vectrex skrev:
Någon som vet om det går att kapa FSN skenan och sedan använda ändplasten på den nykapade änden?

Anledningen till att jag frågar är därför jag råkade ut för ett litet missöde igår. Fick ett rejält kast när jag sänkte ner sågen, innan klingan hann åka upp i sågen så snuddade den vid min skena med ett rejält djupt spår tvärs över skenan som följd. Har använt sänksågen väldigt mycket och tycker mig ha lärt mig hantera den bra, det är väl det som är problemet, tappat respekten lite för sågen. Med lite stress så kan sånt här hända. Som tur var blev det bara materiella skador men man får sig en tankeställare.

Tänker att jag får skaffa en till skena, tänkte köra på 2100mm och sen kapa ner denna till 1m ungefär.
Gissar bara nu, men tror det funkar utan problem. :)
Du kan ju alltid prova att kapa lite på den skadade skenan.

vectrex skrev:
. Fick ett rejält kast när jag sänkte ner sågen, innan klingan hann åka upp i sågen så snuddade den vid min skena med ett rejält djupt spår tvärs över skenan som följd. Har använt sänksågen väldigt mycket och tycker mig ha lärt mig hantera den bra, det är väl det som är problemet, tappat respekten lite för sågen. Med lite stress så kan sånt här hända. Som tur var blev det bara materiella skador men man får sig en tankeställare.
.
Brrrr.. I vilket material skulle du såga?
Hur var det med klyvkniv till Boschen, finns det?

Nimajneb skrev:
Nej.

FredrikR skrev:
Gissar bara nu, men tror det funkar utan problem. :)
Du kan ju alltid prova att kapa lite på den skadade skenan.
Det borde väl fungera att kapa (försöker dra mig tillminnes hur den ser ut i änden när man skarvar samman två skenor). Det är faktiskt så att jag ibland saknar en ännu lite kortare skena. Jag har 2x1600 mm, men skulle gärna ha en på typ 800-1000 mm. Har använt maskinen flitigt i ett bygge nu i sommar och har saknat den flexibiliteten.

Profilen är enbart extruderad så den är likadan längs hela sin längd.

Det skall ju enligt uppgift även fungera med Festools skenor, någon som testat? I så fall kan man ju handla deras 1080 eller 800mm istället.

Bosch har 800mm skenor också. Men nu var ju frågan om det går att kapa. Jag ger det ett försök och meddelar hur det går, tror dock jag väntar till jag fått leverans från lefeld på en 2100mm och lite annat godis.

Klyvkniv hade inte hjälp i detta fallet då det hände när jag sänkte ner. Klingan tog då i ett stödämne i bakkant och fick då ett rätt våldsamt kast, uppåt-bakåt.

Vid närmare eftertanke hade kanske klyvkniv förhindrat så jag inte ens kunnat sänka ner där.

Nimajneb skrev:
Brrrr.. I vilket material skulle du såga?
Två 21mm tjocka planhyvlade ekplank. Alltså 42mm totalt.

Vectrex, en klyvkniv på en sänksåg är fjädrande så att den inte tar emot när du gör sänkrörelsen. När du sedan för sågen framåt fjädrar den ner i sågsnittet som då blottas bakom sågen. Av din beskrivning att döma håller jag med om att en klyvkniv inte hade förhindrat det som hände. Det var i varje fall skönt att höra att du klarade dig oskadd.

När tråden ändå är färsk. Tänkte passa på att köpa tvingarna när jag ändå åker på frakten från tyskland. Men frågan är kan man skjuta tvingarna i spåret på baksidan av skenan? Alltså går dom att placera var som helst på skenan? Hade definitivt hjälpt mig vid detta moment: (det var inte här jag fick kast det var vid tillverkandet av handledare/överliggare).
trappa-7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
trappa-8.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bygga_bo skrev:
Vectrex, en klyvkniv på en sänksåg är fjädrande så att den inte tar emot när du gör sänkrörelsen. När du sedan för sågen framåt fjädrar den ner i sågsnittet som då blottas bakom sågen. Av din beskrivning att döma håller jag med om att en klyvkniv inte hade förhindrat det som hände. Det var i varje fall skönt att höra att du klarade dig oskadd.
Låter ju rätt självklart när du säger det. Annars vore det ju inte så användbart öht.

vectrex skrev:
När tråden ändå är färsk. Tänkte passa på att köpa tvingarna när jag ändå åker på frakten från tyskland. Men frågan är kan man skjuta tvingarna i spåret på baksidan av skenan? Alltså går dom att placera var som helst på skenan? Hade definitivt hjälpt mig vid detta moment: (det var inte här jag fick kast det var vid tillverkandet av handledare/överliggare).
[bild][bild]
Väldigt vackert - respekt !!!!

Jag har en massa Bessey tvingar (12 om jag minns rätt) + två Makita:
spelar tving-märket ngn roll undrar jag? (Har börjat undra varför jag skaf-
fade Makita-tvingarna (till mina Makita-skenor ... .))

Redigerat:
vectrex skrev:
Javisst kan du skjuta tvingarna i spåret.

Jag köpte inte tvingarna utan tillverkade egna enligt tipset tidigare i tråden. Dessa är gjorda så att de går att skjuta hela vägen i skenan. Skulle gissa att Boschs tvingar är likadana.

vectrex skrev:
Bosch har 800mm skenor också. Men nu var ju frågan om det går att kapa. Jag ger det ett försök och meddelar hur det går, tror dock jag väntar till jag fått leverans från lefeld på en 2100mm och lite annat godis.

Klyvkniv hade inte hjälp i detta fallet då det hände när jag sänkte ner. Klingan tog då i ett stödämne i bakkant och fick då ett rätt våldsamt kast, uppåt-bakåt.

Vid närmare eftertanke hade kanske klyvkniv förhindrat så jag inte ens kunnat sänka ner där.
Absolut - visst är det så. För egen del är jag dock lite sugen på en Festool-skena dels eftersom den är lättare att anpassa till fast montage på ett bord liknande MFT och dels för att det finns en risk att man skaffar fler Festoolverktyg i framtiden. Bosch har redan sagt att den nya adaptern för deras fräsar kommer att fungera med Festools skena så för mig skulle *alla* mina verktyg funka på denna skena...

Om någon vänlig själ har en GKT 55 GCE och Festool-skenor kanske ni kan testa och utvärdera lite? Stort tack i så fall!

Kikade lite närmare på skenan. Ändbiten i plast skjuts in i spåren på baksidan. Enda problemet som jag kan se är att det finns små små urtag en bit in i spåret där plasten "snäpper fast". Osäker på om plastbiten kommer sitte för dåligt om man kapar den och således förlorar dom små urtagen.

Dom är väldigt små, < 1mm så jag vet inte om man skulle lyckas med att försöka göra dom själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.