Till min TS55:a använder jag endast 48-tandaren vid delning av tunnare skivmaterial, säg under 25mm. Vid all annan typ av delning tycker jag sågen plågas och snittytorna riskerar att bli brända. Festool 28-tandare är otroligt mycket mer allround och ger fina snitt i allt från MDF till massivträ. Skulle rekommendera alla att skaffa något mindre fintandat till sin sänksåg och använda den till allt utom de finaste snitten i skivmaterial.

Tack för svaret. Sågen funkade bra till att snedkapa 45x95 tryckt virke med 48-tandaren, men jag ska i alla fall beställa hem en annan klinga.

Skulle tro att 20-taggaren fungerar för klyvning. Förvisso är TS55ans Panther klyvklinga på 12 tänder men jag tror det finns/fanns med 16-20 tänder. men iaf för klyvning så är 48-taggaren en ren katastrof.

Jag har en 48t för finsågning i skrivor. En 20t för sågning av plywood/spån och annat som sliter, samt en 20t som grov/allroundsåg.
48tn gör inte många snitt om året, men det är bra för den är dyr och spras till finsnitten. Den klingan spenderar mer tid i hyllan än på sågen hos mig.

De andra är billigare och byts efterhand som de slits. Jag har sågat en del i vägg och golv, och behöver inte oroa mig så mycket får spik och grussågning eftersom klingan är av 80:- sorten.(skimsad med alutejp för att inte slita på gummiflärpen på skenan)

Det som avgör om klingan är för klyv eller kap är spånvinkeln (anfalls vinkeln på tanden). Vid klyvning är det som standard 15 grader. Och när en klinga klyver så sågar man längs med fibrerna och den typ av träspån är längre än spån som blir när man kapar. Därför behövs det färre tänder på en klyvklinga så att spånen får plats. För var nästan alltid klyvklingans tänder platta på toppen men i dags läget har väldigt många vinkel där för att få finare snitt.

I Boschs fall så ser man att deras 20 tänders klinga har just en spån vinkel på 15grader och det är då en ren klyvklinga. Och deras 32 tänders har en spån vinkel på 10 grader vilket är ett mellan ting mellan kap och klyv så det blir då en allroundklinga. Och den sista har 48 tänder och en spånvinkel på 5 grader vilket är lämpat mera för skivmaterial men funkar även som finklinga vid kapning.

Pär

• Gilla
Drosen och 2 till
  • Laddar…
Va inne på beijers idag och såg att dom dom hade en för 3370 kr. I l-box och skena, tvekade för jag blev inte klok på om man kunde låsa den me klingan fullt nere. Ville gärna ha den som en cirkelsågs komplement annars då min makita e rätt skrotig o en grön bosch som är typ grön ja :) . Tyckte priset verkade ok iaf

Den går inte att låsa nere, tror inte att någon av skensågarna vi brukar prata om går att låsa nere.
Kankse Mafellsågan som är en hybrid, inte deras riktiga skensåg.

Är det ett bra pris då om vi säger så ?

3370:- borde väl nästan vara i klass med importpris.
Om det var ink. moms, L-boxx och skena. :)

Ser ut att vara ett par hundringar billigare än från Tyskland, kollade Rubart.de och Lefeld.de

Redigerat:
Mikael_L
3370 är ett mycket bra pris. Söker man en sänksåg, så är det bara slå till. Jag betalade mer för min, förvisso med 2 skenor, skarvstycke och väska också.

Någon som vet om det går att kapa FSN skenan och sedan använda ändplasten på den nykapade änden?

Anledningen till att jag frågar är därför jag råkade ut för ett litet missöde igår. Fick ett rejält kast när jag sänkte ner sågen, innan klingan hann åka upp i sågen så snuddade den vid min skena med ett rejält djupt spår tvärs över skenan som följd. Har använt sänksågen väldigt mycket och tycker mig ha lärt mig hantera den bra, det är väl det som är problemet, tappat respekten lite för sågen. Med lite stress så kan sånt här hända. Som tur var blev det bara materiella skador men man får sig en tankeställare.

Tänker att jag får skaffa en till skena, tänkte köra på 2100mm och sen kapa ner denna till 1m ungefär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.