119 208 läst · 173 svar
119k läst
173 svar
Borrfirma borrade ett extra hål för bergvärme
Så din bedömning är att hålen nog ligger för tätt ändå? Jobbigt läge i så fall, då måste jag ta in 2nd opinion som någon tipsade om och det lär ju också kosta...useless skrev:
Klipp från normbrunn 16:H Hazelberg skrev:Ingår 6 meter foderrör i offerten. Vi har väldigt nära till berg, någon meter max. Men har läst att man alltid sätter minst 6 meter ändå, i så fall kommer det ju dubblera behovet av foderrör vilket går på 6k extra. Muntligt sades det innan att vi skulle klara oss med det inkluderade foderröret eftersom vi har så nära till berg.
"Brunnen ska vara tät ner till minst två m i fastberg och minst sex meter från markytan. Det innebär i praktiken att man inte kan fodra brunnen med mindre än sex meter foderrör."
Tyvärr tenderar gradade hål att räta upp sig ju djupare man kommer på grund av tyngdkraften, så man kan inte räkna med att det fortsätter i 8 graders vinkel ända ner till botten.H Hazelberg skrev:Det är gradat, första hålet med 2 grader och andra hålet med 8 grader i motsatt väderstreck. Jag kanske inte har räknat rätt men jag får det till 19 meters avstånd vid 110 meters djup vilket ju blir knappt 10m på mitten. Plus avståndet på ytan då, 1,5m uppskattningsvis. Sen är de inte färdiga med andra hålet än utan ska fortsätta imorgon och det skulle ev bli lite djupare än 110 meter vilket skulle hjälpa något.
Kan det vara en räddande faktor att vattenflödet är så bra, så att effekten blir bra även om de ligger för tätt?
Å andra sidan är 20-metersgränsen vald för att borrhålen inte ska påverka varandra, så även om det bara blir 10 meter i snitt så kommer det inte bli katastrof. särskilt inte om man borrar det andra hålet lite djupare.
Så jag tycker inte ni behöver vara så oroliga om ni inte har ett stort/energikrävande hus så de ursprungliga 210 metrarna är snålt tilltaget redan från början.
Ja det där blir ju inte kul då, så som offerten är formulerad kan de ju då hävda att det behövdes 12 meter rör. Däremot står det i offerten 1 hål på 210 meter, och den extra kostnaden har ju uppstått för att de fick frångå det...K Keld skrev:
Jo. Det blir ju större energiuttag från två normala villor jämfört med en. Och, som sagt var, 20-metersregeln är för att två villor ska kunna få sin energi utan att påverka varandra nämnvärt, så jag tror TS kommer bli nöjd.A AndersS skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 591 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 591 inlägg
Stämmer. Hålen kan avvika tiotals meter på vanligt brunnsdjup. Finns foliation i berget så kan hålet följa denna istället.useless skrev:Tyvärr tenderar gradade hål att räta upp sig ju djupare man kommer på grund av tyngdkraften, så man kan inte räkna med att det fortsätter i 8 graders vinkel ända ner till botten.
Å andra sidan är 20-metersgränsen vald för att borrhålen inte ska påverka varandra, så även om det bara blir 10 meter i snitt så kommer det inte bli katastrof. särskilt inte om man borrar det andra hålet lite djupare.
Så jag tycker inte ni behöver vara så oroliga om ni inte har ett stort/energikrävande hus så de ursprungliga 210 metrarna är snålt tilltaget redan från början.
Jag tror det blir bra. I värsta fall tillkommer kostnad för ett extra foderrör.
Japp, ser ut att bli 6000 kr extra för foderrör. Surt, men är väl bara att hosta upp.Karrock skrev: