useless useless skrev:
Beror ju på vad som har avtalats också. Det står ju "Borrhål med ett borrdjup på 210 meter", inte "Ett borrhål..."
Så 210 borrhål med djup på 1 meter är OK?
 
  • Haha
Bangan
  • Laddar…
K Kane skrev:
Så 210 borrhål med djup på 1 meter är OK?
Eller att man bara tar en kratta och går över gräsmattan ett par gånger.
 
K Kane skrev:
Så 210 borrhål med djup på 1 meter är OK?
Varför dra allt till det absurda . att borra två hål tillhör en acceptabel lösning?
Ibland får sunt förnuft råda🤣
Eller vill du bara trolla?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Så 210 borrhål med djup på 1 meter är OK?
Nä, det måste vara minst 6 meter foderrör.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Varför dra allt till det absurda . att borra två hål tillhör en acceptabel lösning?
Ibland får sunt förnuft råda🤣
Eller vill du bara trolla?
Närå, bara en kontrollfråga.
 
useless useless skrev:
Nä, det måste vara minst 6 meter foderrör.
Djävulens advokat läser ju att det inte står var/hur de skall vara installerade. Dessutom står det "fodderrör" vad det nu är. 🤠
 
K Kane skrev:
Närå, bara en kontrollfråga.
Nja, finns inget adekvat berättigande i den.😆
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, finns inget adekvat berättigande i den.😆
Dåså, hur många borrade hål är OK bara summan av borrdjupen är 210 meter då?
 
K Kane skrev:
Dåså, hur många borrade hål är OK bara summan av borrdjupen är 210 meter då?
Nu spårar tråden ur lite. Håll er till verkligheten angående hål och det att snurra till det är inget bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Dåså, hur många borrade hål är OK bara summan av borrdjupen är 210 meter då?
Tycker att två hål som ts fått förslag på är rikligt.🙂
 
P
useless useless skrev:
Beror ju på vad som har avtalats också. Det står ju "Borrhål med ett borrdjup på 210 meter", inte "Ett borrhål..."
Så 420 borrhål på 50 cm gjorda med en Hiltimaskin hade varit ok?
 
P Peter787 skrev:
Så 420 borrhål på 50 cm gjorda med en Hiltimaskin hade varit ok?
Nej, de uppfyller inte kraven för Normbrunn-16.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
Hej,
Utan att vara expert på detta skulle jag kunna gissa att lösningen är likvärdigt eller kanske t.o.m. bättre än original borrning. Markvärmen bildas ju av solvörmen så den yttre skorpan tänker jag att vara varmare än. Dock har jag inget bevis för det.
Priset på borrning påverkas ofta hur djupt grundberget ligger på. Jag antar att det blir extra kostnad (för dig eller den som utför borrning). Det beror säkert på hur avtalet är mellan er och var ni överenskommit innan borrning.
 
Redigerat:
H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passkulle sade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
När vi skulle borra rekommenderat hål 200 m köpte jag 20 m till av borraren. Vid 130 m kom han i sand o vatten och borrningen gick MYCKET långsammare, så vi kom överens om ett snedborrat hål (för att hålen inte skulle vara för nära varandra) på 100 m utan pristillägg (10 m gratis för att hålen var för nära varandra vid ytan). Dessa hål, visade sig sedan, kunde jag få ut ca 15 kW effekt ur. Vid 16 kW frös vattnet i berget med 0 kW som resultat. Innan hade jag -4 grader ner och ca +3 grader upp.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Å Åsbjörn Ulvstig skrev:
När vi skulle borra rekommenderat hål 200 m köpte jag 20 m till av borraren. Vid 130 m kom han i sand o vatten och borrningen gick MYCKET långsammare, så vi kom överens om ett snedborrat hål (för att hålen inte skulle vara för nära varandra) på 100 m utan pristillägg (10 m gratis för att hålen var för nära varandra vid ytan). Dessa hål, visade sig sedan, kunde jag få ut ca 15 kW effekt ur. Vid 16 kW frös vattnet i berget med 0 kW som resultat. Innan hade jag -4 grader ner och ca +3 grader upp.
Om jag tolkar rätt vad du skriver så har du + 7 graders vinst (-4 - +3). Det låter ju bra. Jag har 200 m och jag får enbart 3-4 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.