B
I Intet skrev:
Till skillnad mot en oförutsägbar börs är framtidsscenariot för hus ytterst förutsägbart. Ifall nederbörden kommer att öka och vindarna likaså vore det då inte troligt att de som redan idag ligger i farozonen riskerar att drabbas?
Översvämningar inträffar i låglänt terräng. Inte på bergstoppar.
Svårt att förstå hur man kan resonera så. Du har då missat den senaste tidens räntehöjningar och kräftgång på bostadsmarknaden. Ett enskilt hus motsvarar också ungefär en enskild aktie där olika kostsamma problem kan uppstå. Varför alls tänka att du ska satsa dina pengar i det ena eller andra? Varför sprider du inte riskerna?
 
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Jag och min sambo har under 50% belåningsgrad och amorterar för närvarande ändå 5000 per månad.

Jag känner spontant att detta är bra att göra men… är det verkligen det?

Om vi ser till 2024 så minskar vi alltså belåningen med 60000. Om vi låtsas att räntan kommer vara 4% resten av våra liv (40 år till) så har vi sparat 96000 i räntor under denna tid vilket ju förstås känns bra.

Å andra sidan så kommer ju inflationen under 40 år göra att både minskningen av lånet (60000) och ”avkastningen” genom sparad ränta är betydligt mindre.

Borde vi inte amortera..? Borde någon med ”lagom” belåningsgrad alls amortera?
Det är svårt att ge ekonomiska råd utan att ha en helhetsbild av er ekonomi (vilket ni kanske ska låta bli i att gr i ett öppet forum) och dessutom beror det ju på vilken risknivå ni önskar ha.
Jag har valt att inte ha några lån i min privatekonomi, framförallt för att det känns skönt och att jag inte gillar att ”amortera på livet”. Ur ett strikt ekonomiskt perspektiv så skulle jag ju givetvis maxa avkastningen om jag hade lån, men jag behöver inte maxa min ekonomi, jag klarar mig bra ändå och då blir investeringen i ”måbrakänslan” viktigare. Så fundera på vad som är viktigt för dig!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Även knepigt vid arvskifte, ett av barnen vill behålla skogen men har inte råd att köpa ut övriga m.m.m.
Det får de acceptera, jag skall väl leva ett lyckligt liv och inte leva utifrån ett framtida arvsskifte, det blir torftigt? Men det kan också lösas i förtid om man så vill, man får bara inte vara rädd att prata om döden som är ofrånkomlig och sin vilja.
Och livet är inte alltid rättvist.😉
 
B bygges skrev:
Svårt att förstå hur man kan resonera så. Du har då missat den senaste tidens räntehöjningar och kräftgång på bostadsmarknaden. Ett enskilt hus motsvarar också ungefär en enskild aktie där olika kostsamma problem kan uppstå. Varför alls tänka att du ska satsa dina pengar i det ena eller andra? Varför sprider du inte riskerna?
För egen del är allt betalt. Nej då. Jag har koll, köpte ett halvt hus nyligen när priset gått ner. Givetvis med sparade pengar. Nej. Ett hustak påverkas inte alls av någon fifflande bankman i Hongkong. Läckande tak är ett resultat av dåligt underhåll. Ganska förutsägbart, eller hur?

För övrigt har jag dessutom fonder o metaller.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Intressant tråd och lite roligt att de flesta väljer mellan att investera ELLER amortera.

Jag gör båda, är 42 och har 2 miljoner lån på ett hus på strax under 10 mille. Hade jag tjänat mer på att lägga in alla pengarna på börsen, absolut. Men det visste jag inte då, och det är lite skönt att han lagom mycket lån om någon skulle bli arbetslös och samtidigt en summa på börsen. Minst risk tar man ju dessutom genom att investera ofta och mindre summor, precis som amortering. :)

Gör det som känns bäst i magen vad gäller amortering tycker jag. Men lägg alltid ett månadssparande på t.ex en global indexfond.
 
  • Gilla
ulfem och 1 till
  • Laddar…
Håller med lite att av varje har fungerat bra för oss, jag undviker att se saker svart/vitt.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Jag som pensionär blev avrådd att ta hela sparkapitalet och göra huset skuldfritt. Varför? Du har ingen sparad buffert för oförutsedda större utgifter och som fattig pensionär är det svårt att få lån till dessa. Moment 22 hamnar man då i
 
  • Gilla
ulfem och 3 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Jag som pensionär blev avrådd att ta hela sparkapitalet och göra huset skuldfritt. Varför? Du har ingen sparad buffert för oförutsedda större utgifter och som fattig pensionär är det svårt att få lån till dessa. Moment 22 hamnar man då i
Den tar jag med mig. Klokt.
 
  • Gilla
ulfem
  • Laddar…
B
B bygges skrev:
Det är ingen matematik i detta, endast känslor. Helt okej men var tydlig med att det kändes bra att göra som du/ni gjorde men där samma avbetalning av lån hade kunnat uppnås snabbare om ni investerat tänkt medel för amortering och sedan amorterat på ett bräde.
🍀 Ha ha, självklart är det känslor. Är inte det mesta i livet det?
🍀 JAG ÄGER ALLT JAG HAR, Är helt skuldfri. Har högre pension än jag gör av med. Har pengar på banken. Har aktier. Kan köpa allt kontant, i morgon. Behöver inte oroa mig för vad bankerna/staten hittar på.
🍀 Bygges; hur ser ditt liv ut? Ärligt och inget skitsnack nu?
🍀 Att investera i olika saker är sällan/aldrig säkert. Jag är ingen spelare, men har genom SMART TÄNK och UTAN RISK planerat mig fram till dagens ekonomiska situation.
🍀 Har gått från hyresrätt, som blev bostadsrätt till löjligt ingångspris. Köpte för 90 000 sålde för 750 000 tre år senare. Till villaköp helt ensam när jag fyllde 30 år. Till nytt villaköp (nuvarande bostad) för 1,5 miljoner. Värde nu över 10 miljoner.
🍀 Startade med hyresrätt och medellön. Är idag skuldfri miljonär både i fast egendom och på annat sätt. Måste säga att jag är väldigt nöjd! Och väldigt stolt.
🍀 Vet även personer som tänkt som du, som idag hukar och dukar under stora lån som fasar för minsta lilla räntehöjning. Vad tror du dessa människor skulle välja - DIN ELLER MIN METOD?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
Och krasst, oberoende av filosofi och man lyckats samt är nöjd så berättar man I tråden.
Har det inte gått så bra undviker man sådana här trådar.
Men inte kan det vara så.....😎
Hur många hade t.ex. Rysslandsfonder för två år sedan, jag hade det från 90-talet men med enbart tur sålt 90% runt 2015, men fick ändå ca 45 kkr utbetalt i år när man sålde 90% av innehavet från fondbolaget.
Inte kan det funnits de som satt kvar med större belopp.....
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
B Byggahus48 skrev:
🍀 Ha ha, självklart är det känslor. Är inte det mesta i livet det?
🍀 JAG ÄGER ALLT JAG HAR, Är helt skuldfri. Har högre pension än jag gör av med. Har pengar på banken. Har aktier. Kan köpa allt kontant, i morgon. Behöver inte oroa mig för vad bankerna/staten hittar på.
🍀 Bygges; hur ser ditt liv ut? Ärligt och inget skitsnack nu?
🍀 Att investera i olika saker är sällan/aldrig säkert. Jag är ingen spelare, men har genom SMART TÄNK och UTAN RISK planerat mig fram till dagens ekonomiska situation.
🍀 Har gått från hyresrätt, som blev bostadsrätt till löjligt ingångspris. Köpte för 90 000 sålde för 750 000 tre år senare. Till villaköp helt ensam när jag fyllde 30 år. Till nytt villaköp (nuvarande bostad) för 1,5 miljoner. Värde nu över 10 miljoner.
🍀 Startade med hyresrätt och medellön. Är idag skuldfri miljonär både i fast egendom och på annat sätt. Måste säga att jag är väldigt nöjd! Och väldigt stolt.
🍀 Vet även personer som tänkt som du, som idag hukar och dukar under stora lån som fasar för minsta lilla räntehöjning. Vad tror du dessa människor skulle välja - DIN ELLER MIN METOD?
Kudos! Och vilken tur att du lyckades komma ifrån hyresrätten. Men har man ägt sin bostad så pass länge som du har så hade det ju snarare varit en bedrift att inte vara miljonär. Givet att din kåk stigit med 700%.
 
  • Gilla
elloffo och 1 till
  • Laddar…
sysmali
B Byggahus48 skrev:
🍀 Ha ha, självklart är det känslor. Är inte det mesta i livet det?
🍀 JAG ÄGER ALLT JAG HAR, Är helt skuldfri. Har högre pension än jag gör av med. Har pengar på banken. Har aktier. Kan köpa allt kontant, i morgon. Behöver inte oroa mig för vad bankerna/staten hittar på.
🍀 Bygges; hur ser ditt liv ut? Ärligt och inget skitsnack nu?
🍀 Att investera i olika saker är sällan/aldrig säkert. Jag är ingen spelare, men har genom SMART TÄNK och UTAN RISK planerat mig fram till dagens ekonomiska situation.
🍀 Har gått från hyresrätt, som blev bostadsrätt till löjligt ingångspris. Köpte för 90 000 sålde för 750 000 tre år senare. Till villaköp helt ensam när jag fyllde 30 år. Till nytt villaköp (nuvarande bostad) för 1,5 miljoner. Värde nu över 10 miljoner.
🍀 Startade med hyresrätt och medellön. Är idag skuldfri miljonär både i fast egendom och på annat sätt. Måste säga att jag är väldigt nöjd! Och väldigt stolt.
🍀 Vet även personer som tänkt som du, som idag hukar och dukar under stora lån som fasar för minsta lilla räntehöjning. Vad tror du dessa människor skulle välja - DIN ELLER MIN METOD?
Du är och ska vara stolt över din ekonomiska resa!

Men faktum är (som redan skrivits flera ggr i tråden) att matematiskt har det historiskt varit bättre med pengarna i breda billiga indexfonder. Du verkar ha tillräckligt med pengar ändå, men alla har kanske inte haft samma förutsättningar som du (90 ->750 på tre år) att göra lyckade affärer.

Men om känslan att vara lånefri slår fakta - så kör i vind!
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B
B Byggahus48 skrev:
🍀 Ha ha, självklart är det känslor. Är inte det mesta i livet det?
🍀 JAG ÄGER ALLT JAG HAR, Är helt skuldfri. Har högre pension än jag gör av med. Har pengar på banken. Har aktier. Kan köpa allt kontant, i morgon. Behöver inte oroa mig för vad bankerna/staten hittar på.
🍀 Bygges; hur ser ditt liv ut? Ärligt och inget skitsnack nu?
🍀 Att investera i olika saker är sällan/aldrig säkert. Jag är ingen spelare, men har genom SMART TÄNK och UTAN RISK planerat mig fram till dagens ekonomiska situation.
🍀 Har gått från hyresrätt, som blev bostadsrätt till löjligt ingångspris. Köpte för 90 000 sålde för 750 000 tre år senare. Till villaköp helt ensam när jag fyllde 30 år. Till nytt villaköp (nuvarande bostad) för 1,5 miljoner. Värde nu över 10 miljoner.
🍀 Startade med hyresrätt och medellön. Är idag skuldfri miljonär både i fast egendom och på annat sätt. Måste säga att jag är väldigt nöjd! Och väldigt stolt.
🍀 Vet även personer som tänkt som du, som idag hukar och dukar under stora lån som fasar för minsta lilla räntehöjning. Vad tror du dessa människor skulle välja - DIN ELLER MIN METOD?
Man ska nog helst inte grunda ekonomiska beslut på känslor nej.

Jag har garanterat inte uppfunnit någon metod. Är det så du ser på detta, att en okänd person på ett forum har lanserat en ny teori kring amortering? Jag tycker det är skrämmande om jag ska vara uppriktig.

Vad har det för relevans med alla dina egna ekonomiska prestationer I denna tråd? Det är fantastiskt att du köpt för 90k och sålt för 750k ett par år senare, med sådana förutsättningar är det förstås svårt att misslyckas. Om du nu är så duktig på affärer, varför skulle det gått sämre om du amorterat lite mindre och i stället investerat mer? Inte för att det verkar behövas, men hypotetiskt?
 
  • Gilla
  • Älska
elloffo och 3 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jag får lite andnöd när det dyker upp nya i tråden som

Du är och ska vara stolt över din ekonomiska resa!

Men faktum är (som redan skrivits flera ggr i tråden) att matematiskt har det historiskt varit bättre med pengarna i breda billiga indexfonder. Du verkar ha tillräckligt med pengar ändå, men alla har kanske inte haft samma förutsättningar som du (90 ->750 på tre år) att göra lyckade affärer.

Men om känslan att vara lånefri slår fakta - så kör i vind!
UNDERBART.
Tack.
Känner mig välkommen.
DET dyker upp NYA.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
B Byggahus48 skrev:
🍀 Ha ha, självklart är det känslor. Är inte det mesta i livet det?
🍀 JAG ÄGER ALLT JAG HAR, Är helt skuldfri. Har högre pension än jag gör av med. Har pengar på banken. Har aktier. Kan köpa allt kontant, i morgon. Behöver inte oroa mig för vad bankerna/staten hittar på.
🍀 Bygges; hur ser ditt liv ut? Ärligt och inget skitsnack nu?
🍀 Att investera i olika saker är sällan/aldrig säkert. Jag är ingen spelare, men har genom SMART TÄNK och UTAN RISK planerat mig fram till dagens ekonomiska situation.
🍀 Har gått från hyresrätt, som blev bostadsrätt till löjligt ingångspris. Köpte för 90 000 sålde för 750 000 tre år senare. Till villaköp helt ensam när jag fyllde 30 år. Till nytt villaköp (nuvarande bostad) för 1,5 miljoner. Värde nu över 10 miljoner.
🍀 Startade med hyresrätt och medellön. Är idag skuldfri miljonär både i fast egendom och på annat sätt. Måste säga att jag är väldigt nöjd! Och väldigt stolt.
🍀 Vet även personer som tänkt som du, som idag hukar och dukar under stora lån som fasar för minsta lilla räntehöjning. Vad tror du dessa människor skulle välja - DIN ELLER MIN METOD?
Jag skulle alla gånger välja din metod, har gått från hyresrätt till bostadsrätt till radhus och nu nyligen till villa. Amorterade av mina lån i 30-årsåldern och att nu kunna köpa villa utan att låna pengar och kunna köpa vad jag vill är helt underbart. Jag är liksom du stolt över min prestation för jag satsade mycket på att amortera av i yngre år, trots en sjuksköterskelön. Är i dag inte ens 40 år fyllda och helt skuldfri.
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.