R
Jag får en känsla av att "amorterings-människorna" här i tråden är samma personer som beter sig som om de vunnit pengar varje gång de får skatteåterbäring. Fullständigt ologiskt, men det "känns bra" :)

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Ossian K Olsson och 7 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Det beror lite på hur attraktivt ditt område är.
Hur priset på boendet rör sig upp och ner.

Spontant hade jag inte amorterat alls om jag haft möjlighet.

Mitt lån ligger runt 3 miljoner och kommer ta 50 år att amortera av, om jag amorterar 5000 i månaden.
Om man tänker sig att målet är att bli skuldfri, då hade jag höjt amorteringen till kanske 15 000 i månaden så att jag kan ta 50år ÷ 3 = 17 år att bli skuldfri. (Vad jag sparar på räntekostnaden har jag inte tagit med i beräkningen)

Men som många säger, är det verkligen något man ska sträva efter? 17 år är ändå en lång tid av ens liv, då vill man ha roligt också inte bara välja bort det mesta för att man ska lägga hela lönen på boendet.

Det beror helt på ens situation när åren har förflutit, ska man bo kvar, har man för avsikt att flytta till något annat osv.

• Gilla
Voxan och 1 till
  • Laddar…
B
R RoAd skrev:
Jag får en känsla av att "amorterings-människorna" här i tråden är samma personer som beter sig som om de vunnit pengar varje gång de får skatteåterbäring. Fullständigt ologiskt, men det "känns bra" :)
Något åt det hållet. Skuld är relativt ointressant så länge det samtidigt finns tillgångar och likvida medel. Jag lider lite med att det uppenbarligen är så många som inte ser det eftersom det skapar en ökad socioekonomisk skiktning i samhället. Tidigare i tråden var det en ung kille som skrev hur han haft flertal jobb samtidigt under flera år och knappt haft ett liv för att kunna betala av sitt bolån, hur ska man kommentera det, det är ju ett lidande helt i onödan.

• Gilla
elloffo och 4 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Helt okej men var tydlig med att det kändes bra att göra som du/ni gjorde men där samma avbetalning av lån hade kunnat uppnås snabbare om ni investerat tänkt medel för amortering och sedan amorterat på ett bräde.
Om investeringen lyckats och vinsten tagits hem i rätt tid ja, misslyckas man sitter man kvar med lånen på bostaden och riskerar att mista den om man inte klarar räntorna.
R RoAd skrev:
Jag får en känsla av att "amorterings-människorna" här i tråden är samma personer som beter sig som om de vunnit pengar varje gång de får skatteåterbäring.
@RoAd är tydligen en känslomänniska efter som han i det citerade inlägget här "får en känsla"
Har man inga ränteavdrag och en bostadsfastighet (eller ett par om man dessutom har fritidshus) får man nog normalt restskatt pga den kommunala fastighetsavgiften.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B
F fribygg skrev:
Om investeringen lyckats och vinsten tagits hem i rätt tid ja, misslyckas man sitter man kvar med lånen på bostaden och riskerar att mista den om man inte klarar räntorna.

@RoAd är tydligen en känslomänniska efter som han i det citerade inlägget här "får en känsla"
Har man inga ränteavdrag och en bostadsfastighet (eller ett par om man dessutom har fritidshus) får man nog normalt restskatt pga den kommunala fastighetsavgiften.
Det ni verkar blunda för är att fastighetsmarknaden också går upp och ned, senaste åren varit rejält trögsålt. Hur gör du då för att få loss likvida medel? En fastighet är inte så säker så som du tror, läs alla forumtrådar där man upptäcker fuktskador, tak som måste läggas om, grund som måste dräneras. Vi har ökade mängder naturkatastrofer och översvämningar, det är sprängningar i vanliga bostadsområden etc. Sprid riskerna.

• Gilla
elloffo och 2 till
  • Laddar…
B bygges skrev:
Det ni verkar blunda för är att fastighetsmarknaden också går upp och ned, senaste åren varit rejält trögsålt. Hur gör du då för att få loss likvida medel? En fastighet är inte så säker så som du tror, läs alla forumtrådar där man upptäcker fuktskador, tak som måste läggas om, grund som måste dräneras. Vi har ökade mängder naturkatastrofer och översvämningar, det är sprängningar i vanliga bostadsområden etc. Sprid riskerna.
Som lök på laxen kan även hus i vissa områden i framtiden inte helt gå att försäkra eller drabbas av övriga riskpremier som påverkar värdet. Det är bara en tidsfråga innan detta händer i Sverige, försäkringsbolagen vill alltid maximera sina vinster.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
B bygges skrev:
Något åt det hållet. Skuld är relativt ointressant så länge det samtidigt finns tillgångar och likvida medel. Jag lider lite med att det uppenbarligen är så många som inte ser det eftersom det skapar en ökad socioekonomisk skiktning i samhället. Tidigare i tråden var det en ung kille som skrev hur han haft flertal jobb samtidigt under flera år och knappt haft ett liv för att kunna betala av sitt bolån, hur ska man kommentera det, det är ju ett lidande helt i onödan.
Om man måste lida för att betala lån har man lånat för mycket.

Jag har ärvt en fastighet utan lån och den frihet att kunna ta tid på sig att bestämma vad man ska göra utan lån är värd mycket då kostnaden för att ha kvar fastigheten är låg.

Jag tror dock att bygga värde över generationer är något som försvinner mer och mer förutom för de verkligt rika.

Vad ingen vill göra är att spara/bygga i ett helt liv för att nästa genaration ska bränna det på konsumtion då kan man lika gärna konsumera själv.

Sedan har ju folk i gemen ingen aning om vad risk är och tror att 10% på börsen är nästan garanterat och riskfritt.

/ATW

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
B
A ArneTW skrev:
Om man måste lida för att betala lån har man lånat för mycket.

Jag har ärvt en fastighet utan lån och den frihet att kunna ta tid på sig att bestämma vad man ska göra utan lån är värd mycket då kostnaden för att ha kvar fastigheten är låg.

Jag tror dock att bygga värde över generationer är något som försvinner mer och mer förutom för de verkligt rika.

Vad ingen vill göra är att spara/bygga i ett helt liv för att nästa genaration ska bränna det på konsumtion då kan man lika gärna konsumera själv.

Sedan har ju folk i gemen ingen aning om vad risk är och tror att 10% på börsen är nästan garanterat och riskfritt.

/ATW
Att du ärvt en fastighet utan lån är ju kul för dig men helt irrelevant för tråden och alla andra.

Jag ser ingen i tråden som uppmanar till konsumtion. Visst kan det bli en bieffekt av att ha mer tillgänglig likvid och det finns även andra livsuppfattningar beroende på hur exponerad man varit för sjukdom och andra händelser i sin närhet, där man kan resonera som att man ska leva här och nu, död kan inträffa imorgon.

Nej ingen tror att det är helt riskfritt, men som sagt, det är inte fastighetsmarknaden heller. Givetvis måste man också ha koll på omvärldsläget, just nu med dagens händelser står vi kanske mer än någonsin tidigare på randen av ett tredje världskrig så självklart måste man vara försiktig.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per mån…,
Som så många säger är det bäst att inte lägga alla ägg i samma korg.
Vi har amorterat 2000 i månaden i 20 år, men också investerat på börsen och i fonder, vilket gått upp och ner beroende på risknivå…
Från 2015 tog jag beslutet att minimera riskerna och hålla mig till globala indexfonder, som ju följer världens börser. Jag har legat på 4000-5000/månad sedan dess.
Vi lever inte snålt, men inget lyxliv i form av dyra resor och snygga bilar på uppfarten.
Den utveckling jag har haft med mina investerade pengar sedan 2015, möjliggjorde att jag kunnat gå i pension i år vid 63 år ålder. Allmän pension, tjänstepension plus ett litet uttag av den avkastning som mina investeringar ger, innebär en ”lön” efter skatt som t.o.m. är högre än innan pensionering.

Det här är min situation och kan givetvis inte jämföras med andras, men hade jag lagt alla pengar på att amortera ner lånen så hade jag varit tvungen att jobba vidare till 67 års ålder och inte kunnat njuta av den frihet jag har nu.

Som sagt, det är min situation och ni behöver ta bra beslut baserat på er situation. Men ni har fått många bra svar här i tråden, som kan hjälpa er på vägen.
Många mindre bra också, men de kan ni skita i! 😁

Lycka till!

• Gilla
  • Älska
Workingclasshero och 9 till
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Det finns flera svar på den frågan. Jag skulle säga att det beror på er ekonomiska situation i övrigt, ålder och framtida bostadsplaner. Jag köper hellre en bil kontant än en bostad. Vid amortering så låses pengarna i bostaden, är man äldre så är det svårt att få nya lån oavsett värde på bostad. Som du själv är inne på så äter inflationen upp en del av lånen medan bostaden behåller eller ökar i värde. Sparas pengar på något annat sätt så bestämmer du själv över när och hur du vill använda dem och skulle räntan sticka iväg så kan man göra en större amortering då om man vill.

Jag amorterade av mina bolån i 30-årsåldern, mest för att jag hade möjlighet att göra det då. Har aldrig ångrat det beslutet, bor nu i villa och betalar bara kostnad för driften, det gör att jag kan spara en hel del pengar och investera i fonder.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
T TincaTinca skrev:
Som sagt, det är min situation och ni behöver ta bra beslut baserat på er situation. Men ni har fått många bra svar här i tråden, som kan hjälpa er på vägen.
Många mindre bra också, men de kan ni skita i! 😁
Den var bra! Ett stycke som både de försiktiga och de som tror att välden är statisk, kan skriva under på 😆😀

O OskarJ skrev:
I så fall är även amorteringen en spekulation.

Låt säga att man amorterat 5000kr i månaden i flera år och snålat för att det ska gå ihop sig. Lånen har blivit någon hundring billigare per månad efter många år. Nån världshändelse gör att inflation och räntor drar iväg kraftigt och med visst eftersläp även lönerna som ökar med 10-15-20% på en femårsperiod. 5000kr amortering är inte längre annat än småpengar och räntan är nära noll igen.

Då känns det kanske lite surt att ha snålat länge för att inte "spekulera"?

Överdriven amortering ökar den finansiella risken. Sprid den istället så är sannolikheten att ha framtiden tryggad betydligt större.
Det är svårt att säga något om amortering.
Har man utrymme för att amortera så kan man göra det. Men att amortera så att man lever på gränsen är dumt.
Det samma gäller investeringar. Man bör inte investera så hårt så att man inte har råd att leva.
Själv har jag överinvesterat några gånger.

Gällandes amortering, så ligger jag på en ”extrem” amortering, men börjar bli så pass trött på lån och sugen på att inte fokusera på inkomster som jag gör idag.
Då är amortering ett bra vapen.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Lars-Åke H Lars-Åke H skrev:
Fortsätt amortera tills räntan i verkligheten kommer ner till 3% rörlig. Tar 6-8 månader. Sedan föreslår jag en lägre amortering.
Oj! Ännu en som kan se in i framtiden. Nostradamus måste ha ynglat av sig ordentligt 😀

V Vindens skrev:
Som lök på laxen kan även hus i vissa områden i framtiden inte helt gå att försäkra eller drabbas av övriga riskpremier som påverkar värdet. Det är bara en tidsfråga innan detta händer i Sverige, försäkringsbolagen vill alltid maximera sina vinster.
Till skillnad mot en oförutsägbar börs är framtidsscenariot för hus ytterst förutsägbart. Ifall nederbörden kommer att öka och vindarna likaså vore det då inte troligt att de som redan idag ligger i farozonen riskerar att drabbas?
Översvämningar inträffar i låglänt terräng. Inte på bergstoppar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.