D Dilato skrev:
En 20-åring med fast anställning eller en pensionär med samma bruttoinkomster ska låna på/till ett hus med samma värde, vem har störst chans att få lån och skiljer det något i hur mycket man får låna?
Vet faktiskt inte och har någon ett svar så gärna för mig:)
Ska ju inte vara nån större skillnad men som med allt annat så är det ju människor som bedömer.
Dock så ska det ju vara inkomsterna som styr hur mycket man får låna.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du är tröttsam.
Kan du utveckla din analys så även jag förstår?
 
  • Gilla
  • Haha
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Vet faktiskt inte och har någon ett svar så gärna för mig:)
Ska ju inte vara nån större skillnad men som med allt annat så är det ju människor som bedömer.
Dock så ska det ju vara inkomsterna som styr hur mycket man får låna.
Belåningsgrad styr också kreditbeslutet. En pensionär som ska låna ca 50% av värdet är inte en högriskkund för banken. En pensionär får sällan lägre inkomst….
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Allt detta känner jag till. Därav priset. 10.000. Det borde jag få igen med en regäl råge och lite tur nu när jag släckt alla färgglada lampor.

TS. Att amortera i en osäker tid TROR jag är det minst dåliga för det är sällan en god idé att samäga ett hus med en lynnig främling.
Att amortera huset är bra i alla tider, om man vill investera mer så kan man amortera lite mindre och vill man amortera mer så kan man göra det. Att göra 0 kr är trams.
 
  • Gilla
Byggahus48 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du är tröttsam.
Han har ju inte helt fel egentligen.
Om du är pensionär med den där pensionen de ältar på aftonbladet hela tiden så har du svårt att ta lån självklart, för att du har för låg pension.
Har du däremot en pension som motsvarar en städares heltidslön eller valfritt med runt 20 ut i handen så är det inte större problem att få lån.

Och har man som 25 åring en sån lön som jag hade när jag körde färdtjänst (sämst i sverige) så fick man inga lån alls nästan. typ.
 
Varför ska man välja? Jag röstar för full amortering OCH fondinvesteringar.
 
  • Gilla
robhol och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
En pensionär får sällan lägre inkomst….
Du, om 8 år tar en av mina tjänstepensioner "slut" då försvinner 9000/mån efter skatt..
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du, om 8 år tar min tjänstepension "slut" då försvinner 9000/mån efter skatt..
Det kan banken kolla upp innan.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan banken kolla upp innan.
Det kan så vara men du sa att en pensionär sällan får sänkt inkomst, jag påstår att det är hyfsat vanligt.

För resten, är det så att alla banker har full insikt i alla mina pensioner och dessas löptider (jag tänker banksekretess men det kanske inte finns)?
 
R
I Intet skrev:
Det jag opponerar mig emot, är den okunnighet av ordens betydelse som florerar i denna tråd. "Säkra fonder" etc. de existerar inte. Det ända säkra, är ett obelånat hus. För om allt runt omkring en, rasar samman, står huset kvar.
Därmed inte sagt, att amotering alltid är den bästa sparformen.

Intet
Nej, det är inte säkert. Speciellt fel är det när du skriver "står huset kvar". Är det något som är bevisat så är det att hus inte alltid står kvar. Speciellt nu med stora klimatförändringar.

Jag tycker nog att det finns fonder som är minst lika säkra som hus när det gäller värdet.
 
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kan så vara men du sa att en pensionär sällan får sänkt inkomst, jag påstår att det är hyfsat vanligt.

För resten, är det så att alla banker har full insikt i alla mina pensioner och dessas löptider (jag tänker banksekretess men det kanske inte finns)?
Banken kan begära att kunden visar utdrag på samtliga pensioner. Jag pratar inte om tillfälliga pensionspengar utan garantipensionen m.fl.
 
R RoAd skrev:
Nej, det är inte säkert. Speciellt fel är det när du skriver "står huset kvar". Är det något som är bevisat så är det att hus inte alltid står kvar. Speciellt nu med stora klimatförändringar.

Jag tycker nog att det finns fonder som är minst lika säkra som hus när det gäller värdet.
Ursäkta. Jag generaliserande lite lätt. Naturligtvis har det hänt att hus rasat ihop ståendes på brinken till en älv. Men de allra flesta står kvar tills döddagar ifall de underhålls, såvida det inte står bredvid ett sjukhus eller skola i Gaza eller andra platser där civila slaktas.
Men det scenariot ingick väl ändå inte i TS ekvation? Att hus i framtiden kommer att utsättas för större faror än idag. Ja, det får framtiden utvisa likt dina säkra fonder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn
B bygges skrev:
Lånar man till bil med ex 0,74% ränta går det att
Var hittar jag detta billån?
Är det en fantasi eller på riktigt?
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Var hittar jag detta billån?
Är det en fantasi eller på riktigt?
Tesla erbjuder 0.74% till privatpersoner som köper en ny modell Y, 1.99% om man köper en modell 3.
 
  • Gilla
  • Wow
HenrikHuslöse och 4 till
  • Laddar…
B
Unikt namn Unikt namn skrev:
Var hittar jag detta billån?
Är det en fantasi eller på riktigt?
Tesla.se, kräver dock kontantinsats på 110 k.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.