Antal meter foderrör vet man inte i förväg, vi hade klarat oss med sex meter men berget var av skiktad modell så det blev 23 m foderrör. Så klara man sig med 6 meter extra är det "billigt".
Den första fastigheten som installerade bergvärme i kvarteret hade en första borrare som inte hade kunskapen och gav upp efter ett andra försök. Borrare två som kom konstaterade bara att det krävdes långt foderrör och så var det löst.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Det är gradat, första hålet med 2 grader och andra hålet med 8 grader i motsatt väderstreck. Jag kanske inte har räknat rätt men jag får det till 19 meters avstånd vid 110 meters djup vilket ju blir knappt 10m på mitten. Plus avståndet på ytan då, 1,5m uppskattningsvis. Sen är de inte färdiga med andra hålet än utan ska fortsätta imorgon och det skulle ev bli lite djupare än 110 meter vilket skulle hjälpa något.

Kan det vara en räddande faktor att vattenflödet är så bra, så att effekten blir bra även om de ligger för tätt?
Som hjälp framåt bara för att bekräfta din uträkning så har jag räknat med att det är 2 meter mellan hålen och gradantalet ovan så blir det i mitten 11,5 meter mellan hålen på 55m djup om dom är borrade i motsatt riktning

Bruna är borrhålen, gråa ringarna är 20m cirkel placerad i mitten(55m)
Teknisk ritning med två överlappande cirklar, borrhål markerade i brunt och en 20m grå cirkel i mitten på rutigt bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du har en stor framtida fördel om du kopplar slingorna paralellt istället för i serie, mycket viktigt att du säger till om detta! Och att kopplingen görs inomhus, dvs att du har 4 rör in/ut ur huset som sen kopplas paralellt mop VP.

Du kommer med då halvera tryckfallet för cirkpumpen på köldbärarsidan. Jag gissar att det blir 50-100W sparad pumpenergi.

• Gilla
rådmottagare och 9 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Du har en stor framtida fördel om du kopplar slingorna paralellt istället för i serie, mycket viktigt att du säger till om detta! Och att kopplingen görs inomhus, dvs att du har 4 rör in/ut ur huset som sen kopplas paralellt mop VP.

Du kommer med då halvera tryckfallet för cirkpumpen på köldbärarsidan. Jag gissar att det blir 50-100W sparad pumpenergi.
Tack för tipset! Frågade värmepumpsinstallatören och han sa att det vanliga var att koppla i serie om totaldjupet är under 300 meter. Men han skulle kolla med borrfirman också vad de sa. Jag ska försöka stå på mig.

50-100W mindre konstant alltså? I så fall blir det ju värt en del även om de vill att jag ska betala extra för parallellkoppling.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Klart dom seriekopplar. Det är ju billigast för installationsfirman... Jag tycker också du ska kräva parallellkoppling. särskilt om brunnarna blir olika långa så man behöver ha möjlighet att justera flödet individuellt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
särskilt om brunnarna blir olika långa så man behöver ha möjlighet att justera flödet individuellt.
Vad är logiken i det där?
Är de seriekopplade är ju flödet exakt det samma i hela slingan såklart, något som däremot inte är garanterat vid parallellkoppling.

C Cerb skrev:
Vad är logiken i det där?
Är de seriekopplade är ju flödet exakt det samma i hela slingan såklart, något som däremot inte är garanterat vid parallellkoppling.
Tryckfall kallas det. Det är motståndet för att trycka igenom ett medium i en viss hastighet i en viss form av rör/kanal. Mäts i kilopascal.

Har du ett seriekopplat rör på säg totalt 400m långt rör blir motståndet exakt dubbelt så stort jämför med 2st 200m parallellkopplade rör.

För att överkomma detta motstånd och få mediet att flöda behöver du en cirkulationspump som i detta fallet drivs av el. Halveras motståndet för pumpen så minskar energiförbrukningen i kvadrat, eller rättare sagt om motståndet fördubblas så ökar energiförbrukningen i kvadrat, men ni förstår vad jag.menar :)

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Tryckfall kallas det. Det är motståndet för att trycka igenom ett medium i en viss hastighet i en viss form av rör/kanal. Mäts i kilopascal.

Har du ett seriekopplat rör på säg totalt 400m långt rör blir motståndet exakt dubbelt så stort jämför med 2st 200m parallellkopplade rör.

För att överkomma detta motstånd och få mediet att flöda behöver du en cirkulationspump som i detta fallet drivs av el. Halveras motståndet för pumpen så minskar energiförbrukningen i kvadrat, eller rättare sagt om motståndet fördubblas så ökar energiförbrukningen i kvadrat, men ni förstår vad jag.menar :)
Allt det där vet jag..

Du besvarar något helt annat än vad jag frågade om.

Frågan var varför det skulle vara viktigare vid olika djupa hål att parallellkoppla dem, vilket jag vill påstå det inte vara då seriekopplade hål i samma läge skulle ha precis samma flöde genom de olika hålen.

• Gilla
Anzelm
  • Laddar…
Det är väl egentligen två frågor:
- Parallellkopplade slangar ger ett lägre flödesmotstånd och därmed blir energin för att pumpa runt vätskan mindre.
- Två seriekopplade brunnar kommer att belastas olika då den kalla brinen från värmepumpen går till första brunnen som därmed blir kallare och tar upp mer energi från omgivande berg. Vid hög belastning är det större risk att brunnen fryser

Parallellkopplar man brunnarna kan man balansera effektuttaget vilket är särskilt viktigt/användbart om brunnarna är olika djupa.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Allt det där vet jag..

Du besvarar något helt annat än vad jag frågade om.

Frågan var varför det skulle vara viktigare vid olika djupa hål att parallellkoppla dem, vilket jag vill påstå det inte vara då seriekopplade hål i samma läge skulle ha precis samma flöde genom de olika hålen.
Ok! Nu trillade poletten när här efter en stund.
Nej, det är inte viktigt att paralellkoppla hålen för att de är olika långa om man kan välja att seriekoppla dem.

useless useless skrev:
Enligt specen är uteffekten 12 kW. Vid ett COP på 5 kommer då 9,6 kW från berget och 2,4 kW från elen som driver kompressorn.
Visst. Men det gäller endast om värmen från berget är tillräcklig. Det är värmepumpens kapacitet.

B Boende45 skrev:
Visst. Men det gäller endast om värmen från berget är tillräcklig. Det är värmepumpens kapacitet.
Inte VP:s kappasitet utan kyleffeten som VP skapar och ska as om hand och värmas i hålet. Så det går inte att tala om vad VP ger i värme, det är vad hålet klarar i kyla. Ingen värme i hålet, ingen värme från VP. endast naturlagarna som gäller.

B Boende45 skrev:
Oavsett om värmen i berget är tillräcklig eller inte så tar inte en 12 kW värmepump 12 kW från berget eftersom 20-25% av effekten kommer från kompressorns drivenergi.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Juridiskt borde det ses som en icke godkänd ÄTA (Ändring, Tillägg och Avgående).
En ÄTA måste godkännas skriftligt av beställaren.
Dvs. utföraren har ingen rätt till ersättning för merkostnader utan ett godkännande.
Brukar sägas när ÄTA kommer upp att det är inte relevant när det handlar om privatpersoner.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Beror ju på vad som har avtalats också. Det står ju "Borrhål med ett borrdjup på 210 meter", inte "Ett borrhål..."

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.