Tauno Ruuska Tauno Ruuska skrev:
Om jag tolkar rätt vad du skriver så har du + 7 graders vinst (-4 - +3). Det låter ju bra. Jag har 200 m och jag får enbart 3-4 grader.
Vad menar du med "vinst"? Skillnaden mellan utgående och ingående temperatur beror till största delen på flödeshastigheten. Sänker du farten på cirkulationspumpen blir skillnaden större, men du får inte mer energi från berget bara för det.
 
useless useless skrev:
Vad menar du med "vinst"? Skillnaden mellan utgående och ingående temperatur beror till största delen på flödeshastigheten. Sänker du farten på cirkulationspumpen blir skillnaden större, men du får inte mer energi från berget bara för det.
jag styr aldrig själv circulationspumpens hastighet. Den sköter om Nibe själv. Men aldrig sett mer än +4 grader som skillnader mellan in-och ut är. Inte pratar jag om pengar-,lotto-, eller annan pengarvinst. Men om man har -4 ner och +3 upp så har man lyckats få +7 grader värme ur marken. Capice?
 
Redigerat:
  • Gilla
MsTake
  • Laddar…
Tauno Ruuska Tauno Ruuska skrev:
jag styr aldrig själv circulationspumpens hastighet. Den sköter om Nibe själv. Men aldrig sätt mer än +4 grader som skillander mellan in-och ut är. Inte pratar jag om pengar-,lotto-, eller annan pengarvinst. Men om man -4 ner och +3 upp så har man lyckats få +7 grader värme ur marken. Capice?
Nej, du har förmodligen en lång kollektor med högt tryckfall så inte cirkulationspumpen orkar mer. Du får sämre verkningsgrad i kyllprocessen om skillnaden är 7 grader jämfört med 4. Därför ser din Nibepump till att hålla 4 grader.
 
useless useless skrev:
Nej, du har förmodligen en lång kollektor med högt tryckfall så inte cirkulationspumpen orkar mer. Du får sämre verkningsgrad i kyllprocessen om skillnaden är 7 grader jämfört med 4. Därför ser din Nibepump till att hålla 4 grader.
Låter vettigt. Jag har aldrig fördjupat mig på problematiken närmare eftersom mina grannar har samma siffror på deras anläggningar. Ansåg värdet vara normalt och om jag minns rätt så sägs det också i någon beskrivning som jag läste för länge sedan. Borrhålet är 200m djupt.
 
Ska inte vara några problem men koppla dem parallellt för att belasta hålen lika
 
Tauno Ruuska Tauno Ruuska skrev:
Låter vettigt. Jag har aldrig fördjupat mig på problematiken närmare eftersom mina grannar har samma siffror på deras anläggningar. Ansåg värdet vara normalt och om jag minns rätt så sägs det också i någon beskrivning som jag läste för länge sedan. Borrhålet är 200m djupt.
Här är mina siffror, men eftersom jag inte bor i huset för tillfället är temp. enbart +13 grader. Siffror sedan igår. Tappar wifi kontakt med Nibe då och då.
 
  • Appskärmbild som visar temperaturer på 1.7°C och 13.2°C i en värmepumpsöversikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi fick exakt samma problem när vi borrade för bergvärme förra året. Fick ett hål på 100m och ett på 110m. Då var bergborraren väldigt noga med att det skulle vara minst 20m mellan hålen som sen seriekopplades.
 
Tauno Ruuska Tauno Ruuska skrev:
Hej,
Utan att vara expert på detta skulle jag kunna gissa att lösningen är likvärdigt eller kanske t.o.m. bättre än original borrning. Markvärmen bildas ju av solvörmen så den yttre skorpan tänker jag att vara varmare än. Dock har jag inget bevis för det.
Priset på borrning påverkas ofta hur djupt grundberget ligger på. Jag antar att det blir extra kostnad (för dig eller den som utför borrning). Det beror säkert på hur avtalet är mellan er och var ni överenskommit innan borrning.
Värme från luften går bara ett par meter ner. Värmen längre ner kommer nerifrån (främst från det radioaktiva sönderfaller i jordens inre). Ju djupare, ju varmare. I snitt ca en grad per 30 meter, men det varierar mycket. På ert par meters djup är temperatur ungefär samma som luftens årsmedeltemperatur. I djupa gruvor är det väldigt varmt.
 
N Nedam skrev:
Vi fick exakt samma problem när vi borrade för bergvärme förra året. Fick ett hål på 100m och ett på 110m. Då var bergborraren väldigt noga med att det skulle vara minst 20m mellan hålen som sen seriekopplades.R
En fråga. Blir det inte bättre med en parallell koppling? Tänker på att vätskan (vatten+glukol) värms upp och om den redan uppvärmda vätskan körs ner i andra hålet så kan den inte samla lika mycket värme eftersom temperaturskillnaden mellan in- och utfödet minskar.? Eller kanske bättre sagt att skillnaden mellan inflödes temperatur och bergtemperatur minskar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
Enligt min upplevelse behöver du inte vara orolig det minsta utan bara vara glad. Vi var med om samma sak. Då borraren behöver hålla undan vattnet i hålet för att kunna borra så finns det mest trolig för mycket tillrinning av vatten i ditt hål. Borraren har inte pumpkapacitet att få upp det han behöver för att kunna borra djupare. När borraren hos oss gav upp (109m) låg vattenspegeln 50 cm från ytan. Du har fått ett hål som är det bästa av det bästa då vatten passerar och inte står still. För oss innebar det att vi ALLTID fick upp plusgrader från hålet oavsett hur hårt eller lång period som vi tryckte ner minus grader.
Att de borrade ett till för avtalets skull är väl bara bra, förutsatt att du inte behöver betala för foderrören till det hålet. Ett borr hål som de vinklar några grader på blir det långt mellan där nere i djupet.
Jag har borrat till 2 hus till, 210 meters hål och har inte samma kapacitet som i det första hålet som var sprängfyllt med vatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tauno Ruuska Tauno Ruuska skrev:
En fråga. Blir det inte bättre med en parallell koppling? Tänker på att vätskan (vatten+glukol) värms upp och om den redan uppvärmda vätskan körs ner i andra hålet så kan den inte samla lika mycket värme eftersom temperaturskillnaden mellan in- och utfödet minskar.? Eller kanske bättre sagt att skillnaden mellan inflödes temperatur och bergtemperatur minskar?
Jo, parallellkoppling är bättre. Dock blir det lite dyrare, så installatören kommer såklart hävda att seriekoppling blir lika bra.

Sen använder man inte glykol nu för tiden utan etanol.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tauno Ruuska Tauno Ruuska skrev:
En fråga. Blir det inte bättre med en parallell koppling? Tänker på att vätskan (vatten+glukol) värms upp och om den redan uppvärmda vätskan körs ner i andra hålet så kan den inte samla lika mycket värme eftersom temperaturskillnaden mellan in- och utfödet minskar.? Eller kanske bättre sagt att skillanden mellan inflödes temperatur och bergtemperatur minskar?
N Nedam skrev:
Vi fick exakt samma problem när vi borrade för bergvärme förra året. Fick ett hål på 100m och ett på 110m. Då var bergborraren väldigt noga med att det skulle vara minst 20m mellan hålen som sen seriekopplades.
Jag tänker så här att visst är det bättre ju längre du har mellan hålen om du av olika anledningar inte kan borra med samma grader.
En anledning till att man inte kan hålla avstånd mellan hålen kan vara att alla grannar har borrat och du inte ska försämra deras hål. En annan kan vara närheten till byggnader.
 
  • Gilla
Megaforce
  • Laddar…
H Hazelberg skrev:
Ska installera bergvärme och har godkänt offert som inkluderar 210 meters borrhål. Idag när de borrade märkte de att det var för mycket vatten i hålet när de kom ner till ca 110 meter och därför inte kunde fortsätta borra. På eget bevåg har de borrat ett till hål på ca 110 meter för att energin ska räcka till. De menar att detta blir en fullt likvärdig lösning.

Jag har några funderingar som jag gärna får ert perspektiv på:
- Stämmer det att 2 grundare hål är lika bra som 1 djupt? Tänker att temperaturskillnaden på olika djup borde ha en viss effekt.
- Inget har sagts om merkostnader för det extra hålet, och det fanns inga friskrivningar eller liknande i offerten. Är rädd att de ändå kan säga att de behöver höja priset, har de rätt till det eller ej? Vår budget passade precis som det var. Som sagt, jag informerades inte om det andra hålet förrän det redan var gjort.

Edit: Ett tillägg, borrhålen ser ut att bara ligga 1,5-2 meter ifrån varandra.
Så nära ska de inte ligga, jag hade liknande pga de körde sönde 3 kronor på 120 meter så de flyttade sekundära 15 meter och i annan vinkel
 
useless useless skrev:
Jo, parallellkoppling är bättre. Dock blir det lite dyrare, så installatören kommer såklart hävda att seriekoppling blir lika bra.

Sen använder man inte glykol nu för tiden utan etanol.
När gick man över? Min installerades 2015. Vätskan luktar som ”S…tan” vill jag minnas. Absolut inte som ren sprit.
 
A AndersMN skrev:
Värme från luften går bara ett par meter ner. Värmen längre ner kommer nerifrån (främst från det radioaktiva sönderfaller i jordens inre). Ju djupare, ju varmare. I snitt ca en grad per 30 meter, men det varierar mycket. På ert par meters djup är temperatur ungefär samma som luftens årsmedeltemperatur. I djupa gruvor är det väldigt varmt.
Jag har läst i nätet att ökning skulle vara enbart 1-2 grader/100m i Sverige? Om temperaturen ligger runt 4 grader på 100 m så undrar jag om inte två hål tillräckligt mycket avstånd sinsemellan och en parllellkoppling så är den lösningen som är ger mest energi. Fråga: varför är det 3-4 grader temp på 100m om ökningen är 1-2 grader/100m. Är solenergin skäl till det eller är det något annat som gör att yttre 100 meters djuphet blir varmare?

Från nätet:
Säsongsvariationerna i temperaturen kan ses ner till 15–20 meters djup. Markens årsmedeltemperatur på 100 meters djup ligger normalt mellan 3–10⁰C. Marktemperaturen påverkas också av värmeläckage från byggnader, grundvattnets rörelser och klimatförändringar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.