B BSOD skrev:
Därför att tryckfall är tryckfall. Ditt antagande i texten om en fiktiv pump med olika verkningsgrad vid olika flöden är helt enkelt fel.
Vad är fel och vad är din egen hypotes angående avvikelsen i Rinkaby rörs tryckfallstabell?
 
B
G Gillar att bygga skrev:
Vad är fel och vad är din egen hypotes angående avvikelsen i Rinkaby rörs tryckfallstabell?
Du får fråga rinkabyrör om deras bedömning av tryckfall I tabellen.

Tryckfall I ett rörsystem påverkas av rörsystemets design, flödet i systemet, temperaturer, fluidens viskositet mera. Om tryckfallet är y, i ett givet rörsystem mellan punkt a och b, vid flödet x, så kommer y alltid vara konstant, oavsett pumpens varvtal, verkningsgrad, design med mera. Det är helt skilda delar. Blanda inte ihop tryckfall I systemet med pumpkurvan.

Tryckfallet i systemet kan du aldrig påverka genom ditt val av pump, inte vid ett givet flöde. Därav är ditt påstående om att de antar något om pumpens prestanda helt utan grund.

"Detta är inte helt logiskt men jag tror att eftersom de har med en pump med viss given prestanda i sitt exempel så har de tagit hänsyn till pumpens Q/H kurva. Alltså att vid ett högre tryck (mer förluster) så levererar pumpen mindre flöde och resultatet blir därmed också mindre förluster (faktorn 3,3 istället för 4)"

Exemplet i rinkabyrörs tabell är bara en enkel avläsning av tabellen de visar. I exemplet säger de ju bara om man byter dimension på slangen till nästa storlek, så halverar man tryckfallet med bibehållet fllöde genom slangen. De säger absolut ingenting alls om någon pumpkurva.
 
  • Gilla
NICHOLAS J
  • Laddar…
Ooh, smärta i min hjärna!!! :) Kommer fortfarande ihåg när brorsan installerade bergvärme och kom till mig eftersom han tyckte flödet var lite klent för flödet från den pump han köpt och han tyckte att jag kunde väl räkna på det eftersom jag läst maskinteknik för nästan 40 år sedan..... En halv dag senare efter att jag tröttnat på att dechiffrera kurvor och använde Churchill-ekvationen (Nej, inte Winston :) ) istället ihop med Darcy och lite annat så kom jag fram till att flödet var nog faktiskt mindre än det borde. Han ringde firman som installerat grejorna och de kom och skruvade så det blev lite bättre och sen var brorsan nöjd. Men jag ångrade att jag inte begärt ett flak med Staropramen istället för den sexpack jag fick. Det hade jag varit värd för den 40-åriga flashbacken till när man satt och svettades över flöden och tryckfall i krökar, ventiler och pumpar i olika dimensioner och undrade varför man inte valt humanistlinjen istället.
 
Precis som andra här i tråden så har även jag blivit nöjd med 2 borrhål - skillnaden i mitt fall var att det var planerat med 2 hål från början.

Vi är ett litet kluster med 5 fastigheter som har eget vatten från 2 dricksvattenbrunnar. Jag ville absolut inte orsaka saltvatteninträngning i någon av dem; alltså blev det 2x100m energibrunnar, ca 40-50m från närmsta dricksvattenbrunnen. De gradade borrhålen har ca 3 meter emellan sig och är seriekopplade.

Vid borrningen så var det första hålet som borrades rikt på vatten så det var goda nyheter, andra hålet borrades som planerat och hade mindre vatten. Brinetempen har varit nere på 0,6 grader som lägst när det var runt -20 i någon vecka 2019 eller 2020. Sista vintrarna har brinetempen knappt kommit under +2 men det beror nog mest på att jag begränsade kompressorn från original 8 till 6 kilowatt - huset behöver inte mer. Och varmvattnet har aldrig sinat.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Du har förstås rätt. Jag missade den raden i offerten när jag läste (i mobilen). Det blir svårt att neka en extra kostnad för foderrör.
Förhoppningsvis för TS så blir det inget extra för att det borrat 220 meter istället för 210. (Fast det står inget pris för extra meter i offerten.)

Däremot kan man konstatera att det inte hade varit gratis att flytta det andra borrhålet 20 meter bort från det första, eftersom det innebär minimum 16 meter extra grävning. Eller snarare lite drygt 20 meter, då man knappast vill gräva under huset. Så att flytta det andra borrhålet istället för att grada hade kostat ca 8000 kr extra. Om man ändå vill lägga de pengarna extra, så hade de nog varit bättre spenderade på att få 15-20 meter extra borrdjup på det andra hålet.
 
Om 2x110 fungerar lika bra som 1x210, varför då öht offerera det senare?
Borde vara dyrare mht större rigg..
 
V Väring skrev:
Om 2x110 fungerar lika bra som 1x210, varför då öht offerera det senare?
Borde vara dyrare mht större rigg..
Ambitionen var förmodligen att borra ett hål men på grund av dom geologiska förhållandena gick det inte, därför fick man dela upp totala borrdjupet på 2 hål
 
V Väring skrev:
Om 2x110 fungerar lika bra som 1x210, varför då öht offerera det senare?
Borde vara dyrare mht större rigg..
Fast en del saker blir ju dyrare - t.ex. de där sextusen extra för dubbel uppsättning foderrör. Sen är 210 meter inte ett ovanligt djup, så borrföretagens standardmaskiner borde väl klara det. Eller har de mindre maskiner ståendes också, som de kan ta på små jobb? Och räcker de till 110 meter?
 
  • Gilla
Väring
  • Laddar…
K Kapsyl skrev:
Ooh, smärta i min hjärna!!! :) Kommer fortfarande ihåg när brorsan installerade bergvärme och kom till mig eftersom han tyckte flödet var lite klent för flödet från den pump han köpt och han tyckte att jag kunde väl räkna på det eftersom jag läst maskinteknik för nästan 40 år sedan..... En halv dag senare efter att jag tröttnat på att dechiffrera kurvor och använde Churchill-ekvationen (Nej, inte Winston :) ) istället ihop med Darcy och lite annat så kom jag fram till att flödet var nog faktiskt mindre än det borde. Han ringde firman som installerat grejorna och de kom och skruvade så det blev lite bättre och sen var brorsan nöjd. Men jag ångrade att jag inte begärt ett flak med Staropramen istället för den sexpack jag fick. Det hade jag varit värd för den 40-åriga flashbacken till när man satt och svettades över flöden och tryckfall i krökar, ventiler och pumpar i olika dimensioner och undrade varför man inte valt humanistlinjen istället.
Du skulle fått köra Navier-Stoke för ett helt flak om det var jag 😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.