Excel
DIY_freak skrev:
Ja, precis, det är kronor och ören som räknas så varför skrev du inte vad dina kostnader var istället för att ange att du gjorde av med 6000 kWh. Du sa inte ens vad det var för typ av uppvärmning du hade. Bergvärme är inte alls alltid billigast. Det beror ju på förutsättningarna man har... Om jag säljer mitt hus nu, så kommer nästa ägare att kunna ta ställning till:

1. Behålla fjärrvärmen
2. Installera bergvärme

Räknar man då på kalkylen för just den personen så kommer den att bli:

1. Fjärrvärme 42,5 öre/kWh och ingen fast kostnad och ingen investeringskostnad. Driftskostnad (reparation/underhåll/nyinvestering 1,320:-/år).
2. Bergvärme 26 öre/kWh (med COP 3.5) och investeringskostnad ca 200-250,000:-. Driftskostnad (reparation/underhåll/nyinvestering ca 7,000:-/år).

Förbrukning 40MWh/år, 3% ränta på investeringen.

Då kostar bergvärmen ca 40,000*0.26 + 7000 + 200,000*0.03 = 23,400:-/år
Fjärrvärmen kostar 40,000 * 0.425 + 1320 = 18,320:-/år

Så för den personen så är ju inte bergvärmen solklart billigast, eller hur?
En installation ligger runt 150.000 kr inte 200.000-250.000kr.
Varför du väljer en ränta på 3%? var hittar du en riskfri placering som ger 3% efter skatt idag? likaså 7000kr per år i reparation??

COP är högre än 3.5 på en ny pump. (jag räknar på 4,5 COP)

Så omräknat med realistiska siffror:

2. 40000*0,202 +5714kr (rep och nyinvestering 80000/14år) + 150000*0,02= 16 794kr / år
Dvs. billigare än fjärrvärme.:)
 
D
Excel skrev:
En installation ligger runt 150.000 kr inte 200.000-250.000kr.
Varför du väljer en ränta på 3%? var hittar du en riskfri placering som ger 3% efter skatt idag? likaså 7000kr per år i reparation??
Som jag redan sagt så kostar en installation som täcker 40MWh lite mer. Du får inte det för 150,000:- här, det kan jag lova dig.

En Nibe 1255-16 kostar 70,000:- på Rinkaby Rör.

2 borrhål på 200m med 27m till berg = 27*2*800 + 173*2*200 = ca 43,000 + 69,000 = 112,000:-.

Installation/grävning minst 20,000:-

Summa: minst 202,000:- (och då är det delad entreprenad och postorder, du kommer enkelt upp i 250,000:- med en totalentreprenad som de flesta kör).

3% är en rimlig ränta som DU FÅR BETALA om du lånar beloppet på en bank som "topplån". Utgångspunkter är ju liksom inte att jag har 200,000:- för mycket som råkar skramla i plånboken, speciellt inte när jag nyss har köpt ett hus för 7,000,000.

Excel skrev:
COP är högre än 3.5 på en ny pump. (jag räknar på 4,5 COP)
Vad du räknar med är liksom inte relevant. Det som är relevant är vilka temperaturer man har att spela med. En Nibe 1255-16 har COP 3,77 vid 0/45 och den största delen av energin förbrukas vid sådana förhållanden och ännu sämre (dec-feb så ligger ofta radiatorvattnet på över 55 grader, så då är du nog nere på COP under 3. Så 3.5 är absolut inte elakt räknat, tvärtom.

Excel skrev:
Så omräknat med realistiska siffror:
Tyvärr så är dina siffror helt orealistiska. Det finns ingen som installerar en bergvärmepump med 27m till berg som täcker ett årsbehov på >40MWh för 150,000:-. Det finns inte heller någon som lånar ut 200,000:- till någon som har fullbelånat ett husköp på 7,000,000 utan att kräva någon ränta.
 
D
Om du kan få någon att installera en värmepump (IVT, Nibe eller Thermia) här som täcker energibehovet >40MWh i min fastighet med en COP på 4,5 för totalkostnaden 150,000:- (som jag får låna utan att betala ränta), så nappar jag direkt och betalar dig 10,000:- i belöning på köpet!
 
Excel
DIY_freak skrev:
Om du kan få någon att installera en värmepump (IVT, Nibe eller Thermia) här som täcker energibehovet >40MWh i min fastighet med en COP på 4,5 för totalkostnaden 150,000:- (som jag får låna utan att betala ränta), så nappar jag direkt och betalar dig 10,000:- i belöning på köpet!
Att lösa detta med en tot kostnad på 150.000kr är inte så svårt.

Jag förutsatte att 150.000 finns på konto. Att låna utan att betala ränta skulle jag påsta är mycket svårt, näst intill omöjligt.
 
D
Excel skrev:
Att lösa detta med en tot kostnad på 150.000kr är inte så svårt.

Jag förutsatte att 150.000 finns på konto. Att låna utan att betala ränta skulle jag påsta är mycket svårt, näst intill omöjligt.
Ja, du verkar förutsätta en massa... ÄVEN om jag skulle ha 200,000:- så är det en kapitalkostnad i att använda dem istället för att investera dem. En Skandia kapitalförsäkring med traditionell förvaltning har en garanterad avkastning på 4% (och snitt 7,2% de senaste 4-5 åren). 3% ränta på kapitalet, oavsett om du får låna upp det eller har det kontant är inte alls någon orimlig siffra.

Om du nu kan lösa detta med en kostnad på 150,000:-, så varsågod. Upp till bevis och skaffa fram en installatör som erbjuder sig att göra det hos mig under de premisserna. 150,000:-, COP 4,5 i det här huset och en årsförbrukning något över 40MWh. FIXA DET eller så påstår jag att det bara är fantasier...
 
Excel
Betalade själv 150.000kr för Thermia G3 10kw med 227 meter borra. Så jag vet vad det kostar. :)
 
När det gäller bergvärme så är det ju alltid en liten risk att borrningen eller installationen inte blir lyckad, en lite risk, men den finns. Så man kan inte säga "skaffa bergvärme så får du scop 4,5". Men om man kikar på produktbladet för Nibe 1255 och Energimyndighetens test så är det inte otänkbart med SCOP på 4 i en bra installation. För äldre hus med radiatorsystem så ligger det förmodligen i intervallet 3,0 - 4,0.

0/45 - 3,77
10/35 - 6,11
10/45 - 4,72
SCOP medelklimat 35/55 C - 5,2 / 4,1
Energimyndigheten: 34 300 kWh radiatorer SCOP 4,1

Nu är inte året slut än, men SCOP för mitt hus med min nya 1255a verkar landa omkring 3,8-4,0. Pumpen ska klara av en bit över 40 000 kWh. Hur långt kompressorn täcker vet jag inte, men den gick inte på max den här vintern.

Nibe 1255 + 210 meter aktivt borrhål. 137 000 kr efter rot i Göteborg.
 
D
Men jag antar att du installerade den på 50%-roten som inte finns nu. Hur långt hade du till berg och vatten? Jag vet ju ganska väl förhållandena för borrning här. För övrigt spelar det inte speciellt stor roll för kalkylen om det kostar 150,000 eller 200,000:-. Det är bara 1,500:- i kostnadskalkylen som blir skillnaden (3% på 50,000). Bergvärmen blir fortfarande drygt 3,500:- (ca 20%) dyrare per år än fjärrvärmen.
 
50%-roten ja. Jag har 10 meter till berg. Borrhålet är artesiskt så det är helt vattenfyllt, det bubblar upp vatten på gräsmattan.
 
Excel
DIY_freak skrev:
Men jag antar att du installerade den på 50%-roten som inte finns nu. Hur långt hade du till berg och vatten? Jag vet ju ganska väl förhållandena för borrning här. För övrigt spelar det inte speciellt stor roll för kalkylen om det kostar 150,000 eller 200,000:-. Det är bara 1,500:- i kostnadskalkylen som blir skillnaden (3% på 50,000). Bergvärmen blir fortfarande drygt 3,500:- (ca 20%) dyrare per år än fjärrvärmen.

Kostnaden låg på 153.000kr före ROT nu när jag plockade fram fakturan. 6 meter till berg.

Kan man inte borra pga. långt till berg får man nöja sig med fjärrvärme och leva med det. Om man återgår till TS verkar det vara ett bra beslut. Har man tur och bor i rätt kommun kan det vara OK taxor i andra kommuner behöver det inte alltid vara så.
 
Tyvärr kan du ha fel när det gäller vad som kan beskattas. Jag sa det när energideklarationen för villor kom. Staten kan ju bara säga att så här mycket energi går det åt för att värma upp ditt hus enl. energidekl. så det får du skatta för. Vad du sen använder för uppvärmning bryr vi inte det minsta om.
 
JAJansson skrev:
Nja Wallenstam kopplade bort fjärrvärmen och installerade bergvärme, Göteborg /centrum.
Enligt Wallenstam var det ekonomiskt fördelaktigt. (Wallenstam hyr ut lägenheter i flerfamiljs hus)
Att det blev "billigare" för dem kan ju bero på att de också är elproducent. De äger och driver ett antal vindkraftverk. Matar man då in den egenproducerade strömmen i deras bergvärmepumpar så vore det konstigt om det inte blev billigare än med fjärrvärme.....
 
Min gamla fjärrvärmeleverantör fakturerade mig för 2900 kWh i april. Intressant eftersom fjärrvärmerören är bortgrävda. Det väcker frågan hur bra koll de egentligen har och om man har blivit överdebiterad tidigare.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
O
roli skrev:
Att det blev "billigare" för dem kan ju bero på att de också är elproducent. De äger och driver ett antal vindkraftverk. Matar man då in den egenproducerade strömmen i deras bergvärmepumpar så vore det konstigt om det inte blev billigare än med fjärrvärme.....
Tja... i Stockholm är fjärrvärmen väldigt dyr... Jag räknade på att byta ut fjärrvärmen i den Brf jag bodde i. Vi skulle tjäna in kostnaden för bytet på 10år... om jag minns rätt. Förvisso har jag ingen aning om fjärrvärmepriserna i Gbg. Men förutsatt att de håller sig runt Sthlm priser så har jag en stark övertygelse om att det lönar sig ekonomiskt.
Dock ur miljösynpunkt så tror jag inte man skall byta ut fjärrvärmen.
Ur miljön och ett flerbostadshus så kan det inte vara speciellt snällt för miljön eller ta väldigt lång tid innan miljön tjänar på det.

Jag kan se många fördelar med fjärrvärme! Men problemet är att på många ställen så är priserna skyhöga.
Sthlm är ett bra exempel på överpriser... De säljer värme till grannkommunen, som sedan säljer den vidare för ett lägre pris än vad fjärrvärmen kostar i Sthlm...
 
Flera tveksamheter om fjärrvärmen i Göteborg den byggs den ut i villasamhällen allt för låg verkningsgrad.
Sopor körs på lastbil från Europa för att bli miljövänlig värme i Göteborg!
 
  • Gilla
Enolf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.