98 357 läst · 314 svar
98k läst
314 svar
Bosch GKT 55 GCE (sänksåg)
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Det har ju tagits upp ett par gånger tidigare, exvSBH skrev:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/176866-cirkelsag-eller-sanksag-3.html (primärt #2 & #31)
http://www.byggahus.se/forum/verkty...-festools-sanksag-eller-vanlig-cirkelsag.html
Gamla trådar men de gäller fortfarande.
I mitt huvud har de lite olika användningsområde men om jag skulle tvingas bara ha en skulle det bli sänksågen alla dagar i veckan. Min cirkelsåg (den med sladd) vet jag inte ens var den är, sänksåg och bordssåg löser tillsammans allt jag gjorde med cirkelsågen. Mina sladdlösa cirkelsågar är ganska smidiga för små jobb, men att de används handlar om att det inte finns batteridrivna sänksågar (eller finns det?).
/U
Hur ofta står du på brädgården och klyver plank? Ska man bara kapa är ju klyvkniven inte så viktig.ullberg skrev:Här talar man sig varm kring klyvknivens nytta, och i nästa stund packar man upp uppgraderingen av "åka till brädgård"-sågen, och vad får man se:
[bild]
Hur tänkte de där? (Notera också att boschen jag tänkte byta ut har klyvkniv, på den tiden hade de säkerhetstänk...)
Vad gör jag nu? Skickar den söderut till Mathias? Som sen skickar den norrut till Mikael eller upp på ett sopberg? Tål att funderas på...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Sant, och jag tror det kommer funka utmärkt. Det var nog snarast att jag blev irriterad och förvånad. Vad är syftet med att skippa den? Att man ska kunna sänka ner sågen mitt i en bräda? Då väljer jag sänksågen istället...KungAnka skrev:
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Jag tror Dewalt har en batteridriven version.ullberg skrev:Det har ju tagits upp ett par gånger tidigare, exv
[länk] (primärt #2 & #31)
[länk]
Gamla trådar men de gäller fortfarande.
I mitt huvud har de lite olika användningsområde men om jag skulle tvingas bara ha en skulle det bli sänksågen alla dagar i veckan. Min cirkelsåg (den med sladd) vet jag inte ens var den är, sänksåg och bordssåg löser tillsammans allt jag gjorde med cirkelsågen. Mina sladdlösa cirkelsågar är ganska smidiga för små jobb, men att de används handlar om att det inte finns batteridrivna sänksågar (eller finns det?).
/U
Ja, Dewalts sänksåg finns/fanns med batteridrift. Det verkar dock som att Dewalt inte jobbar så hårt med att sälja sänksågen i Europa, väldigt få återförsäljare och sparsamt med info. Det är lite tråkigt eftersom det verkar vara en ganska bra produkt med flera smarta funktioner.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 905 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 905 inlägg
Sorry, jag var inte specifik nog, finns det en som har ett visst mått av precision och kvalité, gärna från annan del av värden är den dysfunktionella jätten i väst.hantverkare1 skrev:
(men jag visste inte att de hade en, så tack för infon)
/U - något färgad av att mitt minst omtyckta verktyg är min gul/svarta kap/ger...
Håller på att tillverka mig snabbtvingar som flera tidigare gjort i tråden. Är det någon vänlig själ som vet bredden på skåran under skenan där man ska sticka in tvingen, så jag får rätt bredd på plattjärnet högst uppe på tvingen?
Skulle mätt åt dig men kom på att jag lånat ut såg, skena och tvingar. Så tyvärr!trojlee skrev: