118 966 läst · 173 svar
119k läst
173 svar
Borrfirma borrade ett extra hål för bergvärme
Det är nog egentligen ingen som funderar på om lösningen är gångbar eller ej.
Frågan handlar ju mer om huruvida man kan räkna med samma prestanda som för ett hål på dubbla längden. Vilket ändå är det man gjort dimensioneringen efter och därmed betalat för.
Frågan handlar ju mer om huruvida man kan räkna med samma prestanda som för ett hål på dubbla längden. Vilket ändå är det man gjort dimensioneringen efter och därmed betalat för.
Ingen kan väl veta vad som finns på 100m djup?C Cerb skrev:
Förutsättningarna är ju dom dom är.
Om du läser igen vad jag skrev så instämde jag i "good enough".F finnemang skrev:
Däremot, ur en teoretisk synvinkel, så instämmer jag inte automatiskt i påståendet att det skulle vara en "precis lika bra" lösning. Och det tror jag inte heller de flesta borrare har kompetens att bedöma,
Det spelar väl ingen roll. Eftersom förutsättningarna är dom dom är?M MagHam skrev:
Det är å andra sidan extremt konstigt om det inte finns några friskrivningar alls, inte ens i ett standardavtal. Vilken borrfirma gör så?MathiasS skrev:
Mitt avtal är med värmepumpsinstallatören, de har antagligen ett eget avtal med borrfirman som kan innehålla sånt. Men i avtalet med mig skrev det inte med något sånt.K krfsm skrev:
Hålet har ca 20 cm diameter.J jonaserik skrev:Hur stort hål har du. slangarna är 40 mm och ska vara isolerade med armaflex 2 meter ut från grunden, gärna då med en byggplast lindad runt så den inte blir plaskvåt. Detta för att det inte ska bli is mot grundmuren. Många gör inte så med isoleringen, utan bara en skvätt genom grunden. Helt fel montage.
Sen varför att om det med två hål, som det skrivs om. Det är bra med flera hål, lugnare flöde i slangarna blir det och upptagning av värme blir bättre.
Medlem
· Värmlands län
· 59 inlägg
Tauno Ruuska skrev:Hej,
Utan att vara expert på detta skulle jag kunna gissa att lösningen är likvärdigt eller kanske t.o.m. bättre än original borrning. Markvärmen bildas ju av solvörmen så den yttre skorpan tänker jag att vara varmare än. Dock har jag inget bevis för det.
Priset på borrning påverkas ofta hur djupt grundberget ligger på. Jag antar att det blir extra kostnad (för dig eller den som utför borrning). Det beror säkert på hur avtalet är mellan er och var ni överenskommit innan borrning.
Om det vore så skulle det väl vara varmare på ytan än på 200 m djup. (Jag menade hur värmen skapas, inte hur den transporteras)M MagHam skrev:
Ang närhet mellan borrhålen. Siffran om 20 m är ju pga det är två olika brukare som då kan tänkas "stjäla" energi från varandra. I det här fallet är det samma brukare, samma värmepump. Så om det inte är någon signifikant nackdel med själva djupet på borrhålen så borde två borrhål med ett sammanlagd effektiv längd/djup som ett djupare borrhål vara helt likvärdigt även om de ligger nära varandra. Dvs inom rimlig gräns, 2 meter borde räcka.
Tauno Ruuska skrev:Jag har läst i nätet att ökning skulle vara enbart 1-2 grader/100m i Sverige? Om temperaturen ligger runt 4 grader på 100 m så undrar jag om inte två hål tillräckligt mycket avstånd sinsemellan och en parllellkoppling så är den lösningen som är ger mest energi. Fråga: varför är det 3-4 grader temp på 100m om ökningen är 1-2 grader/100m. Är solenergin skäl till det eller är det något annat som gör att yttre 100 meters djuphet blir varmare?
Från nätet:
Säsongsvariationerna i temperaturen kan ses ner till 15–20 meters djup. Markens
Medeltemperaturen i Sverige är väl runt 9-10 grader i söder och runt 0 i norr. Lägg på nån grad för ev snötäcke så får du "utgångstemperaturen" några meter ner. Räkna ett par grader per 100 m från den temperaturen. Dvs det är normalt betydligt varmare 100 meter ner i Sydsverige än i norr. ( Sen har du stor variation av vattenrörelser, sprickor, bergart, osv)Tauno Ruuska skrev:
Det känns fortfarande udda att en stor firma inte har några allmänna villkor alls och bara äter alla kostnader för riskerna kring borrning, men det kanske är så med just den firman. Eller att säljaren glömde bifoga bladet med allmänna villkor i just ditt fall.H Hazelberg skrev:
De uppgifterna skall stå i borrprotokollet men varför inte fråga dom som borrat istället.H Hazelberg skrev:
Stickan
Jag kan spekulera i varför denna regel inte följdes. För att flytta det andra hålet 20 meter längre behövde de en ny tillståndsansökan från den lokala myndigheten. En vanlig applikation innehåller en karta som visar var hål behöver borras. Att borra ett andra hål som inte överensstämmer med den godkända planen kan också utgöra en överträdelse.H Hazelberg skrev:
"Vanligen placeras borrhålen med ett avstånd på minst 20 meter från varandra, detta för att minimera risken för termisk kortslutning mellan borrhålen. I en del fall, framför allt när flera borrhål används i samma anläggning, kan avståndet mellan borrhålen minskas."TRJBerg skrev:Ang närhet mellan borrhålen. Siffran om 20 m är ju pga det är två olika brukare som då kan tänkas "stjäla" energi från varandra. I det här fallet är det samma brukare, samma värmepump. Så om det inte är någon signifikant nackdel med själva djupet på borrhålen så borde två borrhål med ett sammanlagd effektiv längd/djup som ett djupare borrhål vara helt likvärdigt även om de ligger nära varandra. Dvs inom rimlig gräns, 2 meter borde räcka.
https://www.sgu.se/samhallsplanering/energi/Geoenergi-geotermi-och-energilagring/bergvarme/