksågar (eller finns det?).

/U

S
när jag använder sågar så vill inte jag ha nå batteri. bara gör maskinen tyngre,
ända batteridrivna klyvsågen som duger något till är hiltis.

• Gilla
Vik3n
  • Laddar…
SBH skrev:
Skillnaden mellan cirkelsåg och sänksåg är med ett ord: precision!

ullberg skrev:
Här talar man sig varm kring klyvknivens nytta, och i nästa stund packar man upp uppgraderingen av "åka till brädgård"-sågen, och vad får man se:
[bild]

Hur tänkte de där? (Notera också att boschen jag tänkte byta ut har klyvkniv, på den tiden hade de säkerhetstänk...)

Vad gör jag nu? Skickar den söderut till Mathias? Som sen skickar den norrut till Mikael eller upp på ett sopberg? Tål att funderas på...
Hur ofta står du på brädgården och klyver plank? Ska man bara kapa är ju klyvkniven inte så viktig.

ullberg
KungAnka skrev:
Hur ofta står du på brädgården och klyver plank? Ska man bara kapa är ju klyvkniven inte så viktig.
Sant, och jag tror det kommer funka utmärkt. Det var nog snarast att jag blev irriterad och förvånad. Vad är syftet med att skippa den? Att man ska kunna sänka ner sågen mitt i en bräda? Då väljer jag sänksågen istället...

ullberg skrev:
Det har ju tagits upp ett par gånger tidigare, exv

[länk] (primärt #2 & #31)
[länk]

Gamla trådar men de gäller fortfarande.

I mitt huvud har de lite olika användningsområde men om jag skulle tvingas bara ha en skulle det bli sänksågen alla dagar i veckan. Min cirkelsåg (den med sladd) vet jag inte ens var den är, sänksåg och bordssåg löser tillsammans allt jag gjorde med cirkelsågen. Mina sladdlösa cirkelsågar är ganska smidiga för små jobb, men att de används handlar om att det inte finns batteridrivna sänksågar (eller finns det?).

/U
Jag tror Dewalt har en batteridriven version.

Ja, Dewalts sänksåg finns/fanns med batteridrift. Det verkar dock som att Dewalt inte jobbar så hårt med att sälja sänksågen i Europa, väldigt få återförsäljare och sparsamt med info. Det är lite tråkigt eftersom det verkar vara en ganska bra produkt med flera smarta funktioner.

ullberg
hantverkare1 skrev:
Jag tror Dewalt har en batteridriven version.
Sorry, jag var inte specifik nog, finns det en som har ett visst mått av precision och kvalité, gärna från annan del av värden är den dysfunktionella jätten i väst. ;)

(men jag visste inte att de hade en, så tack för infon)

/U - något färgad av att mitt minst omtyckta verktyg är min gul/svarta kap/ger...

• Gilla
Vik3n
  • Laddar…
Håller på att tillverka mig snabbtvingar som flera tidigare gjort i tråden. Är det någon vänlig själ som vet bredden på skåran under skenan där man ska sticka in tvingen, så jag får rätt bredd på plattjärnet högst uppe på tvingen?

Vet inte vilket märke du vill ha från, men min makita skena har 12 mm bred kanal
Och nu ser jag att jag svarade i en Bosch tråd:surprised: Jaja det får stå kvar

Jo är för bosch gkt55 skenan...men kanske är samma?

trojlee skrev:
Håller på att tillverka mig snabbtvingar som flera tidigare gjort i tråden. Är det någon vänlig själ som vet bredden på skåran under skenan där man ska sticka in tvingen, så jag får rätt bredd på plattjärnet högst uppe på tvingen?
Skulle mätt åt dig men kom på att jag lånat ut såg, skena och tvingar. Så tyvärr!

Jag gjorde en kladd på måtten på järnet på min tving, den smala delen ska vara ner mot tvingen.Så en 1,5mm plåtbit 11mm bred valfri längd bör ju funka:)
Mått Bosch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Mången tack:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.