sysmali sysmali skrev:
Underbart! Vad krävs mer?

OnT. Fakta eller känslor - vilken sida står du på? Man kan vara båda :)
Tack för att du välkomnar mig som ny.
Läste du mitt inlägg?

lutorm lutorm skrev:
Jag är en investeringsfan men det där skulle jag inte lita på. Det är väl inte så många här som var investerade på 70-talet men nedgångar på 5 år kan mycket väl hända, och i kombination med hög inflation kan det vara riktigt illa för den som behöver använda pengarna just då. Vi har haft otrolig tur, historiskt sett, de senaste 20 åren. Men det är nog hybris att tro att 70-talets förhållanden inte kan hända igen.
Just när det kommer till aktier så har jag tjänat respektive förlorat i många olika branscher. En sak som däremot funkat de senaste 30 åren är att köpa bankaktier när P/E-talet är runt 8 och sälja när det passerat 11. Det kräver lite uthållighet, men det ger också en ganska ok direktavkastning (utdelningar) och har fungerat för alla de fyra storbankerna.

Jag vidhåller att känslan av att vara skuldfri är värd så många miljoner….

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B
sysmali sysmali skrev:
Även jag har förlorat relativt mycket pengar på aktier.

Önskar att jag hade tagit till mig den historiska matematiska informationen gällande breda billiga indexfonder tidigare. Dvs samma information som delges i denna tråd.
🍀 Vi kan lämna denna diskussion därhän.
🍀 Var och en är sin egen lyckas smed.
🍀 Jag gillar att ha en bra trygg och säker ekonomisk situation (men klart krig rår ingen över). Att äga min bostad och ha pengar över är VIKTIGT FÖR MIG! Och det räcker för mig.
🍀 Anser att jag med mina förutsättningar, skapat ett bra ekonomiskt liv för mig. Kan köpa och göra vad jag vill. Vara generös mot de jag väljer att stötta; tre vuxna barn och kompisar.
🍀 Allt jag har, har jag skapat själv och det är min väg. Du väljer din väg och jag önskar dig all lycka med vad du än väljer.

• Gilla
  • Älska
robhol och 4 till
  • Laddar…
sysmali
H Heidelbeere skrev:
Tack för att du välkomnar mig som ny.
Läste du mitt inlägg?
Läste du mitt? Om du vill fortsätta dialogen som inte verkar ha med topic att göra, så är du välkommen att ta det i PM.

B
B Byggahus48 skrev:
🍀 Vi kan lämna denna diskussion därhän.
🍀 Var och en är sin egen lyckas smed.
🍀 Jag gillar att ha en bra trygg och säker ekonomisk situation (men klart krig rår ingen över). Att äga min bostad och ha pengar över är VIKTIGT FÖR MIG! Och det räcker för mig.
🍀 Anser att jag med mina förutsättningar, skapat ett bra ekonomiskt liv för mig. Kan köpa och göra vad jag vill. Vara generös mot de jag väljer att stötta; tre vuxna barn och kompisar.
🍀 Allt jag har, har jag skapat själv och det är min väg. Du väljer din väg och jag önskar dig all lycka med vad du än väväljer.
Det är jättebra, försök dock ha lite mer ödmjukhet inför matematik, statistik och erfarenheter på gruppnivå och inte individnivå. Alla har inte haft turen till de förutsättningar du beskriver att du haft och försöker därför utifrån den kunskap som finns optimera sin ekonomiska situation.

Som tidigare beskrivits finns också helt andra synsätt där man vill leva medan hälsan är god. Att planera för att amortera hela livet och vara skuldfri på ålderns höst är helt enkelt inte ett givet mål. Hela uppfattningen att skulder är negativt är något som kan ifrågasättas även om jag förstår att det är svårt att förstå för dig.

• Gilla
Blåis och 4 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Läste du mitt? Om du vill fortsätta dialogen som inte verkar ha med topic att göra, så är du välkommen att ta det i PM.
Jag får andnöd.
Trist attityd mot oss NYA.

• Älska
sysmali
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
Läste du mitt?
[länk]
När tillåts man ha en åsikt här?
Hur länge är man NY?
Vad kan andnöd resultera i?

H Heidelbeere skrev:
När tillåts man ha en åsikt här?
Hur länge är man NY?
Vad kan andnöd resultera i?
Andnöd
H Heidelbeere skrev:
UNDERBART.
Tack.
Känner mig välkommen.
DET dyker upp NYA.
När får man ha en åsikt i detta forum?
Hur många inlägg om nonsens krävs innan substans?

J Jonasdzm skrev:
Om man tänker sig att målet är att bli skuldfri, då hade jag höjt amorteringen till kanske 15 000 i månaden så att jag kan ta 50år ÷ 3 = 17 år att bli skuldfri.
Om du kan bli skuldfri på 17 år och dessutom sannolikt under de åren spara ganska stora pengar på minskade räntebetalningar föreslår jag att du gör det,
B Boan skrev:
Leasingbolag tjänar ju pengar, det är liksom hela tanken....
Banker/bolåneinstitut tjänar ju pengar, det är liksom hela tanken tycker jag du istället bör skriva i denna tråd.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du kan bli skuldfri på 17 år och dessutom sannolikt under de åren spara ganska stora pengar på minskade räntebetalningar föreslår jag att du gör det,

Banker/bolåneinstitut tjänar ju pengar, det är liksom hela tanken tycker jag du istället bör skriva i denna tråd.
Jag är NY men försöker ändå sticka ut hackan och svara.
Den dag då inkomst av tjänst upphör så försvinner även möjligheten att låna pengar.
Hoppas att ingen snöflinga får andnöd av detta.

• Haha
Intet
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
Jag är NY men försöker ändå sticka ut hackan och svara.
Den dag då inkomst av tjänst upphör så försvinner även möjligheten att låna pengar.
Hoppas att ingen snöflinga får andnöd av detta.
Om du har tillräckligt hög pension är jag helt övertygad om att du kommer att få låna pengar, det behöver finnas tillräckligt kvar att leva på för att man ska bevilja dig ett lån.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om du har tillräckligt hög pension är jag helt övertygad om att du kommer att få låna pengar, det behöver finnas tillräckligt kvar att leva på för att man ska bevilja dig ett lån.
Jag har ställt frågan till SHB.
Inkomst av tjänst är det som gäller där.
Vad baserar du din övertygelse på?

H Heidelbeere skrev:
Gör det även svårt att betala ränta på lånade pengar…….

T Taxture skrev:
Gör det även svårt att betala ränta på lånade pengar…….
Inte svårt att ha en avkastning > räntan.....
Och dessutom ett fritt kapital....
Som kan användas när banken inte vill låna pengar ut trots låg/obefintlig skuldsättning....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.