B
S Sthlm_ skrev:
Kudos! Och vilken tur att du lyckades komma ifrÄn hyresrÀtten. Men har man Àgt sin bostad sÄ pass lÀnge som du har sÄ hade det ju snarare varit en bedrift att inte vara miljonÀr. Givet att din kÄk stigit med 700%.
🍀 Kanske var otydlig. Min hyresrĂ€tt omvandlades till bostadsrĂ€tt. Vi som bodde i hyresfastigheten bildade en bostadsrĂ€ttsförening nĂ€r hyresvĂ€rden skulle sĂ€lja huset. DĂ„ vi bildat en bostadsrĂ€ttsförening innan fastigheten skulle sĂ€ljas, hade vi ”förköpsrĂ€tt” nĂ€r fastigheten vĂ€l kom ut till försĂ€ljning. Vi hyresgĂ€ster betalade bara vĂ„r del av fastigheten.
 
S
B Byggahus48 skrev:
🍀 Kanske var otydlig. Min hyresrĂ€tt omvandlades till bostadsrĂ€tt. Vi som bodde i hyresfastigheten bildade en bostadsrĂ€ttsförening nĂ€r hyresvĂ€rden skulle sĂ€lja huset. DĂ„ vi bildat en bostadsrĂ€ttsförening innan fastigheten skulle sĂ€ljas, hade vi ”förköpsrĂ€tt” nĂ€r fastigheten vĂ€l kom ut till försĂ€ljning. Vi hyresgĂ€ster betalade bara vĂ„r del av fastigheten.
Jag förstod. DĂ€rav mitt ”tur att du kom frĂ„n hyresrĂ€tten” (Ă€ven om det kanske inte var pĂ„ ditt initiativ).

Edit/lite snabb pÄ att trycka sÀnd
 
B Byggahus48 skrev:
Har aktier.
B Byggahus48 skrev:
Att investera i olika saker Àr sÀllan/aldrig sÀkert.
B Byggahus48 skrev:
och UTAN RISK
Jag fĂ„r inte ihop dina uttalanden. đŸ€”đŸ˜‰
 
B
B bygges skrev:
Man ska nog helst inte grunda ekonomiska beslut pÄ kÀnslor nej.

Jag har garanterat inte uppfunnit nĂ„gon metod. Är det sĂ„ du ser pĂ„ detta, att en okĂ€nd person pĂ„ ett forum har lanserat en ny teori kring amortering? Jag tycker det Ă€r skrĂ€mmande om jag ska vara uppriktig.

Vad har det för relevans med alla dina egna ekonomiska prestationer I denna trÄd? Det Àr fantastiskt att du köpt för 90k och sÄlt för 750k ett par Är senare, med sÄdana förutsÀttningar Àr det förstÄs svÄrt att misslyckas. Om du nu Àr sÄ duktig pÄ affÀrer, varför skulle det gÄtt sÀmre om du amorterat lite mindre och i stÀllet investerat mer? Inte för att det verkar behövas, men hypotetiskt?
🍀 Okej, jag tar det en gĂ„ng till. JAG VILLE INTE SPELA! Jag ville göra trygga affĂ€rer som inte gjorde mig sömnlös. Är det verkligen sĂ„ svĂ„rt att förstĂ„?
🍀 Min ekonomiska vĂ€g berĂ€ttade jag bara för att visa varför jag tycker man ska amortera. Att vara skuldfri och Ă€ndĂ„ ha rĂ„d med ett bra liv Ă€r guld vĂ€rt.
🍀 Men du; jag frĂ„gade hur det ser ut för dig
..😎😉
 
  • Gilla
bygges
  • Laddar…
sysmali
H Heidelbeere skrev:
UNDERBART.
Tack.
KÀnner mig vÀlkommen.
DET dyker upp NYA.
Jag slarvade med citeringen. Provar igen.

Jag fĂ„r lite andnöd nĂ€r det dyker upp nya i trĂ„den med bestĂ€mdhet hĂ€vdar att SJÄLVKLART ska man amortera pga den sköna KÄNSLAN att vara skuldfri.

Amortera maximalt om du kĂ€nner dig tryggare, men inse att det historiskt inte varit det bĂ€sta ekonomiska valet. Även om du gjort massor av lyckade affĂ€rer och Ă€r rik som ett troll.
 
  • Gilla
BlÄis och 3 till
  • Laddar…
B
Alfredo Alfredo skrev:
Jag fĂ„r inte ihop dina uttalanden. đŸ€”đŸ˜‰
🍀 Aktierna jag har Ă€r bara ”leksaker”. Spelar ingen roll i mitt liv om jag förlorar dem. Har inte aktivt arbetat med dem, bara tittat pĂ„. Har inte betalat för dem, dĂ„ man fick dem i en transaktion nĂ€r man fick aktier i förhĂ„llande till hur mycket lĂ„n man hade (minns inte vilket bolag dock)
Sedan försvann de aktier man hade och man fick vÀlja pÄ andra aktier istÀllet. Har max betalat 5000, idag vÀrda 125000.
 
  • Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Min situation: EnsamstÄende (sÀrbo och utfluget "barn"), konsult i eget AB, villa ca 220 kvm (vÀrd 4,5 - 5 MSEK med belÄning pÄ 1,8 MSEK), bilintresserad

Bil
Vad det gÀller bruksbilen sÄ ska den som bara ska funka sÄ vill jag ha en relativt ny/modern bil (kör elbil) och med eget AB sÄ Àr företagsleasing perfekt.
Nöjes/sommarbilen Àger jag utan lÄn, Àven om relativt ny sÄ kÀnns det bÀttre att Àga den.

Huset
100% rörliga lÄn med förhandling om rÀnterabatt varje Är (i skrivande stund 4,51% i rÀnta)
Jag tycker det kÀnns bra att amortera 1000 kr/mÄn bara för att det sakta ska sjunka men egentligen Àr det sÄ lite sÄ man hade kunnat strunta i det helt....men kÀnns ÀndÄ bra med 1000 kr/mÄn

Övrigt fritt kapital sĂ€tter jag in i diverse fonder, nu i vĂ„r har jag renoverat ett badrum för 300 KSEK (inga extra lĂ„n) sĂ„ sparandet i fonder har varit mindre och Ă€ven anvĂ€nt en del av fond-kapitalet för renoveringen.

Övriga fonder har i skrivande stund en uppgĂ„ng +17,26%

Amortering likstÀller jag med en rÀntefond/sparkonto,
Jag har inga rÀntefonder (sÄ amorterar istÀllet), utan index och en del branschfonder

Jag tycker det Àr bra med en balans mellan amortering och fondsparande, hur mycket man lÀgger i vardera hink beror pÄ den egna situationen men jag tycker absolut det Àr fördel med fondsparande
 
  • Gilla
  • Älska
Broker och 2 till
  • Laddar…
B
S Sthlm_ skrev:
Jag förstod. DĂ€rav mitt ”tur att du kom frĂ„n hyresrĂ€tten” (Ă€ven om det kanske inte var pĂ„ ditt initiativ).

Edit/lite snabb pÄ att trycka sÀnd
🍀 Nja, det var faktiskt pĂ„ mitt initiativ! Jag utbildade mig till fastighetsmĂ€klare just dĂ„ och hade precis lĂ€rt mig om detta med förköpsrĂ€tten. AlltsĂ„ gick jag och nĂ„gra andra runt i fastigheten och övertygade andra hyresgĂ€ster om förtrĂ€ffligheten att bilda en bostadsrĂ€ttsförening innan försĂ€ljning pĂ„ öppna marknaden.
🍀 Började aldrig jobba som mĂ€klare. NĂ€r jag var klar, insĂ„g jag att jag INTE VILLE SÄLJA FASTIGHETER, jag ville KÖPA FASTIGHETER. Hade dock nytta av det jag lĂ€rde mig pĂ„ utbildningen, men Ă€r ingen sĂ€ljare.
 
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
B
sysmali sysmali skrev:
Jag slarvade med citeringen. Provar igen.

Jag fĂ„r lite andnöd nĂ€r det dyker upp nya i trĂ„den med bestĂ€mdhet hĂ€vdar att SJÄLVKLART ska man amortera pga den sköna KÄNSLAN att vara skuldfri.

Amortera maximalt om du kĂ€nner dig tryggare, men inse att det historiskt inte varit det bĂ€sta ekonomiska valet. Även om du gjort massor av lyckade affĂ€rer och Ă€r rik som ett troll.
🍀 Blir sĂ„Ă„Ă„Ă„ glad nĂ€r det finns de som sett ”historiska val” innan de ens intrĂ€ffat
🍀 Att se i backspegeln funkar ju för alla.
🍀 I rĂ€ttvisans namn borde man kanske ocksĂ„ namnge alla felaktiga satsningar folk gjort. (Även jag pĂ„ t ex Ericsson aktien)
 
  • Wow
sysmali
  • Laddar…
sysmali
B Byggahus48 skrev:
🍀 Blir sĂ„Ă„Ă„Ă„ glad nĂ€r det finns de som sett ”historiska val” innan de ens intrĂ€ffat
🍀 Att se i backspegeln funkar ju för alla.
🍀 I rĂ€ttvisans namn borde man kanske ocksĂ„ namnge alla felaktiga satsningar folk gjort. (Även jag pĂ„ t ex Ericsson aktien)
Även jag har förlorat relativt mycket pengar pĂ„ aktier.

Önskar att jag hade tagit till mig den historiska matematiska informationen gĂ€llande breda billiga indexfonder tidigare. Dvs samma information som delges i denna trĂ„d.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
I rĂ€ttvisans namn borde man kanske ocksĂ„ namnge alla felaktiga satsningar folk gjort. (Även jag pĂ„ t ex Ericsson aktien)
Och jag pÄ Telia. Köpte full pott. För vad kan gÄ fel. Historiskt har Statens utförsÀljning varit en god affÀr. SÄ fel jag hade. Lita aldrig pÄ dÄtiden.
 
  • Gilla
  • Haha
robhol och 2 till
  • Laddar…
H Heidelbeere skrev:
UNDERBART.
Tack.
KÀnner mig vÀlkommen.
DET dyker upp NYA.
Vad mer krövs
sysmali sysmali skrev:
Jag slarvade med citeringen. Provar igen.

Jag fĂ„r lite andnöd nĂ€r det dyker upp nya i trĂ„den med bestĂ€mdhet hĂ€vdar att SJÄLVKLART ska man amortera pga den sköna KÄNSLAN att vara skuldfri.

Amortera maximalt om du kĂ€nner dig tryggare, men inse att det historiskt inte varit det bĂ€sta ekonomiska valet. Även om du gjort massor av lyckade affĂ€rer och Ă€r rik som ett troll.
DÅ föreslĂ„r jag att du lĂ€ser mitt inlĂ€gg igen.
Tack för att du vÀlkomnar NYA med andnöd.
Vad mer ger dig andningsproblem?
 
S
B Byggahus48 skrev:
🍀 Blir sĂ„Ă„Ă„Ă„ glad nĂ€r det finns de som sett ”historiska val” innan de ens intrĂ€ffat
🍀 Att se i backspegeln funkar ju för alla.
🍀 I rĂ€ttvisans namn borde man kanske ocksĂ„ namnge alla felaktiga satsningar folk gjort. (Även jag pĂ„ t ex Ericsson aktien)
Har man en vÀldiversifierad portfölj spelar det ingen större roll om ett par investeringar inte gÄr som man tÀnkt och hoppats.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
sysmali
H Heidelbeere skrev:
Vad mer krövs

DÅ föreslĂ„r jag att du lĂ€ser mitt inlĂ€gg igen.
Tack för att du vÀlkomnar NYA med andnöd.
Vad mer ger dig andningsproblem?
Underbart! Vad krÀvs mer?

OnT. Fakta eller kÀnslor - vilken sida stÄr du pÄ? Man kan vara bÄda :)
 
E EvaOg skrev:
BĂ€st Ă€r aktier, dĂ€r investmentbolag ofta Ă€r sĂ€kra. Dels ökar de mer Ă€n fonder och dels fĂ„r du avkastning varje Ă„r utbetalt. Även om börsen dyker vid oroligheter gĂ„r den snart upp igen.
Jag Àr en investeringsfan men det dÀr skulle jag inte lita pÄ. Det Àr vÀl inte sÄ mÄnga hÀr som var investerade pÄ 70-talet men nedgÄngar pÄ 5 Är kan mycket vÀl hÀnda, och i kombination med hög inflation kan det vara riktigt illa för den som behöver anvÀnda pengarna just dÄ. Vi har haft otrolig tur, historiskt sett, de senaste 20 Ären. Men det Àr nog hybris att tro att 70-talets förhÄllanden inte kan hÀnda igen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.