TRJBerg TRJBerg skrev:
Pratar vi om vanligt folk så vill inte banken låna ut till pensionärer pga:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Konstigt då min far som är 75 år precis fått sitt andra lånelöfte
Kan vi inte enas om att ett lån man har, har man. Ett lån man vill få, kan det hända att man inte får.
 
  • Gilla
Erikhall och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan vi inte enas om att ett lån man har, har man. Ett lån man vill få, kan det hända att man inte får.
Och vill man få ett lån som man inte får så brukar det finnas en anledning som inte är ålder utan ekonomi.
Kan vi enas om det?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Eftersom man får göra olika stora avdrag på lånekostnader så kan det vara en god idé att inte ha mer än 100k i ränteutgifter per person och år då man inte får göra lika mycket avdrag, så utöver 50% kan det vara en nivå att ha koll på då det blir som om räntan är högre över den nivån

efter ha bränt mig på börsen amorterar jag så mycket jag har råd med även under 50%..

är man säker på sin sak låter det ju teoretiskt som en bra idé om man lyckas få pengarna att växa innan något dramatiskt händer så det snabbt går att betala av lånet.

Det är inte alltid huspriserna går upp, köpa i högkonjunktur och sälja i lågkonjunktur eller att något nytt fel på huset dyker upp eller båda på en gång , förra huset gick vi back 700k eller 23% av husets värde (inkl kostnader för renoveringar och relativt inflationen) på efter ha bott i det i 6år

i händelse av att räntorna drar iväg till de skräcknivåer som var på 80- och 90- talen kan det vara bra att ha så lite lån som möjligt..

Ett annat skräckscenario är skilsmässa då lånet hoppar upp till 75% belåning om man slutat amortera vid 50% och om man tänker bo kvar i huset blir det dyrt (om man nu inte tjänat massa pengar på börsen och det råkar vara rätt tillfälle att sälja av sina fonder/aktier), har man lyckats amortera av allt blir det 50%, på en sajt som byggahus med folk som brinner för att ta hand om sitt hus kan det vara trevligt att kunna bo kvar om det skulle hända...
 
Redigerat:
  • Gilla
Benrul och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och just därför tycker jag riskspridning är bra och att ha alla ägg i samma korg (fastighet) mindre bra. 🙂
Jag har ingen annan uppfattning än din. Att sprida sina risker och möjligheter är klokt. Själv äger jag (Inte banken) min villa + en halv till. Aktiefonder, räntefonder, guld, silver och kontanter i en oroväckande snabb ökning. Något jag luftade i en annan tråd.
Det jag med en dåres envishet opponerar mig emot är de som inbillar sig att morgondagen är en spegelbild av gårdagen.

Tog för övrigt och investerade lite i en ny leksak nyss, som jag TROR kan ge en god förtjänst när den säljes. Kommer en ny oljekris får nog hemin stanna hos mig istället.

Svart bil parkerad framför en röd ladan med vita fönster och en grön dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intet
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
TRJBerg
A Argastesnickaren skrev:
Och vill man få ett lån som man inte får så brukar det finnas en anledning som inte är ålder utan ekonomi.
Kan vi enas om det?
Eftersom referensen till åldern är primärt baserat på just ekonomin är din kommentar dum.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Intet skrev:
Jag har ingen annan uppfattning än din. Att sprida sina risker och möjligheter är klokt. Själv äger jag (Inte banken) min villa + en halv till. Aktiefonder, räntefonder, guld, silver och kontanter i en oroväckande snabb ökning. Något jag luftade i en annan tråd.
Det jag med en dåres envishet opponerar mig emot är de som inbillar sig att morgondagen är en spegelbild av gårdagen.

Tog för övrigt och investerade lite i en ny leksak nyss, som jag TROR kan ge en god förtjänst när den säljes. Kommer en ny oljekris får nog hemin stanna hos mig istället.

[bild]

Intet
Den leksaken får du nog se som leksak ;) Chrysler höjs aldrig i värde och specifikt en 300 på det. Får man ju för fickpengar idag.

Håller dock tummarna för dig att bromsarna inte börjar jävlas med dig, och i synnerhet elsystemet :D
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Det finns svarta svanar.
Jobbar du på bank?
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Eftersom referensen till åldern är primärt baserat på just ekonomin är din kommentar dum.
Då vänder vi på det.
En 20 åring utan inkomst vill låna pengar att köpa hus samt en pensionär med huset betalt och hyfsad pension som vill låna upp några hundra tusen för renoveringar.
Vem har störst chans att få lån?
 
  • Gilla
mersault och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Den leksaken får du nog se som leksak ;) Chrysler höjs aldrig i värde och specifikt en 300 på det. Får man ju för fickpengar idag.

Håller dock tummarna för dig att bromsarna inte börjar jävlas med dig, och i synnerhet elsystemet :D
Allt detta känner jag till. Därav priset. 10.000. Det borde jag få igen med en regäl råge och lite tur nu när jag släckt alla färgglada lampor.

TS. Att amortera i en osäker tid TROR jag är det minst dåliga för det är sällan en god idé att samäga ett hus med en lynnig främling.
 
  • Gilla
Benrul
  • Laddar…
TRJBerg
A Argastesnickaren skrev:
Då vänder vi på det.
En 20 åring utan inkomst vill låna pengar att köpa hus samt en pensionär med huset betalt och hyfsad pension som vill låna upp några hundra tusen för renoveringar.
Vem har störst chans att få lån?
En 20 åring som är multimiljonär vill låna pengar att köpa hus samt en pensionär som är hemlös och usel pension som vill låna upp några hundra tusen för renoveringar.
Vem har störst chans att få lån?

Lika dåligt exempel.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
En 20 åring som är multimiljonär vill låna pengar att köpa hus samt en pensionär som är hemlös och usel pension som vill låna upp några hundra tusen för renoveringar.
Vem har störst chans att få lån?

Lika dåligt exempel.
Nix
Exemplen visar precis det jag sagt hela tiden.
Det är inte åldern utan den disponibla inkomsten som styr om du får låna.
Länka gärna till motsatsen.
Att det är svårare (inte omöjligt) att få lån efter pensionen är ju på grund av att inkomsterna sjunker inte på grund av ålder!!!
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
S
A Argastesnickaren skrev:
Nix
Exemplen visar precis det jag sagt hela tiden.
Det är inte åldern utan den disponibla inkomsten som styr om du får låna.
Länka gärna till motsatsen.
Att det är svårare (inte omöjligt) att få lån efter pensionen är ju på grund av att inkomsterna sjunker inte på grund av ålder!!!
Och större risk att två blir en, beroende på ålder såklart.
 
En 20-åring med fast anställning eller en pensionär med samma bruttoinkomster ska låna på/till ett hus med samma värde, vem har störst chans att få lån och skiljer det något i hur mycket man får låna?
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
A Argastesnickaren skrev:
Nix
Exemplen visar precis det jag sagt hela tiden.
Det är inte åldern utan den disponibla inkomsten som styr om du får låna.
Länka gärna till motsatsen.
Att det är svårare (inte omöjligt) att få lån efter pensionen är ju på grund av att inkomsterna sjunker inte på grund av ålder!!!
Du är tröttsam.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En 20-åring med fast anställning eller en pensionär med samma bruttoinkomster ska låna på/till ett hus med samma värde, vem har störst chans att få lån och skiljer det något i hur mycket man får låna?
Och hur mycket mera i pension behövs kontra en inkomst via anställning för att få låna samma belopp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.